Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan Janssen Vuelta voor kampeerfietsvakantie - Forum Wereldfietser

Jan Janssen Vuelta voor kampeerfietsvakantie

Afgelopen jaar heb ik een tweedehands Jan Janssen Vuelta gekocht. Nu wil ik aan het eind van de zomer met een vriend een fietstocht ondernemen van Maastricht tot Rome. Het plan is om grotendeels de route van Benjaminse te fietsen en te overnachten op campings. Mijn doel is om ongeveer 12-13 kg aan bagage mee te nemen in fietstassen op een bagagedrager. Ik heb de pdf van Willem Jongman gelezen, en een stalen racefiets als de Jan Janssen lijkt redelijk geschikt voor de tocht. Het liefst zou ik de route dus ook op deze fiets fietsen, aangezien ik niet echt budget heb voor een nieuwe fiets. Ik heb echter wat bedenkingen, en vroeg me af of jullie tips hebben.

- Ik ben lang, 2.03m, en ben dus ook redelijk zwaar (95kg). Een aantal jaar geleden heb ik toen ik nog ongeveer 80kg woog in de alpen gefietst (zonder bagage), en vond toen het afdalen soms al redelijk angstig. Met 95kg + 13kg bagage lijkt me dat de krachten een stuk groter worden. Gaat dit goed met Campagnolo Veloce afgemonteerde remmen?

- Het frame heeft geen oogjes voor bagagedragers. Nu heb ik gelezen dat je bijvoorbeeld een Tubus Fly kan monteren op de snelspanner. Is dit stevig genoeg voor 13kg bagage? Is er met een racefiets dan nog genoeg ruimte dat ik niet met mn hielen tegen de fietstassen aankom?

- De fiets is momenteel afgemonteerd met een double. Volstaat het om die te vervangen met een compact, of is een triple noodzakelijk? En hoeveel tandwielen dan op de cassette?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Problemen waar je tegenaan kunt lopen:
-Banden. Waarschijnlijk is 28 mm breed maximaal mogelijk. Wenselijk is een stuk breder.
-Wielen. Met dit aantal kilo's heb een zeer sterke wielset nodig.
-Verzet. Een triple is wel fijn, hoeft niet. Met een compact is 33 tandjes het kleinst wat je kunt krijgen. Met 34 tandjes achter kom je dan overal boven, maar comfortabel zal het niet zijn. Gelukkig schakelt jouw Veloce shifter ook 3 bladen vóor, dus een triple crankstel zal wel mogelijk zijn.
-Drager. Die Tubus kan 13 kg wel aan. Of je genoeg ruime hebt voor je voeten zul je moeten testen. Het zou kunnen dat je niet genoeg ruimte hebt. Misschien dan toch investeren in een vakantiefiets? Voor het geld van een nieuw crankstel en ketting/cassette heb je misschien een mooie oldskool Expedition (ik heb er vorig jaar 1 op de kop getikt voor €110)
Een stalen fiets zal met 110kg erop bij afdalingen gevoelig zijn voor shimmy-en. Nogal beangstigend in de Alpen. Alu is er niet gevoelig voor. Voor een Expedition zul je wel meer dan €110 neer moeten tellen, maar binnen de €200 moet te doen zijn. Probleem is de goede maat.
Ik zou het gewoon eens uitproberen. Dan zoek je de langste afdaling van de ardennen op, neem je 15 kg bagage mee en kom je er vanzelf achter of je comfortabel beneden komt. Het zou heel gaaf zijn om met zo'n klassieke fiets de alpen over te komen.
quote="CaspervH"
>Mijn doel is om ongeveer 12-13 kg aan bagage mee te nemen
> in fietstassen op een bagagedrager.
Dis daar komen de tassen en het bidonnetje nog bij.

> Ik heb de pdf van Willem Jongman gelezen, en een stalen racefiets
> als de Jan Janssen lijkt redelijk geschikt voor de tocht.
Als Wim dat schrijft dan is dat zo :-)
Hou wel rekening met de bedenkingen die Wim daar nog bij schrijft.

> Een aantal jaar geleden heb ik toen ik nog ongeveer 80kg woog in
> de alpen gefietst (zonder bagage), en vond toen het afdalen soms al
> redelijk angstig.
Wat was de angst? Remde het niet goed? Lag de fiets niet lekker in de bochten?

> Met 95kg + 13kg bagage lijkt me dat de krachten een stuk groter worden.
>Gaat dit goed met Campagnolo Veloce afgemonteerde remmen?
Dat ligt waarschijnlijk vooral aan de details. Zijn de kabels nog goed? Zijn de blokjes goed en zijn ze van een soort die goed remt. Als die dingen er al vele jaren op zitten dan is het voor zo'n reis het ideale moment voor een nieuwe set onderdelen.

> Het frame heeft geen oogjes voor bagagedragers. Nu heb ik gelezen dat
> je bijvoorbeeld een Tubus Fly kan monteren op de snelspanner. Is dit stevig > genoeg voor 13kg bagage?
Aan de Tubs Fly zal het niet liggen. Die is sterk.

> Is er met een racefiets dan nog genoeg ruimte dat ik niet met
> mn hielen tegen de fietstassen aankom?
Dat kun je alleen proberen. Interessent, want gezien je lengte zul je geen maat 38 schoentjes hebben. De kans dat je hier last van krijgt is idd nogal reeël.

> De fiets is momenteel afgemonteerd met een double. Volstaat het om
> die te vervangen met een compact, of is een triple noodzakelijk?
Vroeger stoempte ik ook door Frankrijk met 42 voor en 26 achter en ik was geen geharde wielrenner. Pas met lichter verzet begong ik het leuk te vinden.

>En hoeveel tandwielen dan op de cassette?
Zoveel als je derailleur aankan.

quote="gios"
>-Wielen. Met dit aantal kilo's heb een zeer sterke wielset nodig.
Vertaald in praktische taal: het spaakwerk van je achterwiel moet in orde zijn.

>Voor het geld van een nieuw crankstel en ketting/cassette heb je
> misschien een mooie oldskool Expedition
Aan goedkope tweedehandsjes moet meestal toch wel wat gebeuren dat wat kost. Ze worden meestal niet voor niets van de hand gedaan.

quote="sjefke"
>Een stalen fiets zal met 110kg erop bij afdalingen gevoelig
> zijn voor shimmy-en.
Dat weet je nooit van tevoren. Wel zijn de tekenen ongunstig: dunne (?) buizen + grote maat + bagage achterop = risico op shimmiën.

quote="timvanveen"
> Ik zou het gewoon eens uitproberen. Dan zoek je de langste
> afdaling van de ardennen op, neem je 15 kg bagage mee
> en kom je er vanzelf achter of je comfortabel beneden komt.
Ergens op de Veluwe waar je met meetrappen bij 50 km/u komt is ook al best genoeg hoor. Een rondje Zuid-Limburg is nog beter. De langste afdaling van de Ardennen is geloof ik langs de Gileppe, maar ik weet niet of je dat weggetje met een wielrenfiets moet rijden, tenzij er nieuw asfalt op zit.

Zo, na zo'n lang antwoord moet je je nu melden op deze pagina:http://www.wereldfietser.nl/lid-worden- ... eldfietser :D
Jan Janssen maakt al vele jaren de Vuelta en staat bekend om het individualiseren van fietsen. Op basis van de informatie die je nu heb gegeven kan je volgens mij lastig de zwakke punten aangeven. Foto's en specificaties van de fiets geven denk ik meer inzicht.
Je kunt ze bij Jan Janssen gewoon even mailen of bellen en het geval voorleggen.

+31 (0)164 61 22 64
info@janjanssen.nl

Mijn ervaring is dat ze snel reageren met een inhoudelijk antwoord.

Maarre mijn verwachting is dat ze het geen goed idee vinden. Zeg nu zelf: 120kg op slanke banden op een puur op gewicht en snelheid gericht frame en dan met een noodgang de helling af.

Ik zeg: niet doen!
Je hebt twee problemen: rijdt het goed en blijft het heel? Als je niet met een noodgang naar beneden gaat wordt het allemaal een stuk veiliger. Je hoeft niet naar beneden te racen.
Het zwakste onderdeel zal ongetwijfeld het achterwiel zijn. Zelf zou ik misschien voor de zekerheid een nieuw zwaarder wiel met een moderne stijve hoge velg laten bouwen door een degelijke wielbouwer als Marten Gerritsen.
Voor de rest is het een kwestie van belading. Neem heel weinig mee (nog minder dan je van plan was), en alle problemen zijn kleiner. Je kunt de stokken van je tent (of zelfs je hele tent) aan de bovenbuis van het frame hangen, en ook verder eventueel een frametas(je) gebruiken om het zwaarste gewicht dicht bij het zwaartepunt van de fiets te krijgen. Dat scheelt flink vergeleken met gewicht aan de uiteinden van je fiets. Gebruik ook geen stuurtas. Kies asymmetrische achtertassen met een flink schuine voorkant. Een voorbeeld zouden de Arkel Drylites zijn (dan neem je gelijk niet teveel mee :D ).
Wim schreef:Je hebt twee problemen: rijdt het goed en blijft het heel? Als je niet met een noodgang naar beneden gaat wordt het allemaal een stuk veiliger. Je hoeft niet naar beneden te racen.
Fietsen in de Alpen en dan geen lekkere afdaling kunnen doen is voor mij als met (... zelf invullen...) op een onbewoond eiland zitten en dan niet (.... ook zelf invullen...) :cry:
Dat is waar, maar als je geen geld hebt en toch heel beneden wilt komen?
Zo langzamerhand zou je van de commentaren hier op het forum zowat de indruk krijgen dat het helemaal niet mogelijk is op banden smaller dan vijf centimeter te fietsen.

