Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat fietst gemakkelijker? - Forum Wereldfietser

wat fietst gemakkelijker?

Wat fietst gemakkelijker? 26 inch of 28 inch wielen?
En trapt het een ook zwaarder dan het ander?
Wie weet hier een antwoord op?
Tja, het gaat niet erom welke banden-/wielmaat lekkerder fietst, maar om het geheel. Als je met 28 inch (ETRTO-maat 622) fietst heb je een kleiner "verzet" nodig (verzet is de verhouding tussen het aantal tandjes bij de trappers en die achter x (maal) de omtrek van de combinatie van het wiel + de band). Bij 26-inch (ETRTO-maat 559) kun je evt. nog w?l een 12-tands tandwieltje gebruiken; al gebruik je deze niet bij een 8-tandwiels XT-cassette, kan ik alvast verklappen...
Door de versnellingen/verzetten kun je dus regelen hoe ver je per trap vooruit komt. En door dat dus af te stemmen op de bandenmaat is het beiden net zo gemakkelijk trappen. Dus het gaat niet om de bandenmaat, maar om andere redenen. Dit kunnen zijn: comfort (bredere banden zijn comfortabeler, en over het algemeen beter verkrijgbaar in 26-inch dan in 28-inch), verkrijgbaarheid (28-inch in de hooglanden van Per?? mooi niet!), cosmetisch (een lang persoon op een 26-inch of juist andersom...), enz. enz.

Hopelijk heb je hier wat aan, of juist niet, dat kan ook.

Voor een moderne vakantiefiets geef ik veruit de voorkeur aan 26 inch. Maar er zijn ook gevallen waarin een 28 inch misschien beter is. Wat zijn de voordelen van een kleiner wiel? Het is lichter en sterker. Dat betekent dat je een deel van dat gewichtsvoordeel kunt gebruiken voor bredere banden. Dat geeft weer meer comfort, en het rolt bij gelijke bandenspanning ook ietsje lichter, vooral op een slechte ondergrond. Het laatste voordeel is dat je er ook in kleine maten frames met een goede geometrie mee kunt maken (met 28 ich lukt dat echt niet). Tot slot zijn ze (daarom) vaak makkelijker verkrijgbaar, ook al zijn het dan soms stekelvarkenbanden.. Niet alle volken zijn immers zo welvarend dat ze zo groot worden als Nederlandse reuzen.
Wat zijn de voordelen van 28 inch? Bij gelijke breedte van de band rollen 28 inch banden net iets beter, en ze hebben minder luchtweerstand.
Per saldo denk ik dus dat 28 inch de voorkeur verdient voor het iets lichtere en snellere werk over verharde wegen (credit card touring), maar dat 26 inch de voorkeur verdient als je met veel bagage over slechtere wegen gaat fietsen. Door het toegenomen autoverkeer doe je dat niet alleen in de derde wereld, maar ook in Europa is dat het leukste en veiligste fietsen - vind ik. Vergeet echter niet dat je met allebei goed kunt fietsen. Monteer een echt brede band op een 28 inch velg, en je hebt ook dan weinig problemen, tenzij je een nieuwe band nodig hebt. Ik heb het al in Belgie meegemaakt dat de breedste 28 inch band die er te koop was 23 mm breed was.....
Wim