Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Bobbel' in band - Forum Wereldfietser

'Bobbel' in band

Op verzoek van mijn vader de volgende vraag:

Recentelijk heeft mijn vader 2 buitenbanden vervangen van zijn gewone stadsfiets. In beide band zat een 'bobbel' doordat de band niet juist concentrisch om het wiel zat. Opnieuw erop zetten of opnieuw oppompen bood geen enkel soulaas: de bobbels blijven erin zitten. Hij had notabene een band vervangen omdat daar ook al een bobbel in zat. Voordien had ie nooit problemen. Is dit een nieuw fenomeen?

Nb. banden waren (meen ik) Vredenstein

Het kunnen twee dingen zijn:
1.Er zit een bobbel in het canvas van de band.
2. De band zit niet gecentreerd.

Meestal is het tweede geval de boosdoener. Dit probleem komt vaker voor wanneer je een velg hebt, die aan de "ruime" kant van de tolerantie zit.

De oplossing:
Smeer de zijkanten in met Schwalbe Easyfit (of als je dit niet hebt, met een water/zeep oplossing)
Pomp de band op tot 2 bar.
Probeer de band handmatig te centreren, door de gedeelten waar de hieldraad diep in de velg zakt, eruit te trekken.
Lukt het centreren niet, pomp dan de band op tot 7-8 bar. De band zal zichzelf centreren.
Laat daarna de druk eraf tot de gewenste bandenspanning.

PS. Een band met een max. van 5 bar, kun je meestal tijdelijk onder 10 bar zetten zonder dat hij kapot springt.

Succes,

Marco

Marco de Wit schreef:PS. Een band met een max. van 5 bar, kun je meestal tijdelijk onder 10 bar zetten zonder dat hij kapot springt.
Ik zou dat niet doen zonder oordopjes in je oren, vooral binnenshuis, zeker met Vredestein banden niet. Als je in een kleine ruimte staat en een band onder hoge druk knalt, dan hoor je geen knal maar bent wel even gedesorienteerd. Daarna hoor je geruis en een tijdje weinig anders. Ik ben blij dat bij mij het gehoor daarna weer grotendeels is teruggekomen.
Leon