Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstand vraag en tassen - Forum Wereldfietser

Afstand vraag en tassen

Hallo medefietsers :-)

Ik heb twee vragen: over gemiddelde dagafstand én over tassen en diefstal

1)

We hebben inmiddels in Schotland onze eerste tocht met bepakking en overnachting erop zitten. Dat was een succes. Erg mooi, geen technische problemen (eenmaal en ketting eraf verder niets) dus dat was het probleem niet.

Ik ben eigenlijk alleen benieuwd - in verband met planning van een nieuwe tocht - hoeveel kilometer ik nou gemiddeld als dagafstand zou moeten aanhouden. Wat doen jullie? Wij rijden op vakantiefietsen, een Koga en een gekke cross hybride voor mij. Bepakking is niet super zwaar maar ik trek wel de doggyride (40 kg totaal). Op dit heuvelachtige traject (2000 hoogtemeters totaal) haalden we 50 km per dag met flink wat pauzes, bekijken van abbeys onderweg etc. Dat is natuurlijk heel weinig maar ik vond het echt genoeg met die zware kar over de heuvels.

Hou ik nou in het vervolg ook die 50 km aan of is dat echt veel te weinig op een toeristische tocht?

We gaan volgende week weer een tocht maken met bepakking en overnachten maar dan langs de kust. Ik heb daar vaak gelopen en weet dat het ook wel op en neer gaat maar niet zo met echte heuvels zoals in de Scottish Borders.

Ik wil niet ineens na 3 uur al klaar zijn met ons rondje vandaar de vraag over dagafstanden.

Normaal fiets ik natuurlijk veel sneller (ook met de doggyride) in ons vlakke landje.

Suggesties en ervaringen zijn erg welkom zodat ik een beetje idee heb wat nog leuk en haalbaar is zo tijdens een trip met pauzes en trips.

2)

Dan de tweede vraag: laten jullie alle tassen op de fiets zitten als jullie iets onderweg gaan bekijken? Wij hebben twee fietsen, eentje met voor- en achter tassen en eentje met achter tassen. Die ga je dus niet allemaal meesjouwen. Volgende week willen we naar een ruine lopen, maar ik weet al dat de fietsen niet mee kunnen. Laat ik het er nou allemaal op zitten of niet? Ik bedoel natuurlijk niet het tasje met dingen als telefoon en geld etc maar de rest met de dure tenten enzo is toch ook een leuke oogst voor iemand denk ik....

Ervaringen zijn weer erg welkom!
Afstand is heel erg persoonlijk - zelf houd ik ca 70km per dag aan met uitschieters naar beneden en naar boven. Als de afstand voor jouw goed is is 'ie goed.

Wat betreft tassen ik heb de mijne onderweg op de fiets zitten en bij iets bekijken veaag ik altijd of ik hem veilig ergens nee kan zetten met toezicht of binnen. Dat is tot op heden nog geen probleem geweest. De fiets bepakt ergens achter laten zonder toezicht doe ik niet. Zelfs niet tijdens het boodschappen doen dan vraag ik ook of hij even binnen mag staan en is ook nooit een probleem geweest.
Max2015 schreef:Hou ik nou in het vervolg ook die 50 km aan of is dat echt veel te weinig op een toeristische tocht? Normaal fiets ik natuurlijk veel sneller (ook met de doggyride) in ons vlakke landje.
Je geeft het antwoord zelf: je bent toerist dus je doet het voor je eigen lol, niet om ons op dit forum naderhand de ogen uit te steken met je 275 km/dag.
Of het daar langs de kust zoveel makkelijker fietst dan waar je misschien bang voor bent zul je aan iemand moeten vragen die er geweest is of ergens een hogteprofiel vandaan halen. Ik noem altijd dat je op vakantie ongeveer de helft tot tweederde haalt van wat je in het vlakke land als dagtocht (vrijwel zonder bagage) nog leuk vindt.

De meeste fietsers nemen bij het bekijken van iets toeristisch alleen de stuurtas met daarin alle waardevolle spullen in mee. Dat is wel afhankelijk van de bestemming want in Amsterdam of Rome zal ik nooit verder dan een meter of drie van mijn fiets weggaan terwijl een reisgenoot in de binnelanden van Portugal er achter kwam dat ze haar fiets al meer dan een week niet op slot had gezet.
@ leon: helft tot tweederde is wel een aardige, en al rekenend klopt dat denk ik ook wel. Dat is misschien een leidraad zo voor het begin, want dit moeten we ook allemaal nog leren natuurlijk. Zo met die 40 kg er achter valt niet mee :-) Thanks!

