Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blouse op de fiets - Forum Wereldfietser

Blouse op de fiets

Vorig jaar aan het begin van een fietstocht in Marokko bedacht ik me dat het enige met lange mouwen dat ik bij me had, een fleecevest was, wat me toch wel érg warm leek, dus snel even op de markt voor een paar centen een blouse gekocht.
Dat fietste op zich heerlijk, met bedekte armen en lekker luchtig. Maar die blouse heeft (overigens net als de andere blouses die ik heb) het nadeel dat zodra je je armen optil naar de positie die je op de fiets hebt, de mouwen optrekken. Aan het eind van de vakantie had ik dus prachtig verbrande polsen.
In de tussentijd heb ik meerdere blouses gepast, maar allemaal hebben ze hetzelfde euvel. Tot nu toe helpt het alleen een veel te grote maat of een wijd model te nemen.

Heeft iemand toevallig ervaring met een (dames)blouse die hier geen last van heeft? Of een merk wat gewoon erg lange mouwen heeft (ik heb best lange armen)? Of andere tips?

Het liefst natuurlijk ook nog iets wat kreukvrij, sneldrogend, licht en extra zonwerend is, maar misschien vraag ik dan te veel. :)

Alvast bedankt!
Ik draag altijd een runnershirt met lange mouwen. Lichtgewicht, sneldrogend, niet warm en bescherming tegen de zon. En bij mij kruipen de mouwen niet op. Draag er wel altijd fietshandschoenen bij.
Door de positie op de fiets met de schouders meer naar achteren in vergelijking met een normale staande of zittende positie zullen de mouwen bij normaal passende kleding altijd te kort zijn.

Zoals Wit ook al suggereert, fietsshirts met lange mouwen zijn hiervoor een optie. Deze zijn aangemeten met langere mouwen, en tevens ook een verlengd stuk stof op de rug om ook bij voorover zitten fraai aan te sluiten met de broek.

De tweede optie, maatkleding.

Derde optie, de huidige kleding gewoon voor lief nemen van de te korte mouwen, en met regelmaat factor 50 smeren.

En als laatste, oversized kleding, maar persoonlijk vind ik dat niets :p.
ander alternatief: (buitensport)kleding bestellen in een lengtemaat, bijvoorbeeld bij rei.com , cabelas.com of mec.ca
dan koop je xl met een inch (of anderhalf) extra mouwlengte.
deze zaken zijn ook erg leuk om te bezoeken als je een keer in die buurt bent (zo was het voor mij tenminste. bijvoorbeeld REI in Seattle, daarbij is een mooie groet winkel van Bever of zo een soort buurtsuper-op-de-hoek)
groet! hoogframe
ik heb ooit eens een fiets regen jack gehad waar er in de mouw een lusje zat die je om je duim of middelvinger kan doen tegen het opkruipen van de mouwen
wellicht is dat een goedkoop en makkelijk idee om uit te voeren
je ziet zo iets tegenwoordig ook wel ingebouwd in de manchet van fleece Jacks
daar doe je je duim dan door tegen het opkruipen van de mouw
En ik hoopte nog dat er misschien een producent was die iets bedacht had, waardoor je op de schouders meer bewegingsruimte hebt. Helaas. Misschien zal ik dan toch aan de fietskleding moeten... ;)
Ik zal eens wat rondkijken of ik iets kan vinden wat er niet al te "fietskledingachtig" uitziet, want die typische dingen vind ik er meestal niet leuk uitzien.
Zijn er ook fietsshirts met manchetten die je los kan knopen? :P
bodhi schreef:ik heb ooit eens een fiets regen jack gehad waar er in de mouw een lusje zat die je om je duim of middelvinger kan doen tegen het opkruipen van de mouwen
wellicht is dat een goedkoop en makkelijk idee om uit te voeren
je ziet zo iets tegenwoordig ook wel ingebouwd in de manchet van fleece Jacks
daar doe je je duim dan door tegen het opkruipen van de mouw
Een lusje zou inderdaad wel makkelijk uit te voeren zijn, maar dan trekt het volgens mij wel erg strak op de schouders/rug.

Ik zit ook nog te denken om aan een bestaande blouse extra manchetten te zetten in een bijpassend stofje, die ik dan wanneer ik niet op de fiets zit om kan slaan, zodat het er niet ál te raar uitziet.

Nou ja, ik heb nog even om te bedenken wat het wordt, want hier is het inmiddels al weer om in een vest of jas te rijden.

Bedankt in ieder geval zover voor het meedenken! :)
Je kunt hier tussen kijken. Vanzelfsprekend met langere mouwen en meer bewegingsvrijheid bij de schouders. Blouses met lange mouw zijn natuurlijk eenvoudig op te rollen en dan vast te knopen.

Nog een optie van verkoelend katoen is deze. Natuurlijk niet in de kou aan gaan trekken, maar tegen hitte werkt het uitstekend. En dergelijke modellen zijn gewoon in Nederland te passen.

