door
loknor » wo 14 sep, 2016 14:30
Allereerst:
Ik vind het absurd om in een post van iemand die een top ebike met prima afstelling dit soort discussies over zithouding en bandenspanning erin te knallen. De OP heeft een heel mooie fiets en ik vermoed dat ze niet met chopperstand rondrijd.
Als de gebruikster een Avagnon had gekocht had ze vast niet te maken gekregen met dit soort stereotiepen.
Leon, Revanho,
Waar baseren jullie je op dat de ebiker een koekenbakker is tov de gemiddelde stadsfietser? Ik wil wel wat bewijzen vinden voor deze stigmatisering.
@ Leon. Wel eens met 25 kmpu over een hobbel gegaan met zachte banden? Een 25kmpu ebike gaat echt ietsiepietsie harder dan de gemiddelde fietser en krijgt dus echt hardere klappen.
Zo ook bochtgedrag, links of rechtsom, een ebiker gaat harder en gaat dus ook wat harder door een bocht.
Ik ken ook zat gewone fietser die geen manometer kunnen onderscheiden van een thermometer. Maar vanwege bovenstaande zaken zijn zachte banden op een ebike zelfs voor die oliedomme ebikers direct te merken.
Leon, was de kritiek dat de banden slecht zijn of besluit je om het doel toch maar wat te verplaatsen? De kritiek was dat de banden slecht zijn, dat argument is feitelijk onjuist. Het punt van de zachte banden lijkt me vrijwel zeker minder erg dan van de gewone huis-tuin en keuken fietser, juist omdat je het bij een ebike sneller merkt.
Verder zeg je dat er van alles zwaars aan die fiets hangt. Betreft de motor en accu... uiteraard, maar de rest van de onderdelen van ebikes is niet extreem slecht tov standaard fietsen. (En de OP heeft een E-Lement, heb je enig idee wat voor fiets dat uberhaupt is?)
Ik begrijp dat het argument is:
Een ebiker heeft zoveel power, die merkt de extra weerstand niet. Dat is juist. Maar hij merkt andere nadelen van zachte banden eerder, juist omdat hij harder gaat. Om met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat een ebike meestal zachte banden heeft is dus uiterst discutabel. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat het wel mee zal vallen.
@ Wim, links of rechtsom, 100-200% extra ondersteuning haal je niet, ook niet met jouw ultra lichte uitrusting en de mooiste fiets. Omd ese maar even in zfertjes duidelijk te maken. 15 kg minder bagage is op het systeem gewicht grofweg een procent of 15. Op het vlakke is dat voordeel erg klein, bergop oplopend tot ongeveer dat percentage. 250%? Niet in de verste verte....
Het fiets purisme waarbij de ebiker hier wordt weggezet als de onbenul die gewoon niet weet hoe een echte fiets rijdt is flauwekul. Lees de gebruikers fora en je zal je verbazen over de discussies over onderdelen, bandenspanning, vermogen etc.
Net al bij gewone fietsers heb je mensen die er weinig om geven en mensen die er alles van weten.
En net als dat je een Gazelle Orange hebt en een Santos heb je een Batavus Modena en een Fyts E4.11.
@Inge1. Tsja. Ik zie zo vaak gewone fietsen met de chopperstand. Ik zie ook ultra sportieve forenzen op fantastische fietsen... en forenzen die met aggressief afgestelde ebike rondrijden.