Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opbouwen vanaf frame - Forum Wereldfietser

Fiets opbouwen vanaf frame

Gegroet,

Ik ben van plan een fiets op te bouwen vanaf het frame, maar ik heb niet alle tools beschikbaar en ook niet veel ervaring. Kan je zomaar vragen aan een fietsenmaker om je te helpen of doen ze dat liever niet? Kan een gewone fietsenmaker ook de voorbehandeling van het frame doen? De buizen vijlen en anti roest inbrengen?
Ik kan me zo voorstellen dat de gemiddelde fietsenmaker wel betaald zal willen
worden voor het beschikbaar stellen van zijn kennis, werkplaats en gereedschappen.
Met een grote doos van bike-components.de onder je arm binnen lopen en vragen of je zijn werkplaats mag gebruiken helpt misschien niet :wink:. Mijn ervaring is dat veel (goede) fietsenmakers er best plezier in hebben je een beetje op weg te helpen, zal een beetje afhankelijk zijn van de band met je fietsenmaker of hij daar geld voor wil zien(wel zo netjes om daar gewoon vanuit te gaan overigens).
Ik ga het natuurlijk niet gratis vragen. Ik weet enkel niet of elke fietsenmaker speciaal gereedschap heeft, maar ik kan er van uitgaan van wel. Ik zal eens een aantal contacteren in de buurt! Bedankt!
Hyloba schreef:Ik weet enkel niet of elke fietsenmaker speciaal gereedschap heeft, maar ik kan er van uitgaan van wel.
Voor de fietsenmaker is dat gereedschap niet speciaal; daarom is hij fietsenmaker.
In Antwerpen bestaat dit mooie initiatief: http://kavka.be/partners/fietskeuken/ Misschien zijn zo'n initiatieven ook elders te vinden?

En als je bereid ben om iets tegenover de hulp die je krijgt te plaatsen dan vind je via de (opkomende) deeleconomieën met alternatief munten (in Vlaanderen o.a.: http://www.letsvlaanderen.be/Groepen/An ... fault.aspx maar in Nederland zullen er ook wel zulke zaken te vinden zijn) misschien wel mensen die een handje willen toesteken.

Of een fietsenmaker je wilt helpen zal sterk afhankelijk zijn van de band die je met hem hebt en wat je bereid bent te betalen. Je kan het altijd vragen, maar het zou me niet verbazen dat op zijn minst de grote meerderheid zich hier niet aan zal wagen.

Renaat
Welke buurt kom je vandaan? Ik ben altijd bereid advies en uitleg te geven, gereedschap kun je onder toezicht leren gebruiken. Misschien een mooi excuus om ook zelf wat basis tools te kopen...
Leon schreef:
Hyloba schreef:Ik weet enkel niet of elke fietsenmaker speciaal gereedschap heeft, maar ik kan er van uitgaan van wel.
Voor de fietsenmaker is dat gereedschap niet speciaal; daarom is hij fietsenmaker.
:lol: