Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitlijning riem - Forum Wereldfietser

Uitlijning riem

Beste collega-fietsers,

Ik volg dit forum al geruime tijd met veel belangstelling. Ik heb me nu net pas geregistreerd, omdat ik met een vraag zit:
Al geruime tijd rij ik op een Santos Travelmaster. Deze is uitgerust met een riem (Gates CDC). De riem is volgens mij prima uitgelijnd. Zodra ik de pedalen echter een slagje achteruit trap (of zelfs de fiets aan de hand achteruit rol), wijkt de riem op het voorblad naar binnen. Als ik daarna gewoon ga fietsen, richt hij zich pas weer als ik een paar slagen onder volledige belasting trap (versnelling in 14 en zo hard mogelijk aanzetten). Problematisch is het allemaal niet, maar ik vraag me af of het normaal is.
Is dit iets om actie op te ondernemen, of kan ik alles gewoon bij het oude laten? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
terug naar de dealer. Je achterwiel staat scheef.
Check eerst even je snelspanners of je wiel goed in het frame zit.
Dus even snelspanners los gewicht op je frame zetten en weer vast zetten.
Dank voor je reactie.
Blijkt helaas niet de remedie te zijn. Sinds ik de fiets heb, heb ik het achterwiel al vaker uitgenomen. Gisteren voor de zekerheid nog maar eens gecontroleerd of het goed recht zat. Maakt geen verschil.
Voel er weinig voor om verder te gaan klooien met uitlijning van riem. Zodra de riem zich eenmaal "gezet" heeft loopt deze zowel voor als achter keurig een milimetertje of zo van de opstaande rand. Vrees meer kwaad dan goed te doen als ik daaraan ga sleutelen.
Als je zoveel ruimte hebt dan is de uitlijning ook niet goed. Ik krijg het vermoeden dat je bottom bracket te veel uit het lood staat. Het was bij mijn santos maar een halve millimeter ruimte tussen de riem en de opstaande rand. Je riem mag er echt niet aflopen als je de andere kant op draait. Dat betekend echt dat het scheef staat en je nu ook je riem scheef aan het belasten bent. Dus ff naar de dealer spul laten uitlijnen. Is voor een geoefende monteur kwartier max.
Dan ben ik heel benieuwd waar die geoefende monteur iets zou moeten verbuigen. Uuhh richten.
WimB schreef:Dan ben ik heel benieuwd waar die geoefende monteur iets zou moeten verbuigen. Uuhh richten.
Door de excenter een klein beetje naar links of rechts te verschuiven. Kan je ook zelf doen trouwens, als het niet lukt alsnog naar de FM.
WimB schreef:Dan ben ik heel benieuwd waar die geoefende monteur iets zou moeten verbuigen. Uuhh richten.
Als je niet weet hoe dingen werken mag je ook gewoon een vraag stellen ipv dit zogenaamd grappig doen.
Je kunt met behulp van je achterrem (Magura HS33 neem ik aan) makkelijk controleren of je wiel goed recht zit. Draai het wiel rond en controleer de afstand tussen de velg en de remblokjes. Als deze mooi constant is (en links en rechts gelijk) dan zit het achterwiel recht.

Mijn achterwiel heb ik wel eens scheef gehad, alleen al omdat een stukje van het veertje van de snelspanner tussen de naaf en het frame geklemd zat, dus het luistert zeer nauw.

Als het wiel goed recht blijkt te zitten, zou ik sowieso langsgaan bij een fietsenmaker.

Hoe lang heb je de fiets al? Is het een TM2.6 of 2.8?

Succes ermee! Groet, Tim
thoppen schreef:Je kunt met behulp van je achterrem makkelijk controleren of je wiel goed recht zit. Draai het wiel rond en controleer de afstand tussen de velg en de remblokjes. Als deze mooi constant is (en links en rechts gelijk) dan zit het achterwiel recht.
Euh, volgens mijn heb je een slag in je wiel als er een slag in je wiel zit en blijft de afstand tot de blokjes constant als je wiel recht is, of het scheef in de fiets zit of niet.
Leon schreef:
thoppen schreef:Je kunt met behulp van je achterrem makkelijk controleren of je wiel goed recht zit. Draai het wiel rond en controleer de afstand tussen de velg en de remblokjes. Als deze mooi constant is (en links en rechts gelijk) dan zit het achterwiel recht.
Euh, volgens mijn heb je een slag in je wiel als er een slag in je wiel zit
Dat is een Johan Cruijff-wijsheid, inclusief slecht Nederlands, waar ik geen spaak, uh, speld tussen kan krijgen, maar
Leon schreef:en blijft de afstand tot de blokjes constant als je wiel recht is, of het scheef in de fiets zit of niet.
het zou wel goed kunnen dat links en rechts dan niet gelijk zijn (tenzij je remblokjes netjes op de uit het lood staande velg afgestemd zijn natuurlijk). :D

Carl
thoppen schreef:Je kunt met behulp van je achterrem (Magura HS33 neem ik aan) makkelijk controleren of je wiel goed recht zit. Draai het wiel rond en controleer de afstand tussen de velg en de remblokjes. Als deze mooi constant is (en links en rechts gelijk) dan zit het achterwiel recht.
Zoals Leon al terecht aangeeft klopt dit niet.

De gelijkblijvende afstand van een draaiend wiel tot een remblokje wijst er op dat het wiel 'recht is' (dus geen slag heeft), maar niet noodzakelijk dat het wiel ook recht staat (tegenover de rest van de fiets).

