Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorcranck zit los - Forum Wereldfietser

Voorcranck zit los

Beste,

Mijn voorcranck zit los. Wanneer ik een van mijn trappers vasthoud, dan kan ik de hele voor crack op en neer bewegen.

Ik heb een tweede hands fiets gekocht en deze helemaal uit elkaar gehaald en vervolgens weer in elkaar gezet. Ik kan me herinneren dat er een ring om de buis zat (ijzeren buis die van de rechter deel van de voorcrank uitsteekt en in je trapas gaat) die ik vervolgens heb weggegooid. Wellicht is dat de oorzaak waarom mijn cranck los zit.

De fietsenmaker zegt echter dat ik een hele nieuwe lagercup moet kopen. Hij begree echter niet wat ik bedoelde met die ene ring. Weten jullie wat ik bedoel en zo ja, waar hoe heet zo'n ring en waar kan ik die aanschaffen?

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.

Willem
Wat voor een trapas heb je?
Buitenboordlagers? Vierkant?
ik heb buitenboordlagers
PS een fiets heeft geen achtercrank :wink:
Shrek schreef:PS een fiets heeft geen achtercrank :wink:
Tuurlijk wel:
Afbeelding
Ter zake, ik snap wel waarom je fietsenmaker je niet begrijpt:
gbischof schreef: dat er een ring om de buis zat (ijzeren buis die van de rechter deel van de voorcrank uitsteekt en in je trapas gaat)
IJzeren buis die in je trapas gaat? Aha, je hebt een Hollowtech II-crankset, de 'buis' aan je rechtercrank ís de trapas. Je beschrijving van wat er nou precies los zit, vind ik al even onduidelijk en als het probleem niet duidelijk is, valt ook moeilijk te zeggen of de spacer (als die het onderdeel is dat je hebt weggegooid) de oorzaak is; houd je de rechtercrank vast, en kun je dan de linker bewegen ten opzichte van de rechter? Of beweegt het hele crankstel ten opzichte van je frame en heb je dus speling op je bracket? Het geeft niks als je de benamingen niet allemaal weet, maar dan helpen een paar plaatjes vaak wel.

Alvast succes gewenst,

Carl
Nu is natuurlijk de vraag: Was die speling er ook al voordat je ging klooien aan je crank?

Het komt heel vaak voor dat de buitenboordlagers stuk gaan. En idd dat kan je de hele crank heen en weer bewegen. Maar een nieuwe trapas kost je 10 euro. Dus dat is niet zo duur. Plus dat je dan weer 3 spacers hebt. Want waarschijnlijk heb jij er nu 2 om zo ruimte te maken voor de kettingkastmontagesteun (3x de woord waarden :)
M276 schreef: Het komt heel vaak voor dat de buitenboordlagers stuk gaan. En idd dat kan je de hele crank heen en weer bewegen. Maar een nieuwe trapas setje nieuwe lagers kost je 10 euro.
:wink:
@shrek voor mij is het complete ding toch echt de trapas. Met een setje nieuwe lagers denk ik meer aan alleen de lagers.

Ik bedoel:

http://images.internetstores.de/product ... Ratio=true

en niet:

http://static.webshopapp.com/shops/0277 ... m-24mm.jpg

Maar ik kan het ook mis hebben :)
Carl schreef: Ter zake, ik snap wel waarom je fietsenmaker je niet begrijpt:
...
Het geeft niks als je de benamingen niet allemaal weet, maar dan helpen een paar plaatjes vaak wel.

Alvast succes gewenst,
Hier sluit ik me graag bij aan.
gbischof schreef: Ik heb een tweede hands fiets gekocht en deze helemaal uit elkaar gehaald en vervolgens weer in elkaar gezet. Ik kan me herinneren dat er een ring om de buis zat (ijzeren buis die van de rechter deel van de voorcrank uitsteekt en in je trapas gaat) die ik vervolgens heb weggegooid.
Mag ik dat op zijn mist vreemd gedrag vinden? Je hebt een onderdeel over na het knutselen aan een fiets, weet niet waarvoor het onderdeel dient en besluit het dan maar weg te werpen.

