Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afgebroken schroefje - Forum Wereldfietser

afgebroken schroefje

Met het monteren van een bidonhouder is één van de schroefjes afgebroken. :cry:
Het afgebroken schroefje zit nu dus in het frame. Wie weet hoe ik die zonder beschadigingen uit het frame kan verwijderen.
Is de oplossing om 'm uit te boren of is er een andere oplossing. Ik kan nu nl geen bidonhouder bevestigen.
Hoi,

Je kunt de bidonhouder voorlopig bevestigen met tie wraps plus het andere boutje.
Uitboren kan lastig zijn, o.a. als de breuk niet vlak is; je mag de schroefdraad in het frame natuurlijk niet beschadigen. Als het boutje is afgebroken omdat het erg vast zat zul je wel haast móeten boren denk ik.
Groeten,
Leon

je hebt speciale stukjes gereedschap, die in tegengestelde richting draaien en zichzelf vastboren in zulke stukjes bout, zodat je door gewoon door te draaien de gereedschap-unit eerst vastzet en dan in de zelfde beweging de bout er uit draait. Ik weet alleen niet of ze voor zulke dunne boutjes bestaan, en niet meer hoe ze heten, ik denk dat ze je bij de betere gereedschappen/ijzerhandel wel kunnen helpen.

De tie-wraps werken vast wel, en anders heb je ook bidon-houders die gemonteerd worden met rubber-strips.

Suc7! Toon.
maismeel schreef:je hebt speciale stukjes gereedschap, die in tegengestelde richting draaien en zichzelf vastboren in zulke stukjes bout, zodat je door gewoon door te draaien de gereedschap-unit eerst vastzet en dan in de zelfde beweging de bout er uit draait. Ik weet alleen niet of ze voor zulke dunne boutjes bestaan, en niet meer hoe ze heten, ik denk dat ze je bij de betere gereedschappen/ijzerhandel wel kunnen helpen.


Suc7! Toon.
Misschien kun je proberen om de schroef verder omlaag te draaien,(met geduld) het stuk valt dan wel in je framebuis.
Succes,

Schorpioen
Schorpioen schreef:
maismeel schreef:je hebt speciale stukjes gereedschap, die in tegengestelde richting draaien en zichzelf vastboren in zulke stukjes bout, zodat je door gewoon door te draaien de gereedschap-unit eerst vastzet en dan in de zelfde beweging de bout er uit draait. Ik weet alleen niet of ze voor zulke dunne boutjes bestaan, en niet meer hoe ze heten, ik denk dat ze je bij de betere gereedschappen/ijzerhandel wel kunnen helpen.


Suc7! Toon.
Misschien kun je proberen om de schroef verder omlaag te draaien,(met geduld) het stuk valt dan wel in je framebuis.
Succes,

Schorpioen
Op dat idee was ik ook al gekomen, maar je komt helemaal niet bij de schroef, die zit zo'n 2-3 mm in het frame.

roosje
roosje schreef:Met het monteren van een bidonhouder is één van de schroefjes afgebroken. :cry:
Het afgebroken schroefje zit nu dus in het frame. Wie weet hoe ik die zonder beschadigingen uit het frame kan verwijderen.
Is de oplossing om 'm uit te boren of is er een andere oplossing. Ik kan nu nl geen bidonhouder bevestigen.
Op welke manier is het schroefje gebroken ?
Zat het al tijden vast en moest het nu los ?
Wat voor materiaal bestaat het schroefje uit ? RVS, ALU, ijzer ?

Ik zou je aanraden om het eerst eens met kruipolie in te spuiten en dit in te laten trekken.
Het kan geen kwaad om dit enkele malen te herhalen.

Vaak is er bij breuk nog wel wat vlees over om met een klein (ijzer)beiteltje voorzichtig met het schroefdraad mee het restand los te tikken.
Dit vergt wel enig geduld en fingerspitzengefuhl.
Als er voldoende materiaal is een hele goede tang met een scherpe bek op het schroefje plaatsen en losdraaien.

Andere mogelijkheid is inderdaad inboren en met een speciale tap proberen het restant te verwijderen. Deze tapjes zijn te krijgen bij de betere ijzerhandel.
Soms heeft een goede fietsenmaker deze ook wel voor eigen gebruik.
Dit is een tap met linkse draad die je dus draait in de richting die het restje schroefdraad uit het frame dooet draaien.
Dit gaat lang niet altijd goed, zeker met kleine maten zoals M4 en M3 een lastig karwei.

Een andere mogelijkheid is uitboren en opnieuw optappen met een draaddiameter groter, mits er genoeg materiaal is om in te tappen.

Insmeren met zuurvrije vaseline bij montage van onderdelen voorkomt veel vastzit problemen.

Suc6 met deze lastige klus.

