Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minder TGV's met fietsplaatsen Parijs-Rijsel - Forum Wereldfietser

Minder TGV's met fietsplaatsen Parijs-Rijsel

Ik zie nu voor mei minder TGV's met fietsplaatsen van Parijs naar Rijsel. Vorige jaar gingen er rond 13:00, 14:00 en 15:00 geschikte TGV's.
Er gaat een TGV met fietsplaatsen om 12:20 maar de volgende met fietsplaatsen is pas om 17:10. Deze is om 18:19 in Rijsel. Ben je om 00:05 op Amsterdam-Centraal.
Het valt nu niet te overzien hoe het in de zomermaanden is.
Zucht...als Lille-Parijs helemaal wegvalt dan is Frankrijk wel compleet afgesneden van de Benelux geloof ik zo langzamerhand, vanuit een fiets perspectief. Gelukig kun je ook met een paar keer overstappen binnen minstens een halve dag met de RET treinen in Parijs komen.... :cry:
captain_fabulous schreef:Gelukig kun je ook met een paar keer overstappen binnen minstens een halve dag met de RET treinen in Parijs komen.... :cry:
Je bedoelt hier vast de Franse TER (Transport Express Régional), want bij mijn weten heeft de Rotterdamse Elektrische Tram nog geen lijntje naar Parijs lopen.

Ik heb ook even op de SNCF planner gekeken hoe vaak je op een zaterdag (ik heb 7 mei uitgekozen) van Lille naar Parijs kunt: na 11:41 rijdt er dan geen enkele TGV meer met fietsplekken. Dat wordt dus boemelen als je niet zo vroeg in Lille aan kunt komen: minstens 1 extra overstap en 3 of 4 uur onderweg voor een ritje dat de TGV in een uur doet.
Zo te zien is niet alleen de Deutsche Bahn (afschaffen nachttreinen) maar ook de SNCF het spoor bijster.
captain_fabulous schreef:[…] Frankrijk wel compleet afgesneden van de Benelux geloof ik zo langzamerhand, vanuit een fiets perspectief.
België, daar ben je in een halve dag wel doorheen, hoor.
Alien schreef:
captain_fabulous schreef:[…] Frankrijk wel compleet afgesneden van de Benelux geloof ik zo langzamerhand, vanuit een fiets perspectief.
België, daar ben je in een halve dag wel doorheen, hoor.
Als je 100km in een halve dag doet, klopt dat wel.
Er zijn (nog steeds) de comfortabele IC treinen van Parijs naar Maubeuge (fr)
Deze treinen hebben wel fietsplaatsen (weet iemand hoeveel?)
Vertrek Paris Nord 7.19,11.19, 13.19, 17.19 en 19.19 uur, reistijd krap twee uur.
Van hier is het 11 km fietsen naar het grensstation Quevy. Vanaf hier is er een uurdienst met 1 x overstap in Mons op Brussel Zuid, met zelfs een goede aansluiting op de Beneluxtrein. (de fietsplaatsen in de boemel naar Mons zijn wel beperkt denk ik (weet iemand hoeveel)
Als je s'avonds aankomt in Maubeuge is er een goede camping op de route naar Quevy....

grt Hans
Een alternatief voor het in de vorige post genoemde station Quevy is het belgische grensstation Erquelines. Dit ligt op een afstand van 14 km van station Maubeuge, maar dit is wel stroomafwaarts fietsen langs de Sambre (met vrijliggende fietspaden).
Vanuit Erquelines weer een uurdienst op brussel met 1 x overstappen in Charleroi.


