Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verdeling van het gewicht m/v - Forum Wereldfietser

verdeling van het gewicht m/v

Ik ben vast niet de eerste die het vraagt, maar kan er zo snel niets over vinden.
Hoe zit het met de verdeling van het gewicht?? Ik ga een maand fietsen met mijn vriend (kamperen). Hij is iets sterker (in tegenstelling tot zijn fiets;) maar dat terzijde), dus is het dan logisch dat hij meer gewicht voor zijn rekening neemt?? Wat zou een gunstige verdeling zijn??

Volgens mij bestaat er niet zoiets als een logische verdeling. Hoe groot is het verschil in kracht? Is er verschil in uithoudingsvermogen/conditie en hoe groot is dat dan? Is zijn fiets inderdaad wel sterk genoeg om een significant verschil in gewicht te kunnen realiseren? Gaan jullie bergen fietsen of met name vlak land? Wie is dan de betere klimmer?

Kortom, moeilijk aan te geven. Misschien speelt een psychologisch voor- of nadeel ook mee. Voor ons gold tot nu toe dat we redelijk goed uitkwamen met een gewichtsverschil van zo'n 6kg op de basis uitrusting. Maar brandstof, drank en meerdaagse (tot 10 dagen) voedsel voorraad zijn dynamische grootheden die het gewicht danig beinvloeden. Ook wat je nog in je tassen kwijt kunt.

Mijn devies: gok een beetje waar je denkt uit te komen en als het onderweg niet werkt doe je wat aan herverdeling. Eventueel fiets je bij wijze van proef eens met volle bepakking door Nederland en de Belgische Ardennen heen (redelijk dichtbij allemaal).

groet,
Peter.

Waarom zou je dat op basis van geen gegevens theoretisch vastgesteld willen zien? Ik zou zeggen: geef empirie een kans!
watje22 schreef:Waarom zou je dat op basis van geen gegevens theoretisch vastgesteld willen zien? Ik zou zeggen: geef empirie een kans!
Geef "ERVARING" een kans. :mrgreen:

De krachtsverschillen tussen mannen en vrouwen zijn gemiddeld behoorlijk groot, en de meeste stellen op vakantie lijken daar onrealistisch mee om te gaan, met als gevolg vrouwen die zuchtend en steunend moeten afhaken. Vrouwen zijn gemiddeld (want we hebben het natuurlijk alleen over gemiddelden) heel wat kleiner en lichter. Bovendien hebben ze per kilo lichaamsgewicht ook nog eens heel wat minder spieren, en dus spierkracht. Dat is gewoon een natuurlijk gegeven. Als je dus allebei tegelijk boven op de berg wilt aankomen, zul je het gewicht knap ongelijk moeten verdelen. Ik zou beginnen met een verdeling van bagage (plus fietsgewicht) in verhouding tot het lichaamsgewicht, en daar voor de vrouw nog wat afdoen. Vergeleken met wat je nu doet is dat vermoedelijk al een heel verschil.
Een ander lastig gevolg van deze verschillen tussen man en vrouw is dat het vooral de fiets van de man zal zijn die heftig slijt. Wie websites van wereldfietsers bekijkt die overzichten geven van alles wat er op lange reizen kapot ging zal zien dat de fiets van de man bijna altijd veel meer slijtage vertoont.
Kijk voor beide aspecten eens op http://www.mark-ju.net/bike_ride/equipment/index.htm
Wim

Dat sneller afhaken heeft misschien ook te maken met het feit dat veel vrouwen aan het begin van de tocht al minder getraind zijn? Wat ik zo om me heen zie is dat van stellen die samen op vakantie gaan de vrouw jaarlijks toch al aanzienlijk minder kilometers maakt. Dat draagt natuurlijk ook serieus bij aan het relatieve verschil in spiermassa.

Hoi,
Ik ken ook wel vrouwen die ik in een lange klim niet bijhoud. Maar als het op verdeling van spullen aankomt geven ze poeslief toe dat ze van het "zwakke geslacht" zijn :roll:
Leon

Natuurlijk vallen er allerlei anecdotes te vertellen over uitzonderingen en speciale omstandigheden. Natuurlijk rijdt een vrouwelijke professionele wielrenster mij eruit. Feit blijft echter dat er belangrijke fysiologische redenen zijn waarom vrouwen gewoon heel veel minder sterk zijn.
Wim

WATJE22,

Als ik om me heen kijk zie ik vooral ook heel veel mannen die (vrijwel) ongetraind op fietsvakantie gaan.

Momenteel fiets ik mijn vriend er met gemak uit als we een heuvel op fietsen: ik train steady vier keer per week, hij traint helemaal niet. Mijn spiermassa is (nu nog) stukken groter dan die van hem, dat weet ik wel zeker 8)

Kijk dus een beetje uit met al te snelle conclusies, want ook al zijn het fietsers, zelfs niet alle fietsstelletjes zijn gelijk :wink:

Voor de rest is het inderdaad waar dat, eenmaal op conditie, mannen meer kracht hebben dan vrouwen. Gewoon uitproberen lijkt me inderdaad de beste manier om tot een goede gewichtsverdeling te komen. Succes AnneMaria!

Gudrun

Als hij veel van je houdt, kan hij veel hebben, houdt hij heel veel van je alles.
Praktijk geval van 42 jaar geleden, met als resultaat 5 ondeugende kleinkinderen, dus kijk uit :oops:

HG
Leen

Nou ja, zeg. Bied ik vrouwen een uitweg uit het stigma: "minder spiermassa per kg lichaamsmassa", is het weer niet goed! Er is een remedie, en die heet: trainen! Want wat betekent de vraag over het verdelen van het gewicht eigenlijk? Dat vrouwen dus kennelijk niet op eigen kracht op fietsvakantie kunnen. Ik heb met eigen ogen het tegendeel mogen aanschouwen, gelukkig maar!

Maar ff serieus: als je goed leest, zie je dat ik helemaal geen uitspraakover fietsende vrouwen doe. Ik heb het alleen over fietsvakantiestelletjes in mijn omgeving. Het zal best dat er potige tantes zijn die hun mannetjes, en mij ook, er volledig uitfietsen. Good on them! Ik houd wel van stoere vrouwen.

:(
Ik ben de vriend van AnneMaria en vind eigenlijk dat ze gewoon harder moet trainen.
Zij koopt een hele mooie maar veel zwaardere Santos Travelmaster met vering en ik moet het gewicht van haar comfort van mooie magura voorveringen enz. de grimselpass in zwitserland overhijsen. (een beetje gekheid natuurlijk)

Natuurlijk moet het gewicht wel worden aangepast, anders zijn we zo alleen met zijn 2en, maar naar mijn inzien is zo'n wetenschappelijke onderbouwing een uitgangspunt, maar geen wet van meden en perzen.

Op het aerobe gedeelte is zij veel beter ontwikkeld dan ik en bovendien heb ik een zware bouw en korte pootjes.

Uiteindelijk zullen we aan het einde van de vakantie vast een goede verdeling hebben en basis gelegd voor de volgede ritten.