Als je sterke wielen hebt, kun je daar gerust mee op pad. Ik heb wel meer dan die vijfennegentig kilo van jou plus dertien kilo bagage op een paar zesendertigspaak racewielen geladen, en dan kwam ik nog weleens een flink gat in een (Luikse) asfaltweg tegen, ook. Echt geen probleem, hoor. Ook niet met 23mm racebandjes. Het geeft een klap, maar je kunt gewoon doorrijden. Of het erg comfortabel is, is een tweede en dat is allemaal ook nog eens zeer persoonlijk, maar het kan allemaal heus wel.

Wat betreft het meenemen van bagage op een racefiets, steek je licht eens op bij de bikepackers. Een flinke tas onder je zadel en eventueel een stuurrol, en je kunt al een hoop meesjouwen zonder dat je allerlei dragers aan je fiets moet gaan schroeven op plekken waar dat niet voorzien is of waar het jou niet uitkomt.
Toen ik begon met vakantiefietsen, zo'n 28 jaar geleden alweer, ben ik de eerste drie keer óók met een bepakte racefiets op pad gegaan.

Problemen/ervaringen:
  1. het achterwiel had de destijds nog gewone platte (niet aerodynamische) velg, na een aantal (duizenden kilometers) hield die het niet meer en gingen de spaken van binnen uit de band lek prikken, de hogere (aerodynamische) velgen zijn sterker;
  2. het advies was destijds voor de bergen een 1-op-1 versnelling te hebben, om dat te bereiken heb ik toen een triple gemonteerd, tegenwoordig worden vaak nog veel kleinere versnellingen gebruikt;
  3. mijn eerste racefiets (een Union) heb ik na een ongelukje vervangen door een tweede hands Jan Janssen racefiets, geen idee welke type dat toen was, na terugkeer bleek het frame verbogen te zijn (het was een gesoldeerd frame, en ik ben er niet mee gevallen);
  4. fietsen met zo'n lichte fiets met zoveel bagage moet je leren, de eerste kilometers op mijn eerste reis dacht ik er aan om te keren omdat ik mijn fiets amper kon besturen, dus misschien beter even van tevoren uitproberen hoe het bevalt met bagage.
Peter_K schreef:
  1. het achterwiel had de destijds nog gewone platte (niet aerodynamische) velg, na een aantal (duizenden kilometers) hield die het niet meer en gingen de spaken van binnen uit de band lek prikken, de hogere (aerodynamische) velgen zijn sterker;
Dat lijkt me eerder verwaarlozing van de spaakspanning.
Mijn eerste fietsvakanties waren op een fiets met smalle en enkelwandige RVS velgen en 32 mm banden. Dat dat geen groot succes was lag meer aan de zithouding en het gebrek aan verzetten (42 voor 26 achter was toen al cool) dan aan de rest. Zelfs de remmen waar je tegenwoordig van zou schrikken waren toen meer bij afdalingen een kwestie van op tijd beginnen met remmen; na 50 meter werden de blokjes warmer en dan nam de snelheid wel af, voor de rest was het een kwestie van sturen.
Leon schreef:
Peter_K schreef:
  1. het achterwiel had de destijds nog gewone platte (niet aerodynamische) velg, na een aantal (duizenden kilometers) hield die het niet meer en gingen de spaken van binnen uit de band lek prikken, de hogere (aerodynamische) velgen zijn sterker;
Dat lijkt me eerder verwaarlozing van de spaakspanning.
Nee, er was niets meer aan te doen met het aandraaien van de spaken, de gaten rond de nippels begonnen ook al uit te scheuren. Met hangen en wurgen heb ik nog juist Nederland weten te halen en bij de eerste gelegenheid in Nieuweschans de trein naar Breda genomen.
Enorm bedankt voor de uitgebreide reacties. Dit helpt me weer een stuk verder. De grootste les is denk dat ik moet gaan proberen zo min mogelijk mee te nemen.