@ inge: ik had ook gedacht dat de 70 geen probleem zou zijn. Misschien kwam het door de heuvels. Ik denk dat het geen gek idee is om voor de volgende dan toch die 50 nog een keer aan te houden en te kijken of een ander hoogteprofiel echt uitmaakt. Dan zijn we eventueel maar wat eerder op de bestemming :-) Met tassen ben jij dus ook voorzichtig.

Natuurlijk is afstand voor iedereen verschillend. Afhankelijk van soort weg en hoogteprofiel en het weer ook. Maar ik ben/was benieuwd wat anderen een beetje aanhouden met bepakking en wat dingen onderweg.
Ik hou voor volgende week dan nog maar een keer die 50 aan ook al lijkt me dat ontzettend weinig. Die ervaring is dan ook weer een leer moment :-)

Ik heb twee weken geleden hier in Schotland mét de kar gewoon een middag tochtje voor de fun gereden van 40 km. Dat ging prima en was ook niet zwaar.
Misschien maak ik dus wel een enorme fout voor de tocht van komende week :-)
De wind maakt natuurlijk ook flink uit. Bij een dagtocht fiets je een ronde en heb je altijd zowel voor als nadeel. Op vakantie fiets je vaak de hele dag in één richting en dan maakt het soms heel veel uit en fiets je ofwel fluitend 100 km of bijt je je tanden stuk op de helft.
Vroeger met de kinderen en dus een bagageaanhanger was 50 km ook wel normaal, zeker als er geklommen moest worden. Als ik alleen ben laat ik tassen gewoon zitten, maar in Napels zou ik het niet doen.
De dagafstand is bij ons heel erg afhankelijk van de wind en hoeveel we moeten klimmen. Op zware dagen met veel klimmen hebben we een hele dag nodig voor 50 km. Maar ook als we veel willen bekijken dan Gata dat ten koste van de afstand. En dat vinden we helemaal Jetboil want de afstand is geen doel voor ons. Ik plan meestal een afstand tussen de 65 en 90 km, veelal afhankelijk van waar er campings zijn.

Of ik de fiets met tassen achterlaat zonder toezicht hangt heel erg af van waar we zijn. We hebben het voordeel dat we met twee zijn, dus bij het boodschappen doen wacht ik meestal buiten. Bij bezienswaardigheden gaan we óf om de beurt óf we vragen iemand om een oogje in het zeil te houden. Maar we zijn ook vaak op plekken waar ik alles met een gerust hart tegen een muurtje parkeer en een uur later terugkom. Vertrouw op je gevoel.
Ik plan meestal niks, zie in de loop van de dag wel hoe ver ik kom, het is nogal afhankelijk van wind, regen, bergen zoals al eerder aangegeven.
Mijn fiets met tassen ergens achterlaten ga ik ook altijd op mijn gevoel af.
Als er zwervers in de buurt staan te zuipen laat ik de fiets dus niet onbeheerd achter.

In Italie stond er een keer een bedelaar voor de supermarkt en ging er een beetje van uit dat dat zijn vaste plaats was en zij tegen hem, you watch my bike i give u money.
Dat was goed zei hij en ging meteen voor mijn fiets staan, boodschappen gedaan en mijn wisselgeld was voor hem. Hij blij en ik ook.

Eelco
Ik weet vaak niet hoeveel ik op een dagaf kan leggen. Maar ik plan mijn routes met veel lussen en bochten, zodat ik altijd nogwat kan afsnijden.
@ leon: ja pffff wind ;-( daar hadden we helaas geen gebrek aan, zeker niet de eerste dag.

@ wim: dank je! Jij dus ook ervaring met kar en fiets

@ hans: Mooie site heb je, net al even wat zitten lezen. Gevoel is ook belangrijk denk ik voor achterlaten van tassen enzo. Moet dat nog even kweken :-)

@ eelco: mooi verhaal, dat kan ook handig zijn. Bij een van de abbey's konden we de fiets met alles erop en eraan bij de ticket balie achterlaten, dat was handig.