grt Hans
yeshouse schreef:Er zijn (nog steeds) de comfortabele IC treinen van Parijs naar Maubeuge (fr)
Deze treinen hebben wel fietsplaatsen (weet iemand hoeveel?)
Vertrek Paris Nord 7.19,11.19, 13.19, 17.19 en 19.19 uur, reistijd krap twee uur.
Ik heb deze trein een paar keer genomen, soms zijn er fietsplaatsen in een apart bagagehok, soms moet je de fiets gewoon aan het eind van een wagon plaatsen bij de wc. Die wc's zijn vanaf Paris Nord gewoonlijk bezet door zich verstoppende junks zonder kaartje die in Parijs dope hebben gehaald, aldus de conducteur van dienst vorig jaar, die verder net deed alsof hij niets zag. Verder een prima trein, maar enige oplettendheid is toch wel geboden.
yeshouse schreef:Er zijn (nog steeds) de comfortabele IC treinen van Parijs naar Maubeuge (fr)
Deze treinen hebben wel fietsplaatsen (weet iemand hoeveel?)
Vertrek Paris Nord 7.19,11.19, 13.19, 17.19 en 19.19 uur, reistijd krap twee uur.
Van hier is het 11 km fietsen naar het grensstation Quevy. Vanaf hier is er een uurdienst met 1 x overstap in Mons op Brussel Zuid, met zelfs een goede aansluiting op de Beneluxtrein. (de fietsplaatsen in de boemel naar Mons zijn wel beperkt denk ik (weet iemand hoeveel)
Als je s'avonds aankomt in Maubeuge is er een goede camping op de route naar Quevy....

grt Hans
Die trein vanuit station Quevy naar Bergen (Mons) gaat niet in de weekends. Het station Quevy is niet in het plaatsje zelf maar in Aulnois: net over de grens.
Dit was ooit een belangrijk grensstation op de lijn Amsterdam-Brussel-Parijs.
Het grotendeels dichtgetimmerde station ligt er nu desolaat bij. Er is geen loket.
Wil je geen toeslag betalen, dan moet je een kaartje en een fietskaartje uit de automaat betrekken. Nu kan ik me voorstellen dat de automaat daar niet functioneert. Geef dat dan voor vertrek aan bij de conducteur. Je hebt kans dat je de enige passagier bent die daar instapt. Overigens valt de toeslag dik mee in Belgie.
Niet ver van het station is een bakker annex levensmiddelenwinkeltje. Je kunt daar proviand inslaan voor tijdens je treinreis.

Het station van Bergen is een grote bouwput. Er komt een pretentieus station van Calatrava.

Overigens is de gemeentecamping van Maubeuge prima. Ligt aan de grote uitvalsweg naar het noorden. Niet ver van de camping is een supermarkt.
Maubeuge zelf is niet zo veel bijzonders. Het stadje is zwaar geschonden uit de Tweede Wereldoorlog gekomen.
yeshouse schreef:Er zijn (nog steeds) de comfortabele IC treinen van Parijs naar Maubeuge (fr)
Deze treinen hebben wel fietsplaatsen (weet iemand hoeveel?)
Vertrek Paris Nord 7.19,11.19, 13.19, 17.19 en 19.19 uur, reistijd krap twee uur.
In de omgekeerde richting zijn het er niet veel: op zaterdag 7 mei om 7:37, 10:37 en 17:31 vanuit Maubeuge. Een dag later, op zondag, is de spoeling dikker: 9:38, 14:37, 16:32, 17:31 en 19:47. Doordeweeks is het net zo karig als op zaterdag; alleen voor hele vroege vogels rijdt er ook nog eentje om 6:35.
Die ochtendtreinen zijn alleen een optie als je in Maubeuge overnacht. Wie van ver komt, heeft alleen op zondag wat te kiezen. Op andere dagen blijft alleen de trein van 17:31 over (of via een omweg, een langere reistijd en een paar keer overstappen met TER-treinen: je kunt dan net zo goed via Lille en Amiens reizen).
Een paar keer heb ik zo'n intercity uit Maubeuge genomen om vanaf St-Quentin of Compiègne een stuk van de frontlijnroute te fietsen. Het waren wat oudere treinen met een hoge instap en krappe deuren. Het fietsenhok was een 6-persoonscoupée waaruit de zitplaatsen verwijderd waren. Ik schat dat er een stuk of 4 fietsen in konden staan.
keesswart schreef: In de omgekeerde richting zijn het er niet veel: op zaterdag 7 mei om 7:37, 10:37 en 17:31 vanuit Maubeuge. Een dag later, op zondag, is de spoeling dikker: 9:38, 14:37, 16:32, 17:31 en 19:47. Doordeweeks is het net zo karig als op zaterdag; alleen voor hele vroege vogels rijdt er ook nog eentje om 6:35.
Die ochtendtreinen zijn alleen een optie als je in Maubeuge overnacht. Wie van ver komt, heeft alleen op zondag wat te kiezen..

