Hilver schreef:Voor januari / februari 2017 heeft Sawadee een 35-daagse fietsvakantie over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland in haar reisaanbod staan.
In principe heb ik belangstelling voor die reis.
Afgelopen januari heeft Sawadee die reis ook georganiseerd.
Is er iemand die ervaring heeft met die reis en die me kan vertellen hoe de reis is bevallen ...
Hallo Jan,
Ik ben nooit met Sawadee mee geweest, maar wel heel wat keren met Cycletours, ook met verscheidene verre reizen van hen. Aangezien bij de reizen van Sawadee vermeld staat "Samengesteld door Cycletours Produkties B.V" zullen de reizen niet veel verschillen van die van Cycletours.
Ikzelf zie voortaan af om nog verre reizen te doen met Cycletours/Sawadee.
Ten eerste zijn hun reizen niet goedkoop, en in mijn ogen leveren zij op hun verre reizen een te lage prijs/kwaliteit verhouding.
Ten tweede is het geweldig om de vrijheid te hebben om zelf alles te doen. Je kunt dan ook op plaatsen komen waar zij niet kunnen komen, zij kunnen immers niet met de hele groep bij iemand logeren, of ergens wild kamperen.
De kwaliteit van de reisleiding bij Cycletours is wisselvallig. Zo heb ik eens bij een reis in Vietnam eens een zeer slechte lokale reisleider gehad. Hier heb ik toen wel het een en ander over gemeld, maar later hoorde ik van andere mensen die dezelfde reis gedaan hadden dezelfde klachten over dezelfde man terug.
Bij mijn China reis had ik een heel goede begeleider. Later heb ik van iemand anders gehoord die dezelfde reis deed, dat hun begeleider veel minder kennis van China had , en ook de taal niet sprak, waardoor een en ander van de reis wel in het water kwam te vallen.
De groep moet maar juist treffen natuurlijk. Wel durf ik te stellen dat 35 dagen doorbrengen met mensen die je helemaal niet kent wel eens een stuk te lang kan zijn. Een bekend verschijnsel, daarom wordt ook meestal wordt een bovengrens van twee à drie weken gehanteerd voor dit soort reizen.
Of de zwaarte goed is hangt vooral van jezelf af. Normaal train/fiets je van te voren en dan kan het allemaal wel. Ik heb één keer meegemaakt dat mensen het niet bol werkten, maar die hadden dan ook geen meter gefietst in het jaar vóór de vakantie.
Huurfietsen zijn altijd stiefkinderen, ook bij hen. Je bent dan helemaal overgeleverd aan degene die ze moet onderhouden. Op een van mijn laatste reizen met Cycletours trof ik een mecanicien van hen (er gaat altijd een kok en een mecanicien mee) die mij toe probeerde aan te zetten om het onderhoud van die dingen op mij te nemen. Omdat ik met mijn welwillendheid op dat vlak zeer slechte ervaringen heb opgedaan in Vietnam, doe ik dat niet meer. Uiteindelijk heeft hij maar een fietsenmaker opgezocht me de huurfietsen, maar die heeft toen de problemen ook niet naar tevredenheid opgelost.
Als gesteld ben op een goede fiets, kun je die beter zelf meenemen, en dan hopen dat die heel aankomt.
De campings van hen zullen niet anders zijn dan die je zelf zult vinden. Voor de routes gebruiken zij tegenwoordig GPS-tracks.
Kortom, ik raad je aan om zelf je reis te organiseren.
Hier een voorbeeld. Zoals je ziet zijn er ook al fietsroutes daar. Het is wellicht een drempel waar je even overheen moet, maar meer dan de moeite waard.