Als je geen specialist bent raad ik je toch aan er in de toekomst vanuit te gaan dat alle onderdelen aan een fiets er met een reden aan, op of in zitten.

Ik vind het wel knap dat je een fiets helemaal uit elkaar durft te halen zonder blijkbaar veel fietsreparatie-ervaring te hebben. Ik ben daarin misschien te voorzichtig van aard.

Renaat
Voor het eerst iets uit elkaar halen doe je meestal zonder veel ervaring.
Een onderdeel overhouden na re-assemblage kan ook mét veel ervaring.
M276 schreef:@shrek voor mij is het complete ding toch echt de trapas. Met een setje nieuwe lagers denk ik meer aan alleen de lagers.

Ik bedoel:

http://images.internetstores.de/product ... Ratio=true
Lagercups? :wink:
Want de AS zit aan de rechtercrank :D
Leon schreef:Voor het eerst iets uit elkaar halen doe je meestal zonder veel ervaring.
Een onderdeel overhouden na re-assemblage kan ook mét veel ervaring.
Dat klopt, en geen van beiden is op zich erg. Maar onderdelen wegwerpen waarvan men niet weet waar ze voor dienen is zowel met veel als weinig ervaring niet echt wijs.

Renaat
Ik zal proberen om wat duidelijker te zijn. Het probleem komt niet doordat er spacers ontbreken. Er zat een ring om de cranck. Deze ring heb ik weggegooid. Ik denk dat deze ring was bedoeld omdat de dikte van de crank dat in de trapas gaat niet dik genoeg is om de gat op te vullen. Met ring bedoel ik een ring net zoals je om je vinger doet, echter was deze ring wel van smaller en 2 cm breed.

Nu wil ik zo'n ring kopen maar ik weet niet waar ik dat kan kopen. Ik heb ook een beetje ervaring met klussen aan een fiets. Doordat ik deze ring nooit eerder was tegengekomen leek mij dit een overbodig onderdeel. Ik wil best een nieuwe trapas kopen. Echter vrees ik dat ik een trapas ga kopen waarvan het gat ook te groot is. Is het zo dat cranks altijd in trapassen passen? Zo ja, houdt dit in dat mijn buitenboordlagers stuk zijn of is deze ring een onmisbare onderdeel van mijn onderdelen?

Hoop dat het wat duidelijker is nu.
gbischof schreef:Het probleem komt niet doordat er spacers ontbreken.
Betwijfel ik.
Er zat een ring om de cranck as.
Ik denk dat deze ring was bedoeld omdat de dikte van de crank dat in de trapas gaat niet dik genoeg is om de gat op te vullen
Nope, daar is 'ie niet voor. De as past direct in de lagers
Doordat ik deze ring nooit eerder was tegengekomen leek mij dit een overbodig onderdeel.
Je stel de lagers af door de linkercrank met een speciaal schroefje verder over de as te trekken, waardoordoor de lagers net een beetje voorspanning hebben. Die spacer maakt dat mogelijk, zonder spacer kun je de boel niet strak krijgen.
Echter vrees ik dat ik een trapas ga kopen waarvan het gat ook te groot is. Is het zo dat cranks altijd in trapassen passen?
Google het typenummer van je crank (Shimano FC-Mhuppeldepup) en je kunt vinden welke lagers erbij horen.
Zo ja, houdt dit in dat mijn buitenboordlagers stuk zijn
Hoe deden ze het voor je die spacer weghaalde?
of is deze ring een onmisbare onderdeel van mijn onderdelen?
Waarschijnlijk wel.

Post anders eens wat fotootjes.
(Van de linkercrank maximaal over de as heen getrokken, en vervolgens dat boutje er weer even uit halen en/of tussen de crank en de lagercups gezien)
Er is nog helemaal niet gezegd dat het om een Shimano crank, as of lager gaat. Allemaal gissen, zo.
Het zou ook nog een ander merk kunnen zijn idd :lol:

Daarom: foto's graag :D
gbischof schreef: Doordat ik deze ring nooit eerder was tegengekomen leek mij dit een overbodig onderdeel. .
Ik kan mij niet voorstellen dat er overbodige onderdelen in een cranck zitten.
Het is een beetje een kwestie van omstandigheden, maar het kan zeker wel, hoor.