Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon is uit z'n velg gegroeid - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon is uit z'n velg gegroeid

Een nieuwe Schwalbe Marathon (47-406) is na 4 km fietsen en 1 km lopen met een leeggelopen binnenband (geen klapband, maar lekgereden vanwege slecht velglint, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2769) volledig uit z'n velg (406 x 19) gegroeid!
Al tijdens het lopen met de fiets rolde de band van de velg af. De band had ik opgepompt tot het aanbevolen maximum van 5 bar.
Na vervanging van het velglint en plakken van de binnenband legde ik de Marathon weer om het wiel. Dit ging wel erg makkelijk: zelfs met een licht opgepompte binnenband floepte de buitenband er moeiteloos op. Als hij aan de ene kant goed zat, neigde hij aan de andere kant weer van de velg te lopen. Ik hoopte nog dat het met een volle binnenband wel goed zou komen, maar na enkele slagen pompen duwde de binnenband alles weer los (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... tuipen.htm).
In de band heb ik geen beschadiging of draadbreuk kunnen ontdekken. Toch is hij niet meer om de velg te krijgen. "Made in Indonesia", staat in heel kleine lettertjes op de zijkant van de band. Zijn er Stille Krachten aan het werk of heeft iemand in de fabriek amok willen maken en groeihormonen in de banden gestopt???.

Kees Swart

Hieldraad gebroken?

Of een exemplaar wat eigenlijk buiten de (te ruime) maattoleranties valt.

Hoi,
406 is niet wat je noemt de meest courante maat. Mijn eerste veronderstelling zou dan toch zijn dat er ergens een getalletje is verwisseld; misschien inderdaad in Indonesia.
Ik ben benieuwd te horen waar het aan lag. Laat je het dan effe weten?
Leon

Ik heb dezelfde ervaring met mijn TT2000-banden maatje 47. Oplossing: Tijdens het oppompen regelmatig controleren of de band nog goed in de velg zit en 'm zonodig even goed in de velg duwen. Nadat de band hard genoeg is opgepompt is er geen probleem meer.

En natuurlijk: niet lopen met een lekke band.

Gerd