Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-apps op iPhone - Forum Wereldfietser

GPS-apps op iPhone

Nieuw hier. Had behoefte deze informatie te delen.
Ik heb een beetje gestoeid met GPS-apps op de iPhone 5s. Ervaring sinds zomer 2013 met MotionX GPS maar sinds enige tijd gebruik ik Galileo. Laatstgenoemd programma heeft een 'cleane' interface en een goed gebruik van het scherm. Verder ook plaatjes van Pocket Earth en MotionX
Pocket Earth met OpenCycleMap
Afbeelding
Gps by ericplan, on Flickr
Met OpenStreetMap
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr

MotionX GPS met OpenStreetMap
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr
Met BING-kaart
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr

Galileo:
Met OpenCycleMap
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr
Met offline vectorkaart
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr

De beelden spreken voor zich. Pocket Earth is in de Wielersport modus niet erg overzichtelijk, de routes lopen erg in elkaar over en je eigen spoor is slecht zichtbaar. De standaardmodus is iets beter, al is het niet intuïtief dat je daarvoor van activiteitsoort moet wisselen. Met het downloaden van offline kaartmateriaal moet je voor elk land je beurs trekken. MotionX heeft een zeer beperkte kaartenkeus. De vectorkaart van Galileo is vooral tijdens het rijden lekker duidelijk door het ontbreken van routes die je niet fietst.
Wat mij betreft is Galileo de grote winnaar. Er is een zeer bruikbare gratis versie. De Pro-versie kost € 3,99. De manier waarop het scherm gebruikt wordt is maximaal en de vectorkaart geeft een overzichtelijk maar redelijk gedetailleerd beeld. Ook de interface is zelfs voor beginnende gebruikers duidelijk. Het thuis downloaden van de offline vectorkaarten is simpel.

Voor zover mij bekend is Galileo het enige programma waar je ook eigengemaakte kaarten kan importeren. Dat is interessant voor mensen die het kaartgebied rondom een GPX routebestand willen hebben. Met MOBAC maak je dan een eigen kaart van alleen het juiste gebied. Zie deze tutorial: http://www.oruxmaps.com/tuto0/tutorial.html

Blijft natuurlijk het stroomverbruik van de iPhone. Opladen tijdens het rijden gaat goed met SON naafdynamo en B+M USB-werk. Zit nog wel te zoeken naar een manier om het stroomverbruik te beperken. Je kijkt tenslotte niet doorlopend op het scherm. Beetje dimmen kan dus ook wel.
Ik gebruik Pocket Earth als back up voor mijn Garmin. Er makkelijk en een overzichtelijke kaart die doet denken aan echte kaarten. Was een waardevolle aanvulling.
Misschien een je licht op doen bij Horizon Bikes in Utrecht. Deze nieuwe zaak heeft zich ook gebogen over route planning op de Phones.

groet,
Kiek
Ik ben ook fan van de galileo app. Ben er anderhalve week zonder problemen mee onderweg geweest in het buitenland. Zou top zijn als ze de Open Cycle Maps ook offline beschikbaar zouden maken. Vond het wel spannend om continu met een apparaat van €600 op mijn stuur te rijden. Eén van de redenen om op termijn toch over te stappen op een dedicated device....
Blijft natuurlijk het stroomverbruik van de iPhone. Opladen tijdens het rijden gaat goed met SON naafdynamo en B+M USB-werk. Zit nog wel te zoeken naar een manier om het stroomverbruik te beperken. Je kijkt tenslotte niet doorlopend op het scherm. Beetje dimmen kan dus ook wel.
Het grote energieverbruik is nog een reden om de overstap naar een dedicated device te maken. Ik had bij elkaar zo'n 24000 mah aan accupacks bij me en nog was het soms wel een beetje behelpen. Ik ben er wel achter gekomen dat als je de kleuren op je scherm invert (dus negatieve weergave), er aanzienlijk minder stroom verloren gaat aan het continu verlichten van je scherm, zonder dat het ten koste ging aan de leesbaarheid.
Het verdienmodel van Galileo:
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr

MotionX:
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr

en Pocket Earth:
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr
Ik gebruik zelf Maps 3D op de iPhone als Back-up van de Garmin. Ik zou hier ook eens naar kijken als nav app. Er kunnen verschillende kaarten worden gekozen en worden opgeslagen op de IPhone zodat er geen data verbinding nodig is.
De app kan een track opnemen tijdens het fietsen. Of een route maken en vervolgens volgen.

Er is een gratis en betaalde versie. De betaalde versie kost 4.99 euro.
Meer info op movingworld.de

Misschien waard om ook eens naar te kijken,
Ahjwinth schreef:Ik gebruik zelf Maps 3D op de iPhone als Back-up van de Garmin. Ik zou hier ook eens naar kijken als nav app. Er kunnen verschillende kaarten worden gekozen en worden opgeslagen op de IPhone zodat er geen data verbinding nodig is.
[...]
Misschien waard om ook eens naar te kijken,
Dank voor de informatie. Paar plaatjes zeggen meer, dit is Maps 3D:
AfbeeldingGPS by ericplan, on Flickr

AfbeeldingGPS by ericplan, on Flickr

Ik kende het programma niet, net gedownload en een paar zaken die me opvielen:
Geen landscape mode.
Kaarten downloaden is een gedoe. Vergelijk dat met Galileo (zie screenshots onderaan).
Verder ziet het er goed uit, al wordt er (wat mij betreft) teveel informatie getoond. Dat is handig als je langs de weg staat te pielen, maar niet als je rijdend op het kleine scherm kijkt of je op de goede weg bent.

Download menu van Galileo:
AfbeeldingGPS by ericplan, on Flickr
AfbeeldingGPS by ericplan, on Flickr

Vergelijk dit plaatje met het eerste plaatje in deze post. Dit is de Galileo vectorkaart.
AfbeeldingGps by ericplan, on Flickr
Roomijsje schreef:Ik ben ook fan van de galileo app. Ben er anderhalve week zonder problemen mee onderweg geweest in het buitenland. Zou top zijn als ze de Open Cycle Maps ook offline beschikbaar zouden maken. Vond het wel spannend om continu met een apparaat van €600 op mijn stuur te rijden. Eén van de redenen om op termijn toch over te stappen op een dedicated device....
Blijft natuurlijk het stroomverbruik van de iPhone. Opladen tijdens het rijden gaat goed met SON naafdynamo en B+M USB-werk. Zit nog wel te zoeken naar een manier om het stroomverbruik te beperken. Je kijkt tenslotte niet doorlopend op het scherm. Beetje dimmen kan dus ook wel.
Het grote energieverbruik is nog een reden om de overstap naar een dedicated device te maken. Ik had bij elkaar zo'n 24000 mah aan accupacks bij me en nog was het soms wel een beetje behelpen. Ik ben er wel achter gekomen dat als je de kleuren op je scherm invert (dus negatieve weergave), er aanzienlijk minder stroom verloren gaat aan het continu verlichten van je scherm, zonder dat het ten koste ging aan de leesbaarheid.
Je kan natuurlijk zelf je kaart maken via MOBAC, ook van OpenCycleMaps. Voor navigeren tijdens het fietsen vind ik OCM overigens veel te druk. Dan heb ik liever de rustige vectorkaart.
Mijn iPhone zat met SON naafdynamo en B+M USB-werk na een dag rijden en navigeren regelmatig op bijna 100%. Bij een snelheid hoger dan 13 km/h begon het opladen. Toch zijn er wel een paar opties om energie te besparen, kom ik later op terug. Heb overigens wel een 6000 mAh accupack bij me, maar dat heb ik nog niet nodig gehad.