Ha die Kees, op zondag rijden er nu juist géén treinen van Bergen naar Quevy.
De Belgen en de Fransen sluiten dus niet goed op elkaar aan, maar er is hier dan ook geen grensoverschrijdend personenvervoer per spoor meer. Er gaan nog wel goederentreinen.
bert sitters schreef:
keesswart schreef: Ha die Kees, op zondag rijden er nu juist géén treinen van Bergen naar Quevy.
De Belgen en de Fransen sluiten dus niet goed op elkaar aan, maar er is hier dan ook geen grensoverschrijdend personenvervoer per spoor meer.
Maar op zondag rijden er wel treinen van Charleroi naar Erquelinnes, waarvandaan je binnen een uur naar Maubeuge fietst.
Ik ben ook wel eens via Lille naar Aulnoye-Aymeries geboemeld, waar je weer op de intercity van Maubeuge naar Parijs kunt stappen. Dat kan soms sneller zijn dan met TER-treinen van Lille via Amiens naar Parijs. Je hoeft dan niet meer fietsend over de grens, al zal je er geen tijd mee winnen: een fietstochtje van Erquelinnes naar Maubeuge is minder tijdrovend dan de extra reistijd via Lille met regionale treinen.

Afbeelding
En als het goed is rijden er tussen Charleroi en Erquelinnes tegenwoordig moderne "desirio" treinen met ruimte voor veel fietsen.....

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/B/SNCB_AM08.php

grt Hans
In de desirio-treinen kun je ook zelf je fiets inladen via een gelijkvloerse instap.
Zit zelf te kijken hoe naar Parijs te komen zonder m'n fiets te hoeven demonteren, en wat schetst mijn verbazing dat de handigste route vliegen is, Schiphol-Parijs Orly, kost niet meer dan de trein, is sneller, en bij Transavia geef je je fiets gewoon af met een hoesje erover. Enige nadeel; banden oppompen bij aankomst.

Evengoed een belachelijke zaak, dat je als fietser zo het vliegtuig in wordt 'gedreven' door de treinmaatschappijen.
Je wordt niet de trein ingedreven door de treinmaatschappijen, maar door de politiek. Vliegverkeer wordt gesubsidieerd.

Of je overigens sneller bent met het vliegtuig, hangt er maar vanaf of je het gehannes op vliegvelden meetelt bij de reistijd.
Dat is waar. En de wellicht grotere kans op beschadigingen van je fiets met het vliegen.
Waar je een fiets in de Thalys laat weet ik niet, balkon/bagagevak? Je bent er wel dichtbij in ieder geval.
Al met al is de Thalys naar Parijs toch wel de goedkoopste oplossing, althans met de laagst geprijsde kaartjes.
Alien schreef:Je wordt niet de trein ingedreven door de treinmaatschappijen, maar door de politiek. Vliegverkeer wordt gesubsidieerd.
Treinverkeer wordt natuurlijk ook gesubsidieerd, vooral vanuit de infrastructuur. In Nederland is dat ruim 3 miljard euro per jaar, oftewel 17 cent per reizigerskilometer. Op een treinkaartje van Amsterdam naar Eindhoven zit dus ruim € 20 subsidie.
Of het aanleggen en onderhouden van infrastructuur als "subsidie" valt aan te merken, daarover is te redetwisten.
peter de rijk schreef:Treinverkeer wordt natuurlijk ook gesubsidieerd, vooral vanuit de infrastructuur. In Nederland is dat ruim 3 miljard euro per jaar, oftewel 17 cent per reizigerskilometer. Op een treinkaartje van Amsterdam naar Eindhoven zit dus ruim € 20 subsidie.
Heb je daar de railvergoeding die de NS (en jij derhalve via je treinkaartje) aan Prorail betaalt al van afgetrokken?