door
loknor » za 24 sep, 2016 20:51
Niet ik, Revanho, de industrie (daarin neem ik de pers mee) in zijn algemeenheid.
Links of rechtsom, Shimano is in vrijwel elke categorie en onderdelen soort de standaard waartegen onderdelen worden getoetst. Dat is uiteraard omdat ze de grootste zijn, maar ook omdat het goede spullen zijn. Alles wordt getoetst aan Shimano.
Kan het beter? Heel soms wel, maar dan altijd duurder. Binnen zijn prijsklasse is het echt uiterst zelden dat Shimano slecht is. En dat dus over vrijwel elk denkbaar onderdeel. Dat is heel erg knap.
Betekent dit dat ik alleen met Shimano rij? Nee hoor, mijn racefietsen zijn voorzien van de fantastische Campagnolo onderdelen. Ik zal nooit beweren dat Shimano zomaar de beste is. maar dat Shimano door zijn marktaandeel en kwaliteit de standaard is, is toch erg lastig te ontkennen.
En voordat je begint "Ja maar Alfine kan niet op tegen Rohloff". UIteraard, daar is weinig tegen te brengen. Maar binnen zijn prijsklasse is er eigenlijk geen alternatief (of je kijkt naar een derailleur).
Zo ook Race onderdelen. Shimano maakt zeker niet de lichtste cranks of remmen(ze zijn ook zeer terughoudend met Carbon). maar uitgebreid testen door third parties brengen aan het licht dat het compromis stijfheid/gewicht van de Shimano gesmede onderdelen lastig te overtreffen is. Lichter kan, maar dan is het minder stijf. Stijver kan, maar dan is het zwaarder.
Betreft eerste gen(eratie), niet alle innovaties van Shimano halen de lange termijn (Biopace^^) en sommige hebben in de eerste uitvoeringen wat issues (al was dat bij DI2 voor race eigenlijk meteen goed)
DI2 is duidelijk wel een succes, al is dat vooral in de racewereld. Voor vakantiefietsers geloof ik er totaal niet in. Voor ebike schakeling is het echter wat logischer (er zit toch al electronica op) en het lost inderdaad wel een schakel probleem op (Schakelen met een middenmotor is soms wat lomp).
Alleen om dan weer voor mij te beslissen in welke cadans ik moet fietsen is me een gruwel. Nuvinci beviel me ook niet (zacht uitgedrukt^^)