Het gelijk zijn van de afstand tussen de remblokjes links en rechts kan een goed teken te zijn maar hoeft ook helemaal niet te wijzen op een wiel dat recht staat.

Renaat
Carl schreef:het zou wel goed kunnen dat links en rechts dan niet gelijk zijn (tenzij je remblokjes netjes op de uit het lood staande velg afgestemd zijn natuurlijk). :D
Wat waarschijnlijk best veel voorkomt.

Renaat
Elf berichten verder en géén enkeling die echt een poging heeft gedaan om ook maar een goed antwoord te geven. Het is Wereldfietser forum als vanouds, zuur op alles wat modern is en snel afwijken van het topic.

Zo en nu on the topic:
Ik heb zelf een Rose (ja geen echte fiets volgens de vaste groep hier, maar kom er toch ook gewoon overal mee) met CDC riem en Rohloff. Ik merk dat als ik trap met veel kracht (staan op de pedalen, Cauberg op) de riem op het achtertandwiel naar de flens trekt maar hem niet raakt. Fiets ik normaal, dan staat de riem op het achtertandwiel netjes in het midden en raakt hij voor ook de flens niet. Loop ik achteruit met de fiets dan zie ik ook dat riem op het achtertandwiel van de flens af schuift, ook iets van 2 mm. Hij loopt nooit van het tandwiel af. Ik heb een tijd met slechte uitlijning gereden (1000 km ongeveer) en denk dat de riem niet helemaal gelijk is afgesleten, of de tandwielen ingesleten. Dit kan, omdat er geen spanning op staat in de lengte het zij-waards lopen van riem verklaren. Je kunt immers de riem er ook afduwen. Hoe hoger de riemspanning des te meer het effect van aflopen door ongelijke slijtage (getest met de officiele gates riemspanningsmeter en niet met een telefoon app)
thoppen schreef:Je kunt met behulp van je achterrem (Magura HS33 neem ik aan) makkelijk controleren of je wiel goed recht zit. Draai het wiel rond en controleer de afstand tussen de velg en de remblokjes. Als deze mooi constant is (en links en rechts gelijk) dan zit het achterwiel recht.
De uitlijning van een riem kan je niet controleren door de afstand bij de remblokken gelijk te maken maar moet gebeuren bij de liggende vork. Meet de afstand tussen de liggende vork en je velg links en rechts, die moet gelijk zijn. Als die afstand gelijk is en de riem loopt er nog steeds af dan klopt er iets niet met de afstand van de tandwielbladen t.o.v. van het midden van je frame
Vriendelijk bedankt voor jullie reacties / antwoorden. Eerlijk gezegd weet ik nu nog niet helemaal wat ik ermee ga doen. Ben ervan overtuigd dat het wiel echt wel goed recht in de fiets zit. Er zit ook geen slag in.
Denk dat ik eerste instantie zelf maar beetje ga experimenteren met uitlijning door richten bracket. Als dat niet helpt zoek ik alsnog de fietsenmaker even op.
Ronald van der Perk schreef:Meet de afstand tussen de liggende vork en je velg links en rechts, die moet gelijk zijn. Als die afstand gelijk is en de riem loopt er nog steeds af dan klopt er iets niet met de afstand van de tandwielbladen t.o.v. van het midden van je frame
Dat hoeft ook weer niet zo te zijn. Als het wiel om een of andere reden, wat zomaar kan, ietsje paraplu gespaakt is meet je een verschil, en dat staat helemaal los van de riem.
Eridanos schreef:Elf berichten verder en géén enkeling die echt een poging heeft gedaan om ook maar een goed antwoord te geven.
Pardon?
Ik heb misschien alleen op een paar reacties gereageerd omdat er niet-werkende tips gegeven werden, maar sommige anderen hebben toch heel serieus rechtstreeks proberen te helpen.
Leon schreef:
Ronald van der Perk schreef:Meet de afstand tussen de liggende vork en je velg links en rechts, die moet gelijk zijn. Als die afstand gelijk is en de riem loopt er nog steeds af dan klopt er iets niet met de afstand van de tandwielbladen t.o.v. van het midden van je frame
Dat hoeft ook weer niet zo te zijn. Als het wiel om een of andere reden, wat zomaar kan, ietsje paraplu gespaakt is meet je een verschil, en dat staat helemaal los van de riem.
Ja, daar heb je gelijk in, maar de wielen met Rohloff en riem zijn volgens mij allemaal symmetrisch gespaakt.
Ronald,

"Allemaal..."? Dat zou in theorie misschien inderdaad zo moeten zijn maar dat betekent nog niet dat dat in de praktijk ook inderdaad zo is.
Als ik lees welke toleranties er her en der geciteerd worden in verband met zulke riemen dan blijkt dat de toleranties relatief klein zijn (millimeters). Ik kan het me dan ook best wel voorstellen dat er nu en dan wel een wieltje tussen zit dat net over die grenzen zit.

Het is toch wat die riemen. Vooruitgang noemen ze dat dan... Een early adopter moet er natuurlijk ook wel wat voor over hebben... :wink:

Greetz,
Bram
Bij deze een serieus antwoord: actie ondernemen. Al was het alleen maar een bezoekje aan de fietsenmaker, zodat die een oordeel kan vellen.

Waarom? Omdat je nu rondrijdt met het idee dat er iets niet klopt, dat is gewoon vervelend. En mocht er na de check van de fietsenmaker wat mis gaan, kunnen ze niet zeggen dat je geen actie hebt ondernomen.

En als er iets mis is, dan blijkt dat hopelijk bij de fietsenmaker al.