Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips drie/vierdaagse november (uk/Ierland) - Forum Wereldfietser

tips drie/vierdaagse november (uk/Ierland)

We willen al langer nog eens het kanaal over en hebben de eerste week van november tijd. We willen graag een dagje citytrippen en de overige dagen de omgeving verkennen. In Kirgizie reed ik even op een wat ruwer, steiler pad naast een rivier en besefte ik dat ik dat erg leuk vond, asfalt mag dus vermeden worden (moet niet). Mooie uitzichten zijn welkom.

Is het nog doenbaar in die periode om een drie/vierdaagse te fietsen of is er een grote kans scenario's als dat van Shane (http://www.shanecycles.com/bike-packing ... h-borders/) tegen te komen? We voorzien warme kleren, maar echt extreem weer vermijden we liever. We zouden graag mtb's willen huren, dus tips over huurmogelijkheden zijn welkom.

Iemand een tip voor een leuke trip in het late najaar? ik zag deze trips, maar die zijn misschien al wat moeilijk voor beginnende 'bikepackers'?
http://www.bikepacking.com/routes/bikep ... -quantock/
http://www.bikepacking.com/routes/trans-cambrian-way/
http://www.bikepacking.com/routes/westcountry-way/
Liefst relatief gemakkelijk bereikbaar vanuit Londen, Edinburgh of Dublin

Bedankt!
Begin november is het op de Britse Eilanden meestal niet heel koud, maar wel erg wisselvallig. In 2009 waren wij begin november in het Lake District aan het wandelen. Een paar dagen hadden we een onbewolkte hemel, maar er waren net zoveel dagen dat het onafgebroken regende. De rest van de tijd zat er tussenin: af en toe buien, afgewisseld door opklaringen met soms prachtige regenbogen. En week later waren we weer thuis en konden we op de tv zien dat het parkeerterrein bij de supermarkt waar we vaak boodschappen hadden gedaan, inmiddels helemaal blank stond en dat tientallen wegen en bruggen in dat gebied door water- en modderstromen onbegaanbaar waren geworden.
De meeste kans op redelijk fietsweer in november heb je in het zuiden en oosten van Engeland. Op de kaartjes hieronder zie je de gemiddelde regenval, het gemiddelde aantal uren zon en het gemiddelde aantal dagen met meer dan 0,2 mm neerslag in november. Helaas is in de gebieden met de spectaculairste landschappen de kans op slecht weer het grootst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoeveel zou je ongeveer willen fietsen per dag en wil je vooral natuur zien of ook wat dingen bekijken?

In November kan je eigenlijk van alles verwachten, van mooi weer tot regen maar laat je daar niet door weerhouden. Dat weet je toch nooit van te voren.

Wij hebben ook aan de oostkust gefietst en in de Borders. Dat is prachtig en er is heel wat te fietsen. Maar wat zou je graag willen qua omgeving?
Goeie vraag:
Rekening houdend met gezelschap en eventueel minder weer: 50-90km per dag.

Ik ben nog nooit in Schotland/Ierland geweest, dus ik wil naast de stad waar ik op zou vliegen ook gewoon natuur zien (of als het kan ook een mooi kasteel of andere historische bezienswaardgheidl). Vooral natuur wel.
@ Juut: een mooie route waar enorm veel te zien is, is de 4 abbey cycle route. Die kan je verlengen met die Borders Loop helemaal vanaf de kust. Je rijdt langs 4 abbeys in leuke steden (nou ja, 3 stadjes, eentje staat in zijn upje). De natuur is ook nog eens prachtig en naast de abbeys zijn nog meer dingen te zien. Je zou dit kunnen verlengen met de Coast & Castle route eventueel maar dan een beetje aangepast.

Of de Coast to Castle en dan verlengen met een stukje John Muir cycle route naar Edinburgh en dan ook nog Edinburgh meepakken.

Hoe zou je willen reizen? Met de ferry naar Newcastle of met het vliegtuig naar Edinburgh?
Juut schreef:Goeie vraag:
Rekening houdend met gezelschap en eventueel minder weer: 50-90km per dag.
Bedenk wel dat het in Schotland in november vroeg donker wordt. Rond 16:30 uur gaat in Edinburgh begin november de zon al onder. In de zomer vind ik 90 km per dag op de Britse Eilanden al veel vanwege de vele steile klimmetjes. Als je niet een heel prestatiegerichte asfaltfietser bent en ook af en toe wilt eten/drinken/opwarmen/opdrogen/relaxen in een pub of tearoom, lijkt 50 km per dag mij in november realistischer dan 90.
@ kees: helemaal eens. Ik had me dat nog niet eens gerealiseerd eigenlijk. Ook beetje afhankelijk van tijdstip van starten (maar ook nog donker in de ochtenden) en wat je allemaal wilt gaan zien.
Ja, jullie hebben gelijk. Ik zit nog in zomermodus :). 50km zou al fijn zijn.

En Max2015 we komen met het vliegtuig (Edinburgh dus in het geval van Schotland).