@ tim: dat van die lussen is zeker een goed idee. We deden nu een officiele route, voor volgende week ook deels (coast to castle) maar we kennen de omgeving.

Ik ben nu volop aan het tekenen van de route, inderdaad met lussen erin zoals tim voorstelde. Op een papiertje staan de afstanden per alternatief. Afhankelijk van hoe het gaat, de wind en het weer kunnen we dan kiezen welke route we nemen. Vooral op de eerste dag is veel te zien (dunstanburgh castle, beadnell, bamburgh castle etc) dus daar hebben we tijd nodig.

Voor de tassen heb ik bedacht dat we de 2 voortasjes met kleding in de doggyride stoppen en 1 fiets met die 2 tasjes achterlaten bij het hek. De andere fiets hangen we dan vol met de 4 tassen en die duwen we dan naar het castle dat we willen bekijken. Als het niet heel druk is daar, zou dat misschien moeten kunnen.
Het is al door anderen gezegd: wat voor jou een goede afstand is bepaal je echt zelf. Vooral niet meer gaan doen als het voor jou genoeg is omdat anderen meer doen.

Ik kan me wel voorstellen dat je meer wilt dan 50 km (maar met 2000m klimmen zou ik ook al aardig aan mijn tax zitten). Ik heb vroeger wel eens een hersteloefening geplaatst die mij veel helpt:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ng#p216450

Inmiddels heb ik er nog een aanvullende tip bij: als je de benen vastzet met een riem oid probeer hem dan niet strak om de benen te doen, maar doe hem losjes 10 cm hoger en schuif hem dan naar beneden.

Ben eigenlijk wel benieuwd of het alleen voor mij werkt.
@ djveer: leuke thread! Ik moest wel lachen om alle reacties en de verschillen. Ik denk dat in mijn geval vooral de 40 kg kar trekken het probleem is want dat is echt zwaar. We hebben aan bepakking heel weinig bij ons. Ik lees over de 17 kg max maar dat halen we niet eens met z'n tweetjes plus hond aan spulletjes. Maar die kar.... zucht.

Inmiddels is de eerste dag toch 67 km geworden maar volgens mij is dat prima te doen.
Het enige wat je misschien nog kunt doen, al hebt dat niet echt bij het zware klimmen, is betere banden op je kar. De meeste karren komen met heel beroerde banden - een stel Big Apples doet dan wonderen.
@ wim: dat vind ik nou een ontzettend goede suggestie. Ik heb daar nog nooit over nagedacht. Wat oenig van me. Thuis wacht een mooie nieuwe - lichtere - kar op me waar ik heel blij mee ben. Maar banden! Zijn die Big Apples dan echt iets? Lopen die lichter?
Big Apples lopen licht (veel lichter dan goedkope Chinese rommel banden) en zijn comfortabel. Dus zijn ze mijn standaard advies voor kinderkarren. Ze hebben ook het voordeel dat ze in veel maten te krijgen zijn (dat is een probleem bij veel andere heel snelle banden). Primo Comet is ook een snelle band in kleine maten.
@wim: dank je wel. Ik heb nog geen big apples gevonden in de goede maat. Ga ermee verder
Welke maat heb je nodig?
Op de band staat 47 406 20 175 ik kon dat niet vinden. 20 inch maar verder...
Het moderne maatsysteem is etrto, hier etrto 406. Dit is belangrijk omdat er verschillende banden maten zijn die elk 20 inch heten. Met etrto haal je die onzekerheid eruit. Die 47 is 47 mm breed. Dat laatste is vaak niet veel meer dan theorie: veel banden zijn smaller dan erop staat. Hier het overzicht van de Big Apple maten: http://www.schwalbe.com/de/tour-reader/big-apple.html Zoals je kunt zien kun je kiezen uit 50 mm en 55 mm breed. In werkelijkheid zullen die banden vermoedelijk enkele mm smaller zijn. Meet dus eerst even je huidige banden, en kijk hoeveel meer ruimte je hebt.
@ wim: dank je wel! Ik ga kijken. Er is op zich ruimte voor bredere band want er is ruimte rond de velg. Bedankt voor het meedenken!