Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gestolen - Santos Travelmaster 2.8 Special Deore - Forum Wereldfietser

Gestolen - Santos Travelmaster 2.8 Special Deore

Hallo fietsvrienden,

Op 27 september is uit de stalling op Rotterdam Centraal, aan de voorzijde, mijn Santos Travelmaster gestolen. Geen plek voor mijn vakantievriend natuurlijk, maar door een lekke band onder mijn 'stadsfiets genoodzaakt deze fiets te gebruiken. Helaas.

Het betreft een zwarte Santos Traveklmaster 2.8 uit 2014, afgemonteerd met Shimano Deore en v-brakes. Tubus rekjes voor en achter, spatborden etc.. Het is een vrij grote variant met 61cm frame en het zadel ruim boven het stuur, voor een wat sportievere zit. Moet opvallen.

Alle hulp is welkom!
Dank – Jelle

https://www.facebook.com/jhomburg/posts ... 2780000300
Jeetje, weer een. Het begint de spuigaten uit te lopen.
In Rotterdam zijn ze gek op Santos
:|
Ik ken het station Rotterdam CS, nu in zijn nieuwe gedaante, niet goed, maar kan je uitleggen om wat voor stalling het gaat? Een bewaakte NS-stalling? Buiten deze om zou ik nooit durven.
@Jelle.
Inderdaad, alweer een Santos in Rotterdam gejat. Is er een bende gespecialiseerd in het stelen van Santos-fietsen actief? Er hebben meer meldingen op dit forum gestaan. Het zou kunnen dat het om diefstal op bestelling gaat.
Zijn bepaald géén goedkope fietsen. Ik zou met de andere gedupeerden in Rotterdam contact opnemen en dit bij de politie melden en vragen om gerichte opsporing.
Ik snap niet dat de duurdere fiets merken niet standaard een anti-diefstal chip in hun fietsen bouwen.

Als Moof het kan waarom een firma als Santos niet?

Mario
supermario schreef:Ik snap niet dat de duurdere fiets merken niet standaard een anti-diefstal chip in hun fietsen bouwen.
En wat denk jij dat daarmee bereikt kan worden?

Zolang de politie amper werk maakt van fietsendiefstal, heeft zo'n chip weinig zin.
Overigens is zo'n chip een soort elektronisch framenummer. Of dat beter is dan een gewoon framenummers valt nog te bezien.
Peter

Het gaat niet om mij.

Die chip staat bij Moof geregistreerd bij een bedrijf, die gelijk na een telefoontje in actie komt.

De politie kan jouw chip niet lezen dus heeft het weinig zin om te politie te bellen. Wel als je weet waar de fiets staat.

Mario
Ik lees eigenlijk op de site van Van Moof nergens dat zij hun fietsen met een chip uitrusten. Of hebben we het over een andere bouwer?
De nieuwe, binnenkort (?) leverbare VanMoof SmartBikes hebben oa een ingebouwde GPS tracker. Bij diefstal gaat VanMoof zelf proberen de fiets te achterhalen in samenwerking met de politie, lukt dit niet binnen 2 weken dan krijg je een vervangende fiets...

Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan mede in de vorm van een abonnement :wink:

Dit gaat dus echt wel wat verder dan een een of andere ingebouwde uitleesbare chip zoals in het verleden al eens is geprobeerd.

Toevoeging: Filmpje van de Fietsersbond
Niall schreef:...in samenwerking met de politie...
Dit is het heikele punt bij de aanpak van alle diefstal.

Er zijn inmiddels al heel wat voorbeelden bekend van gestolen laptops en tablets die door middel van anti-diefstal software exact aangeven waar zij zich bevinden, en waarna de politie geen actie onderneemt.

Hetzelfde, in iets mindere mate, bij gestolen motoren met GPS tracker. Er zijn eigenaren die er uiteindelijk maar toe over zijn gegaan hun rechtmatige eigendom terug te stelen.
Niall schreef:De nieuwe, binnenkort (?) leverbare VanMoof Smart bikes hebben oa een ingebouwde GPS tracker. Bij diefstal gaat VanMoof zelf proberen de fiets te achterhalen in samenwerking met de politie, lukt dit niet binnen 2 weken krijg je een vervangende fiets...

Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan mede in de vorm van een abonnement :wink:

Dit gaat dus echt wel wat verder dan een een of andere ingebouwde uitleesbare chip zoals in het verleden al eens is geprobeerd.