Onderstaand een foto van de fiets. Het achterwiel heeft niet zoveel spaken. Dus daar moet in ieder geval iets nieuws voor komen lijkt me. Zijn er sterke wielen die je met een krap budget (liefst rond 100 euro, maar iig onder 200) kan kopen? Of is een wiel van een ervaren wielspaker een vereiste? Ik heb niet zoveel kennis van wielen.

Verder heb ik alvast een tubus besteld, omdat een bagagedrager mij wel het prettigst lijkt. Of mn schoenen passen en of de fietst gaat shimmyen merk ik dan vanzelf.

Dank voor de info over versnellingen. Ik ga nog wat onderzoek doen wat ik hier precies voor kan bestellen, maar dat moet in ieder geval mogelijk zijn.

Over het afdalen, het is meer dat ik daar niet zo fan van ben. Vind het vooral leuk om te klimmen en ben altijd wat angstig om een stuurfout te maken of om de velgen te oververhitten. Maar ik moet eerst maar eens voelen hoe de fiets fietst met bagage. In ieder geval fijn om te weten dat het moet kunnen met deze remmen.

Afbeelding
CaspervH schreef:Over het afdalen, het is meer dat ik daar niet zo fan van ben. Vind het vooral leuk om te klimmen en ben altijd wat angstig om een stuurfout te maken of om de velgen te oververhitten. Maar ik moet eerst maar eens voelen hoe de fiets fietst met bagage. In ieder geval fijn om te weten dat het moet kunnen met deze remmen.
Er bestaan oplossingen:
Afbeelding
CaspervH schreef:De grootste les is denk dat ik moet gaan proberen zo min mogelijk mee te nemen.
Dat blijkt altijd maar weer. :wink:
Het achterwiel heeft niet zoveel spaken. Dus daar moet in ieder geval iets nieuws voor komen lijkt me.
Ik zou met dat voorwiel ook niet echt gerust zijn op een beladen fiets. Om eerlijk te zijn,zou ik met jouw lichaamsgewicht sowieso huiverig zijn voor "systeemwielen". Die zijn vaak flink onderbespaakt. Nou weet ik wel dat ze ze tegenwoordig alsnog flink stevig weten te maken met twintig spaken of zelfs minder, maar als we eerlijk tegen onszelf zijn, zullen we toch moeten toegeven dat niemand behalve afgetrainde profs écht voordeel van die wielsetjes hebben. Wij klungelaars zijn naar mijn mening meestal meer gebaat bij nog een kilootje lichaamsgewicht kwijtraken of twee banaantjes minder in de achterzak proppen.
Zijn er sterke wielen die je met een krap budget (liefst rond 100 euro, maar iig onder 200) kan kopen? Of is een wiel van een ervaren wielspaker een vereiste? Ik heb niet zoveel kennis van wielen.
Duurste aan een handgemaakt wiel zijn over het algemeen de naven. Ik heb een setje 36p wielen laten spaken door Marten Gerritsen (M-Gineering) op basis van een setje Shimano 105-naven dat ik zelf op de kop getikt had. Kostte me zeker de wereld niet, en zat niet ver van jouw bovengenoemd budget af. (Is alweer een tijdje geleden, maar ik kan het wel voor je opzoeken. Marten heeft ook prijzen op z'n website staan, trouwens.)
CaspervH schreef:Verder heb ik alvast een tubus besteld, omdat een bagagedrager mij wel het prettigst lijkt. Of mn schoenen passen en of de fietst gaat shimmyen merk ik dan vanzelf.
Denk daar niet licht over. Als het heftig shimmiet heb je een rotvakantie (been there, done that).
Als je schoenen ernstig tegen de tassen komen dan kun je je wielrenschoenen thuislaten, simpele pedalen monteren en op het midden van de voet fietsen; leuk is anders.
Aan de foto is duidelijk de combinatie grote vent + korte achtervork te zien.
Die crancks lijken ook wel extra lang. 180? (Staat meestal aan de binnenkant)

Dus zodra de tubusdrager er is eerst proberen met volle tassen voordat je verder ook maar ergens in investeert.
Als ik naar het plaatje kijk is dit niet vanzelfsprekend een fiets die shimmiet. Immers, de onderbuis is behoorlijk dik, en dat is de belangrijkste buis voor de stijfheid. De bovenbuis zou bovendien ook nog wel eens oversized kunnen zijn, dat is moeilijker te beoordelen (maar makkelijk te meten).
Met die Tubus bevestigingsset op de as komt de drager overigens ook weer wat verder naar achteren. Behalve de Fly heb je overigens ook nog de Vega, met een iets stijvere vierpunts bevestiging.
De grootste les is denk dat ik moet gaan proberen zo min mogelijk mee te nemen.
Kom zondag naar de beurs in Bussum en je ziet hoe dat moet.