Wat bij mij wel eens gelukt is (hoewel niet bij een fiets) is gewoon een kleine platkopschroevendraaier of kruiskop (volgens mij had platkop de voorkeur) op het afgebroken gedeelte te zetten, en er dan met een ham,er een paar flinke klappen o geven. Als de bout een beetje zacht is sla je daarmee de schreoevndraaier en een klein stukje in, en kun je 'm wellicht losdraaien.
Of 't bij jou werkt weet ik niet, zeker niet als je een hard boutje hebt, als hij zit vastgeroest of als ie is afgebroken doordat ie te strak zat... Maar het is het proberen waard!
De tip hiervoor van kruipolie kun je er nog aan toevoegen, dat lijkt me zeker niet verkeerd.
Succes! En laat de afloop weten :wink:

Roosje,
Als je een alluminium frame hebt is de kans groot dat het schroefje afgebroken is doordat het staal van het boutje in het alluminium "gevreten" heeft. Dan helpt alleen uitboren. Dit is mij overkomen bij de knelring waarmee mijn zadel wordt vastgezet. Door deze ervaring wijzer geworden, gaat er op iedere bout die mijn kostelijke frame ingaat een lik vet of nog beter koperslip.

HG

Leen Verkerk
TechNiek schreef:
roosje schreef:Met het monteren van een bidonhouder is één van de schroefjes afgebroken. :cry:
Het afgebroken schroefje zit nu dus in het frame. Wie weet hoe ik die zonder beschadigingen uit het frame kan verwijderen.
Is de oplossing om 'm uit te boren of is er een andere oplossing. Ik kan nu nl geen bidonhouder bevestigen.
Op welke manier is het schroefje gebroken ?
Zat het al tijden vast en moest het nu los ?
Wat voor materiaal bestaat het schroefje uit ? RVS, ALU, ijzer ?

Ik zou je aanraden om het eerst eens met kruipolie in te spuiten en dit in te laten trekken.
Het kan geen kwaad om dit enkele malen te herhalen.

Vaak is er bij breuk nog wel wat vlees over om met een klein (ijzer)beiteltje voorzichtig met het schroefdraad mee het restand los te tikken.
Dit vergt wel enig geduld en fingerspitzengefuhl.
Als er voldoende materiaal is een hele goede tang met een scherpe bek op het schroefje plaatsen en losdraaien.

Andere mogelijkheid is inderdaad inboren en met een speciale tap proberen het restant te verwijderen. Deze tapjes zijn te krijgen bij de betere ijzerhandel.
Soms heeft een goede fietsenmaker deze ook wel voor eigen gebruik.
Dit is een tap met linkse draad die je dus draait in de richting die het restje schroefdraad uit het frame dooet draaien.
Dit gaat lang niet altijd goed, zeker met kleine maten zoals M4 en M3 een lastig karwei.

Een andere mogelijkheid is uitboren en opnieuw optappen met een draaddiameter groter, mits er genoeg materiaal is om in te tappen.

Insmeren met zuurvrije vaseline bij montage van onderdelen voorkomt veel vastzit problemen.

Suc6 met deze lastige klus.
Ik was de bidonhouder aan het monteren, het ene schroefje zat er al in en de andere was ik aan het vastdraaien, en waarschijnlijk één slag te veel, want toen had ik een gedeelte van het schroefje in mijn hand.
Volgens mij is het van ijzer, en het frame van aluminium.

Hoi Roosje,

Laat je mooie fietsje helpen bij een echte vakman, je probleem is voor een amateur te hoog gegrepen.
Boren in M5 en het gebruik van een linkse tap vereist veel oefening.
Eén keer uitschieten en je vernield je frame, beetje erg zonde, toch?

Succes, John.
roosje schreef: Ik was de bidonhouder aan het monteren, het ene schroefje zat er al in en de andere was ik aan het vastdraaien, en waarschijnlijk ??n slag te veel, want toen had ik een gedeelte van het schroefje in mijn hand.
Volgens mij is het van ijzer, en het frame van aluminium.
Ik sluit me aan bij john.
Uit je reactie heb ik het vermoeden dat het niet zozeer te strak aangedraaid is, alswel dat het boutje scheef ingedraaid is waardoor de bidonhouder los lijkt te zitten terwijl het boutje las vastgelopen was.
Werk voor een hele goede fietsenmaker.
Misschien is het wel verstandiger om voor de bevestiging een andere oplossing te zoeken.

Ik sluit me ook bij ze aan :D Veel succes in ieder geval!

Inmiddels ben ik bij de fietsenmaker geweest, hij heeft het schroefje uitgeboord en daarna met een aparte tap de restanten eruit gehaald.Een paar euro's lichter en het probleem is verholpen. Hij raade mij aan om in vervolg eerst het schroefje in te smeren met vaseline of smeer en dan pas in het frame te draaien. Weer wat geleerd!