Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schijfremmen op vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

schijfremmen op vakantiefiets?

Een vraagje uit nieuwsgierigheid omdat ik er zelf geen ervaring mee heb: Wat vinden jullie van schijfremmen op een vakantiefiets.
- Werken de remmen goed bij een zwaar bepakte fiets?
- Gaan ze snel kapot? Zijn ze ook weer eenvoudig te repareren?
- Hoe snel slijten ze en wat moet je dan vervangen?
- Wie heeft ervaring met schijfremmen op de vakantiefiets en hoe bevalt dit?
Ik zie ook fietsen met op het voorwiel een velgrem en achter een schijfrem. Waarom is dit?

Tja, omdat ik mijn ATB ook voor vakantiefiets gebruik ga ik dus met schijfremmen op pad.
Grootste voordeel is super remkracht zeker in de zwitserse bergen met bob trailer erg prettig. Zo houd je de velgen koel. Nadeel van de schijfremmen is bij slecht weer en wegdek(zand) dat de levensduur van de blokken dramatisch kort kan zijn. Ik heb wel eens 1 setje blokken op een dag weggeremd in limburg in de prut. Omdat het een hydrolisch systeem is is repareren in verre landen lastig. Er zijn reparatiesetjes maar die vergen wel wat handigheid.
De blokken wissel je overigens erg makkelijk in een handomdraai, en een extra setje neemt bijna geen ruimte in je tassen in , wel in je budget want voor 1 setje ben je wel gelijk weer minimaal 15 eur lichter.
Fietsen met achter schijf en voor blokken lijkt een rare keus. In de bergen heb je voor 80% van de remkracht nodig. Wel moet je voor schijfremmen een goede sterke vork hebben. Dus mogelijk een financiele afweging van de fabrikant.
Dus ga je lang ver en extreem dan is een hydroliche schijfrem misschien niet de handigste keus. Blijf je in wat bewoondere wereld dan vind ik het een mogelijkheid. maar met blokken stop je ook prima zeker met goede V-brakes of gelijkwaardige soorten.
Hoi,
Heb je eerdere discussies over dit onderwerp al gelezen? Klik op zoeken in het groene vakje linksboven en tik schijfremmen in als zoekwoord. Er is een boel te lezen heb ik gezien.
Zelf heb ik geen ervaring met schijfremmen overigens.
Groetjes,
Leon

Hoi,

ik rij zelf met schijfremmen rond en dat remt fenominaal. Dat doen V-brakes echter geloof ik ook wel. Plus dat die niet kilometers lang kunnen kermen en piepen, omdat ze dat gewoon niet doen, of als ze het wel doen, het makkelijker is het gepiep te verhelpen.

Kortom: onderhoud is wat lastiger bij schijven, de remblokjes ongetwijfeld duurder dan conventionele blokken en de remkracht niet dramatisch beter.

Toch wil ik mijn schijfjes zeker niet inruilen.... echt niet....

Schijven remmen super. Ze zijn ook prima te doseren. Redenen om geen schijven te monteren zijn onder andere de kwetsbaarheid. Normaliter geen probleem, maar bij vervoer van de fiets in bijvoorbeeld een vliegtuig is het een zwak punt.
Ook zijn de remmen iets lastiger te repareren, maar normaliter is dat niet nodig. Remblokken vervangen is niet moeilijk.