Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Martin E. van Doornik schreef:Die uitzending heb ik bekeken. Ik heb vroeger vaak in Toronto gefietst, maar gossie wat is het daar nu veranderd. Wat een blaaskaak, die Donald Trump-achtige burgemeester die alles beslist (de gemeenteraad heeft toch het laatste woord?) om de fietsers het leven zuur te maken en zijn stad maar vol verstoppen met autofiles.
Inderdaad is het een fietspad. De foto is genomen in Nykøbing op het eiland Falster ( https://www.google.nl/maps/@54.7656066, ... 312!8i6656 ). Kijk maar naar het fietssymbool in het rode asfalt recht voor mijn fiets. Ik was per auto onderweg naar Zweden en overnachtte in de jeugdherberg (Danhostel Nykøbing Falster) die wat verderop rechtdoor voorbij dat kruispunt staat en ik had mijn fiets mee, dus een mooie avond 20 kilometer op Deens grondgebied rondgetoerd, heerlijk!bladerdeeg schreef:Ik fiets toch niet graag over het trottoir. Of.. Oh wacht... Is dat lappendeken het fietspad?!
Weet ik, ik bedoelde ook Duitsland.Martin E. van Doornik schreef:D is Duitsland en DK is Denemarken zoals op autostickers.Georg schreef:Het soort fietspaden zoals hierboven op de foto ben ik ook in D veel tegengekomen.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om bij mensen in de buurt te rijden die zo denken als jij voorstelt - levensgevaarlijk!Georg schreef:Als fietser heb ik vaak de pest aan auto's. Als automobilist irriteren fietsers mij wel eens.
Het is net in welke positie je zit, als fietser (en als voetganger) vraag ik me vaak af waarom iemand die comfortabel en droog zit, met slechts de beweging van de rechtervoet als inspanning, voorrang zou moeten hebben.
Als automobilist denk ik; 'kunnen ze niet uitkijken, ik heb voorrang', en 'ik weeg 1600kg, zónde van het milieu om heel die massa tot stilstand te moeten brengen voor een voetganger'.
Het is ook nog de psychologie van de voorwaartse snelheid; dat zie je ook bij wielrenners, enorme frustratie dreigt bij een mogelijke obstructie van de vaart in voorwaartse richting.
Voor veel automobilisten (ergernis tussen auto's onderling dus) lijkt het ook een onmogelijkheid even vaart te minderen voor de ander, bij tegenliggers bij een wegversmalling. Vaak leidt dat tot een soort race naar de versmalling toe, wie knippert het eerst met de ogen; groot & zwaar gaat hierbij vaak voor licht&klein etc. De wetten van de jungle ipv beschaving. Jammer.
En, het valt waarschijnlijk meer mensen op, in NL is de verkeersdiscipline/rijvaardigheid erg matig vergeleken met het buitenland.
Ik vind het wel vervelend dat ik steeds vaker andersmans "vergissingen" moet corrigeren. Het lukt me heel vaak, meestal, honderden en honderden keren per jaar. Ik ben echter bang dat als het mij ooit een keer niet lukt om de zoveelste stomme fout van een ander te corrigeren dat juist ik dan er aangesproken wordt dat ik niet uitgekeken had.willem.m schreef:Als het dan toch niet helemaal volgens de regels gaat, zal dat volgens mij eerder te maken hebben met niet goed opletten.