Zo zijn er natuurlijk vele merken. Sommige modellen zien er meer 'outdoor' uit dan andere.
Je kan natuurlijk ook bij gewone fietswinkels kijken en niet per se in het dure outdoorsegment.
Je vind bij Rose al het een en ander. Je zou natuurlijk ook met een simpele zoekfunctie kunnen kijken of je wat kan vinden, al zal je dan niet altijd je probleem oplossen van die omhoogkruipende mouwen.
Mijn vriendin vindt dit soort dingen vaak bij het merk " Maloja". Die hebben zowieso handige kleding voor vakantie/wereldfietsen. Zier eruit als gewone kleding maar ontworpen om mee te fietsen.
Dorenda schreef:Heeft iemand toevallig ervaring met een (dames)blouse die hier geen last van heeft? Of een merk wat gewoon erg lange mouwen heeft (ik heb best lange armen)? Of andere tips?
Begrijp ik goed dat je in Polen woont? Is een bezoek aan een Aldi voor jou een optie? Mijn ervaring met hun hardloop- en fietskleding is dat de pasvorm nogal wisselend is; soms goed en soms raar. Dan zijn bijvoorbeeld de mouwen meterslang (bij wijze van spreken hè). Als dat bij hun gewone kleding (waar ik geen ervaring mee heb) ook zo is, kun je misschien eens gaan kijken als ze bloezen in het assortiment hebben?

De genoemde duimlussen werken uiteraard alleen met stretchstoffen.

Succes met de zoektocht,

Carl
bladerdeeg schreef:Je kunt hier tussen kijken.
Een van die blouses heb ik onlangs gepast en die mouwen waren helaas toch nog te kort. Of mijn armen te lang, dat kan natuurlijk ook.
bladerdeeg schreef:Nog een optie van verkoelend katoen is deze.
Die voldoet in ieder geval qua stijl. :) Maar ik vraag me dan wel weer af of "mesh" wel helpt tegen de zon, want daarvoor wil ik die lange mouwen dragen.
bladerdeeg schreef:En dergelijke modellen zijn gewoon in Nederland te passen.
Als ik tegen die tijd nog niks gevonden heb, zal ik daar rond de Kerst, als ik weer in Nederland ben, zeker langs gaan. En anders misschien ook wel, want dat is een van de weinige winkels waar ik ook met plezier gewoon wat rondkijk zonder dat ik per se naar iets op zoek ben. :)
rockhopper schreef:Je kan natuurlijk ook bij gewone fietswinkels kijken en niet per se in het dure outdoorsegment.
Je vind bij Rose al het een en ander.
Inderdaad, als het toch een fietsshirt o.i.d. wordt, zal ik ook zeker in gewone fietswinkels kijken daarvoor.
Berger schreef:Mijn vriendin vindt dit soort dingen vaak bij het merk " Maloja". Die hebben zowieso handige kleding voor vakantie/wereldfietsen. Zier eruit als gewone kleding maar ontworpen om mee te fietsen.
Bedankt voor de tip, onhoud ik!
Carl schreef:Begrijp ik goed dat je in Polen woont? Is een bezoek aan een Aldi voor jou een optie? Mijn ervaring met hun hardloop- en fietskleding is dat de pasvorm nogal wisselend is; soms goed en soms raar. Dan zijn bijvoorbeeld de mouwen meterslang (bij wijze van spreken hè). Als dat bij hun gewone kleding (waar ik geen ervaring mee heb) ook zo is, kun je misschien eens gaan kijken als ze bloezen in het assortiment hebben?
Klopt. Ik heb hier nog geen Aldi's gezien, maar volgens hun website is er wel een hier in Warschau. Ik kan op de website alleen eten vinden, geen andere artikelen, dus ik zal wel eens een keer langsgaan en zien of dat inderdaad zo is.

Bedankt weer allemaal voor de tips. :)
Er zijn wel heel veel voordelen aan een fietsshirt (dan wel met doorlopende rits!) tov een blouse, dus ik zou me over je uiterlijke argumenten heen zetten.

- Een fietsshirt droogt sneller (zweet en regen) en als ze nat wordt gaat het nietr aar om je lichaam plakken (het is immers al nauwsluitend)
- Een nauwsluitend shirt geeft juist heel veel bewegingsruimte omdat het niet zo snel kan schuren/schuiven. Je hebt dus ook minder last van opkruipende randjes met bijbehorend verbrandingsgevaar.
- Een fietsshirt heeft heel praktische en bruikbare zakken die in tegenstelling tot borst en zij zakjes geen negatief effect hebben op je fietscomfort.
- Een fietsshirt pakt veel minder wind wat absoluut een meetbaar effect heeft op je inspanning. Om Bram Moens aan te halen: Met Minder Moeite Meer Meters. :lol:

Er is echt een aantal overtuigende redenen dat fietskleding er al 100 jaar uit ziet zoals ze eruit ziet (al zijn we van wol naar kunstvezel gegaan), losser zittende varianten zijn veel minder geschikt.
Goed goed, je hebt me overtuigd loknor. :) Ik zal het fietsshirt een kans geven.

Ik heb al even wat op het internet rond zitten kijken. Het is op het moment vooral veel thermo overal, maar ik vind vast nog wel wat moois voor warmer weer.
Het is op het moment vooral veel thermo overal
Ik vind een dun nauwsluitend shirt met opschuifbare mouwen ideaal voor de zomer. 's Ochtends als het nog koud is de mouwen naar beneden en zodra het warm word ophoog. Als de zon te veel gaat branden of het 's avonds kouder wordt de mouwen weer omlaag.

Bijvoorbeeld iets als een Nike Pro-Cool Compression shirt.
Nou, het is een fietsshirt van Aloja geworden, dus Berger, bedankt voor de winnende tip. ;)
Volgende zomer zal blijken of het een goede keus was.
Interessante post! 'k Ga ook eens bij genoemde merken kijken. Mijn oplossing in Vietnam om mijn handen en deel van mijn polsen te beschermen tegen de zon was fietshandschoentjes kopen. Het was tropisch warm maar vond het toch wel te doen.
Loes