Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenmaat - Forum Wereldfietser

bandenmaat

Hoi,
Ik heb een vraag t.a.v. de bandenmaat.
Ik rijd op 26" velgen/banden.
Voor de vakantie mijn ATB banden vervangen voor Continental travel-contact banden. Beiden uiteraard 26", breedte was 1.9 en is op de continental 1.75.

De continental heeft een wat lagere bandhoogte dan de oude band.

Maar mijn vraag is:
Hoe komt het dat ik de ATB band met 1 enkele bandenlichter kan verwijderen en zonder problemen er weer kan opleggen,
in tegenstelling tot de continental die enorm strak om de velg zit (en er niet op zonder hulp van de bandenlichter weer op de velg kan krijgen).
Waarmee had ik rekening moeten houden en is dit normaal??

vrij normaal.
groot41

Johan, 1.9 geeft de breedte van de band weer. Aangezien 1.75 kleiner is heb je er dus meer moeite mee om die band er op of af te halen :roll:
Wiskunde he

Mario,

Onzin, het heeft te maken met de constructie van de band.
Hoe stugger die is, hoe moeilijker de band zich laat monteren.
Ik heb 32mm banden die er makkelijker omgaan dan 47mm banden en vooral super anti lek banden monteren erg moeilijk.

Wim

Ik ben het met Wim eens. Ik denk dat het meer aan het merk/type band licht, dan aan de maat (mits je de goede omtrek hebt natuurlijk).
De Conti Contact serie banden (tenminste, mijn Sport Contacts ook) zijn lastig om de velg te krijgen. Of hebben mensen hier andere ervaring met de Conti Contact serie?
Maar het is in ieder geval normaal, het komt wel vaker voor dat band van merk A zich er veel lastiger laat omleggen dan merk B.

Ik ben voldoende geïnformeerd, bedankt voor de geruststellende antwoorden!