Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Gdansk naar Warschau - Forum Wereldfietser

Fietsroute Gdansk naar Warschau

Deze zomer willen we na aankomst (met de fiets) in Gdansk fietsen naar Warschau. Heeft iemand een fietsvriendelijke suggestie voor een route naar Warschau? Ondanks Google en bezoek aan Forum nog weinig kunnen vinden.

Grass
Er staat een grote Wisla-route in de steigers, die de rivier volgt van Gdansk over Warschau naar Krakau en de Slovaakse grens. Maar ik weet niet goed hoe dat zit met al die Poolse fietsrouteprojecten, de corresponderende sites liggen plat en van hieruit gezien lijkt de mot er wat in te zitten.*

http://www.projekt.btcbb.pl/38-mapa-rowerowa.html
https://www.bikemap.net/es/official/387 ... 87/terrain

Laatste link bevat een gedeeltelijke gpx-track van de Wislana Trasa Rowerowa. Je kan er nog wat plaatselijke fietstrajecten aankoppelen (staan in de OFM) om de route te completeren.

*als ze vanavond de Duitsers over de knie leggen is alles vergeven
CarlW schreef:Maar ik weet niet goed hoe dat zit met al die Poolse fietsrouteprojecten, de corresponderende sites liggen plat en van hieruit gezien lijkt de mot er wat in te zitten.
Sinds Polen een nationaal-populistische regering heeft, hebben fietsprojecten in dit land de wind zwaar tegen. Minister van Buza, Witold Waszczykowski, keerde zich in een interview tegen een ‘nieuwe mix van culturen, een wereld van fietsers en vegetariërs, die zich alleen maar richten op duurzame energie, en strijden tegen elke vorm van religie’. Zie artikelen in Elsevier en Vogelvrije Fietser.
Dringend toevoegen aan paklijst:

Meat is murder T-shirt
Jebus Saves T-shirt

Haha. Maar goed, die projecten zijn met Europees geld opgestart/aangekondigd, dus ik neem aan dat een nieuwe regering ze niet zomaar kan aborteren. Interessant artikel trouwens, ga me in Krakau op sleeptouw laten nemen door een van die fietsgidsen.
Of de routes fietsvriendelijk zijn weet ik niet (een fiets praat niet terug en de wegen in Polen zijn niet zo als we ze hier hebben) maar mogelijk dat je wat aan de routes van anderen hebt op: http://www.biroto.eu/en/find-cycle-rout ... urs-on-map. Dit betekent wel dat je zelf wat aan elkaar moet knopen. Naast deze site zijn er natuurlijk nog meer waar fietsers hun routes achterlaten.

Als je de tracks wilt downloaden zul je je wel eerst moeten registreren.
Ik zou me niet zo veel richten op fietsroutes in Polen. Ik heb veel fietservaring in Polen. De fietsroutes zijn gericht op mountainbikers zonder bagage. Ik kies meestal mijn eigen weg.

Een jaar of tien geleden heb ik het één keer geprobeerd de Europaradweg te volgen. De eerste drie kilometer was aardig te doen, daarna belandde ik op een mulle zandweg. Na de eerste heuvel verloor ik de macht over het stuur en viel. Gelukkig viel de schade mee. Alleen de verlichting en fietscomputer was stuk.

Afgelopen voorjaar hebben we ergens bij de Warta nog een fietsroute gevolgd. Erg mooi, maar de eerste drie kilometer sleepten we de fiets over de kuilen die de wilde zwijnen gemaakt hadden. Na vijf kilometer moeste we onze fiets over een boom tillen die over het pad gevallen was...

Je eigen weg volgen dus. Mijd de nationale wegen, de rode wegen op de kaart. De provinciale en lokale wegen zijn goed fietsbaar. Vanaf Gdansk raad ik je aan over Malbork te fietsen (indrukwekkende ridderburcht). Je fietst dan door Zalew Wiślany, een polderlandschap dat ooit met hulp Nederlandse kolonisten in cultuur is gebracht. Ga over Grudziądz, pittoresk stadje langs de Wisla naar Torun, een oude hanzestad.

Vanaf Torun naar Warszawa heb ik nooit gefietst. Maar ook daar moet je wel een redelijke route kunnen vinden.

Veel plezier in Polen.
Bedankt voor alle suggesties. Ik heb nu een gpx. file gedownload van een fietssite van een route die m.o.m. langs de Wisla naar Warschau loopt.