Toevoeging: Filmpje van de Fietsersbond
Ah, ik zie 'm. Ja, dat abonnementje zal wel wat mogen kosten!
Ouch... Stond ie in't gratis deel of het betaalde deel?
Jurr schreef:Ouch... Stond ie in't gratis deel of het betaalde deel?
Ik zou nooit en nooit te nimmer mijn fiets in de gratis fietsenstalling(en) parkeren! Neem nou het Groninger Hoofdstation. Ervoor ligt een lelijk en scheef voorplein met daarop het bekende beeld 't Peerd van Ome Loeks. Onder dat plein ligt een grote gratis stalling. Wat verderop langs het Van Hallpad staat een fietsflatgebouw. En nog verder een openlucht fietsparkeerterrein bij het Hoornse Diep, net voor de ophaalbrug. Maar op deze locaties worden er nog altijd vernield of gestolen. Staan de fietsen naar de zin van de gemeente te lang (ze worden met een bandje om het fietswiel gemarkeerd), dan worden die afgevoerd. Ga maar eens tandenknarsend naar het depot lopen....
Blijft voor mij maar één optie over: de goed bewaakte (met camera's) NS-stalling onder de UVW links van het station. Kost 14,50 euro per maand, maar daar heb ik het voor over. Ik was al sinds 1980 klant bij deze stalling en nog nooit bestolen. Ik heb een rood bandje op het achterspatbord geschilderd om mijn fiets makkelijk en sneller terug te vinden tussen zijn honderden 'buren'. Nu ben ik met pensioen en deze fiets verkocht....

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding
{Alleen gequoot vanwege de foto.}
Hier bij het station hebben ze ook van deze hoog-laag-rekken. Ik zet mijn fiets altijd met frisse tegenzin in de bovenste laag en dan met een ketting vast met de hoop dat het doorknippen van de geharde ketting op hoogte een stuk lastiger is dan wanneer je de kniptang met één poot op de grond kunt laten rusten.

(Maar ik doe het ook weer niet zo oelewapperig als de rose ketting op de voorgrond. Volgens mij kun je die fiets met ketting en al van het rek pakken.)
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding
{Alleen gequoot vanwege de foto.}
Hier bij het station hebben ze ook van deze hoog-laag-rekken. Ik zet mijn fiets altijd met frisse tegenzin in de bovenste laag en dan met een ketting vast met de hoop dat het doorknippen van de geharde ketting op hoogte een stuk lastiger is dan wanneer je de kniptang met één poot op de grond kunt laten rusten.

(Maar ik doe het ook weer niet zo oelewapperig als de rose ketting op de voorgrond. Volgens mij kun je die fiets met ketting en al van het rek pakken.)
Op deze stalling moeten volgens voorschrift de heren hun fietsen in de bovenste rekken plaatsen, damesfietsen eronder. Bovendien zijn de bovenste rekken uitschuifbaar en kantelen omlaag, zodat je met heel weinig moeite de fiets uit kan nemen of erin plaatsen. Dus niks met tegenzin. Mijn fiets deed ik alleen met de AXA-ringslot op slot. Nooit wat gebeurd. Bovendien is het lastig om de damesfietsen met een kabelslot ergens laag tussen de andere fietsen vast te maken. Daar liggen de fietsgoten zowat op de grond. Foto's van mei 2013: de rode streep op het spatbord had ik nog niet geschilderd.
Geheel rechts de rekken nog van het oude model.

En de kleur rose schrijf je correct als roze, met een Z dus. :wink:

Afbeelding
Duidelijke foto's Martin! Past daar ook een fatbike in, dus een fiets met bv een 5" band? Dat is circa 13cm ..
Nee, zelfs een Big apple in de breedste maat 60-622 kan al voor een uitdaging zorgen. Het systeem op zich werkt goed zolang alle fietsen maar hetzelfde zijn, dus allemaal omafietsen zonder krat voorop werkt prima. Om de beperkte ruimte zoveel mogelijk te benutten zijn de tussenruimtes eigenlijk te krap om ook andere fietsen (vooral beneden) een goed plaatsje te geven. In de meeste fietsenstallingen zijn overigens wel plaatsen voor fietsen met een afwijkende maat of bijvoorbeeld 3 wielen. (Weliswaar beperkt)
Martin E. van Doornik schreef:Dus niks met tegenzin.
Of ik dat met tegenzin doe is niet aan jou om te bepalen.
De gemeente kiest ervoor om hoog/laagrekken te plaatsen omdat ze de parkeerplaatsen naast de stalling belangrijker vindt dan de rug van de treinreizigers die de moeite nemen om met de fiets te komen.

Het kost me soms ook vreslijk veel moeite om de fiets er uit te krijgen met die brede sturen en allerlei remkabels. Ik vind dat ze autoparkeerplaatsen ook maar zo moeten inrichten dat de ene plaats hoger is dan de andere zodat de auto's met de buitenspiegels om en om boven elkaar staan. Je moet de auto er dan met de hand induwen en uittrekken, maar dat moet toch ook kunnen? Als het om fietsen gaat kan het allemaal en niemand die echt klaagt.
Yopie schreef:Duidelijke foto's Martin! Past daar ook een fatbike in, dus een fiets met bv een 5" band? Dat is circa 13cm ..
Helaas nee, er zijn wel aparte plekken voor fietsen met 'oversized' maten, ook voor fietsen met zo'n grote krat voor het stuur. Maar of dit ook het geval is bij andere stations, is de vraag.