Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trein of vliegtuig naar Aalborg - Forum Wereldfietser

trein of vliegtuig naar Aalborg

Wij willen volgende week vanuit Aalborg (Denemarken) naar Aalsmeer fietsen, wie heeft er goede tips en/ of ervaring voor de heenreis per trein of vliegtuig, we willen niet zoveel overstappen ivm bagagetassen, 2 fietsen en bobike-kar.

Of is het heel makkelijk om vanuit Aalborg terug te vliegen naar Schiphol en is het niet zo ingewikkeld om daar een vliegticket te kopen.

Goede tips zijn welkom!
groeten willem en karin
De grote vraag die je je moet stellen is wat doe ik met die bobikekar, kan die het vliegtuig mee in? met de trein zit je al snel aan 4 keer overstappen en een reis van minimaal 12 uur, als je alleen met regionaal verkeer reist meer dan een dag. vliegen met KLM duurt een uur en is waarschijnlijk goedkoper en minder omslachtig zelfs met kar, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zo te zien is Aalborg een klein vliegveld, zo klein dat het me niet is opgevallen een paar weken terug. (weinig vliegtuigen dus, andere optie is Billund (legoland) (meer naar het zuiden)
Ik zou de trip in tweeën knippen, met een overnachting aan de grens.

Zaterdag vier uur treinen tussen Aalborg en Padborg.
http://www.dsb.dk/Rejseplan/bin/query.exe/en?L=vs_dsb

Daar nog een camping, en de volgende dag om 09.09 in Flensburg met een schönes wochenendeticket naar Bad Bentheim (aank 17.07) waar je weliswaar een paar keer moet overstappen, maar maar één keer niet op hetzelfde spoor want van spoor 2 naar spoor 8 (in Bremen) (http://www.bahn.de) en voldoende lange overstaptijden om relatief makkelijk met de lift je hele konvooi van het ene naar het andere perron te krijgen.

Dan een paar km fietsen naar Enschede en met de NS naar Amsterdam Zuid, wat een bekend bedrijf zal zijn. (Elk uur een directe trein)

Deense treinprijzen zien er wat duurder uit (374 kroon pp ex fiets) maar zondag met de DB regiotreinen (nahverkehr) voor Eur 44 met twee personen ex fietsen. En als je een doorgaand ticket wil boeken van Aalborg naar Amsterdam ben je echt een volledige dag en avond aan het treinen, is het ook nog duurder en ben je (m.i.) gesloopt als je thuis komt.

Fijne week in Denemarken!

P.s. er is ook een sparpreis-angebot via deze link Daarvoor zul je (vanwege de fietsreservering) naar een groter Deens station of lokale treinreiswinkel moeten.
Ik vind daar nu (donderdagavond) voor twee personen twee tickets voor zondag 3 juli, eentje van Aalborg vertrek 07.51 en aank Flensburg 12.07 (a Eur 58 voor twee) , en eentje vertrek Flensburg 14h15 (of een eerder is 12h15 maar ik denk niet dat je dat wil wagen)
Met de 14h15 kom je via Hamburg, Osnabruck en Deventer met telkens ruim overstaptijd om 23h15 op Amsterdam Zuid aan (voor twee man Eur 178.-)

(En ja, dit vind ik leuke procrastinatie. :-) )
Als je bij http://www.bahn.de nur nahverkehr aanvinkt dan reis je alleen met regionale treinen, deze rijden een vast traject, Enschede, Münster, Osnabruck, Bremen, Hamburg, Flensburg. In deze treinen is meestal voldoende ruimte voor de fiets, meestal staat de trein er al als je aankomt dus kun je op je gemak instappen. Op 1 van deze stations zijn het uit en instap perron ondanks een niet logische nummering toch op hetzelfde platform. (weet even niet of dat Munster of Osnabruck was)
Als je een Quer-durchs Land ticket (https://www.bahn.de/p/view/angebot/regio/qdl.shtml) koopt ben je voor de eerste persoon €44,- en alle anderen tot max 5 nog eens €8,- kwijt, de fiets kost 6 euro. (het fietskaartje kun je niet uit de automaat halen, en op het QDL-kaartje moet je de naam van alle meereizenden invullen (soms doen ze nog wel eens moeilijk).
_Peter_ schreef:.... Op 1 van deze stations zijn het uit en instap perron ondanks een niet logische nummering toch op hetzelfde platform. (weet even niet of dat Munster of Osnabruck was) ....
Osnabruck ziet er erg logisch uit, en Munster heeft inderdaad twee zogenaamde 'zaksporen' in de twee centrale vertrekperrons, waardoor je daar inderdaad de sporen 9,10,11 en 12 op één perron treft, net als spoor 4,7 en 8.

Voor verdere stations, maar niet alle, heeft de DB een overzichtje
Vorig jaar zijn wij per trein in een dag uit Denemarken naar huis gereisd, met twee kinderen (7 + 12) met elk hun eigen fiets. Hoewel het overstappen op zich best vlot ging, werden we niet vrolijk van zo'n lange en vermoeiende terugreis, waarbij ik wel moet zeggen dat we tal van vertragingen en problemen op het Duitse spoor tegenkwamen. De prijs en service van conducteurs op het Duitse spoor was overigens prima. Met deze ervaring zou ik zo'n reis liever op de heen dan op de terugreis doen.

Wij wilden alleen in Denemarken fietsen, de heenreis zijn hebben wij de trein via Osnabruck genomen, daar gaat een rechtstreekse trein naar Westerland op Sylt, het noordelijkste Duitse waddeneiland, vandaar zijn we met de boot naar het Deense eiland Romo gegaan. Dan zit je met weinig overstappen in de buurt van Denemarken. De fiets moet daarvoor wel gereserveerd worden. Dat was een erg ontspannen reis.

In Denemarken zelf hebben we bij veel regen ook wel getreind, zolang je geen intercity's pakt, gaat dat prima, wel een stuk duurder dan in Duitsland.