Additionally, paste this code immediately after the opening tag: speling voorvork - Forum Wereldfietser

speling voorvork

vraagje;

ik heb een gazelle medeo met verstelbaar stuur.
daar zit behoorlijke speling op als ik de voorrem inknijp,heb het balhoofd al vastgedraaid maar het probleem bleef,vervolgens naar de lagers gekeken maar die zitten er nog keurig in.
betekent dit dan dat de koon is versleten?,volgens mij is er niks gebroken.

bvd

gr,

jj
jj schreef:vraagje;
ik heb een gazelle medeo met verstelbaar stuur.
daar zit behoorlijke speling op als ik de voorrem inknijp,heb het balhoofd al vastgedraaid maar het probleem bleef,vervolgens naar de lagers gekeken maar die zitten er nog keurig in.
betekent dit dan dat de koon is versleten?,volgens mij is er niks gebroken.
Hoi,
Waar zit precies de speling? Is het misschien de normale speling van de remhoeven?
Voor de zekerheid: Als je zonder afstelkennis het "balhoofdstel hebt aangedraaid" zou ik dat maar eerst losdraaien en dan naar een fietsenmaker gaan om hem af te laten stellen voordat je de zaak naar de Filistijnen rijdt.
Leon
P.s. is er ook Landeninfo over de Filistijnen? :wink:

We zitten niet op de Filistijnen maar op Bali. Nu merkik (fiets net uit vliegtuig) dat er speling zit op mijn voorvork (draad, geen ahead). De verstelbare stuurpen is het niet en ook de moer bovenop (voor de hoogteverstelling zit goed vast.

Hoewel de fiets (Santos travelmaster staal) net nieuw is (500km totaal, 150 met dit balhoofd omdat er eerst een verkeerd type op zat) ben ik bang dat het aan het balhoofd ligt. Ik stoor me er niet echt aan, kan ik dan gewoon doorfietsen of gaat er dan iets stuk? En als er iets stuk gaat, zal dat dan dur zijn er duurt dat nog wel 1000km? (zoveel zullen we hier max fietsen).

Als het wel schadelijk is, hoe kan ik het dan het beste repareren? Ik heb al gezocht op internet maar kan met die langzame verbinding hier niet echt makkelijk iets vinden. Onderste ring vaster en dan borgring weer vast? Ik heb een redelijk goed technisch inzicht en het idee dat ik het beter kan dan de fietsenmakers/bandenplakkers die ik hier tot nu toe he b gezien :)

Alvast bedankt voor een hopelijk spoedig antwoord.

Hoi McJan,
Jammer dat je thuis te weinig met dit balhoofdstel hebt kunnen fietsen. Bij een nieuwe fiets is het normaal dat een en ander zich zet en na een tijdje nagesteld moet worden. Maar het is geen ramp. Je fiets valt niet uit elkaar en een balhoofdstel is te vervangen. Prijzen varieren van een paar tientjes tot meer dan honderd euro. Maar als je zo'n duur model hebt dan weet je dat wel.
Het ding moet dus afgesteld worden. Daarvoor heb je normaliter een platte sleutel (lagerschaalsleutel) nodig voor de onderste moer. Daarvoor ga je dus best naar een fietsenmaker.
Op http://www.m-gineering.nl - staat het zo beschreven:
"Afstellen
Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en klappert niet. Beoordeel de afstelling door het frame op te tillen en iets schuin te houden: de vork moet soepel gaan draaien. En laat het frame stuiteren op de opgepompte voorband: dan moet je geen rammels horen. Bij het heen en weer schuiven van de fiets met ingetrokkken voorrem moet er geen tik te voelen zijn.
Een Ahead balhoofdstel stel je af door het centrale afdekdopje vaster te draaien met de voorbouw los (anders wil het stuur niet schuiven). Draai de inbusleutel met ??n vinger vast en probeer de afstelling Zet na het afstellen het stuur weer vast! Krijg je een Ahead balhoofdstel niet goed afgesteld, probeer dan eens een andere stuurpen: het komt voor dat het aanlegvlak op de stuurpen niet haaks op de boring staat.
Een gewoon balhoofdstel stel je af met de stuurpen vastgedraaid. Door de vervorming in de binnenbalhoofdbuis wordt de buis namelijk iets korter. Houdt het stuur tegen met de arm die ook de lagerschaal sleutel vasthoudt, en draai de bovenste moer goed vast. "
(of lees het zelf direct op http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm)

Groet en succes,

Leon