Inge1 schreef:Alleen is de off road grip hier (supreme) niet geweldig van en dat er een beetje grip is vind ik toch wel heel erg fijn daar ik best wel af en toe een zand of gravelpad meepik.
Zelf neem ik meestal een XR (een voorganger van de Mondial) mee. Die had ik in Zuid-Afrika, IJsland en Noorwegen om mijn wielen liggen en is bijna niet stuk te krijgen. Vorig jaar heb ik die in Frankrijk om mijn achterwiel gelegd, ter vervanging van een Supreme met een uitdijende bobbel, die aan ging lopen tegen mijn Axa slot.
Met die Supreme had ik overigens best wel vaak op zand en gravel gefietst, al was het nooit heel lang, en dat gaf geen problemen.
Ook merkte ik na het omleggen van de XR echt niet dat ik nu ineens meer rolweerstand moest overwinnen.
Zo'n Mondial weegt wel iets meer dan een Supreme, maar dan hebben we het over het verschil tussen een volle en een halfvolle bidon...
henk huizenga schreef:Op onze trip in IJsland hadden we alleen een binnenband bij ons, voor het geval
Dat je, kwalitatief hoogwaardige buitenland kapot zal gaan kan je ook een stukje buiten band of dik Ruber, wat je dus als reserve mee neemt in de wang leggen en daarna de binnenband oppompen. Werkt prima en dan heb je nog minder bagage indien het gewicht en volume van de vouwblad een probleem is.
Ps geen lekke banden gehad op IJsland terwijl we alle wegen hebben gehad.
Negen van de tien keer heb je geen reserveband nodig. Hetzelfde geldt voor al het gereedschap dat ik meesjouw: het is zwaar en onderweg meestal niet nodig. Toch blijf ik het meesjouwen omdat ik niet vergeten ben dat ik vroeger soms hulp van anderen (fietsenmakers, chauffeurs, andere fietsers, toevallige voorbijgangers) moest vragen als ik ergens gestrand was. Daar heb ik een hekel aan (zowel het wachten op hulp als het lastig vallen van mensen met mijn probleem). En in IJsland kan het heeeeel lang duren voordat er hulp komt...