Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Docu. Bikes vs. Cars vanavond op Ned. 2 - Forum Wereldfietser

Docu. Bikes vs. Cars vanavond op Ned. 2

Die nemen we ff op!
Die uitzending heb ik bekeken. Ik heb vroeger vaak in Toronto gefietst, maar gossie wat is het daar nu veranderd. Wat een blaaskaak, die Donald Trump-achtige burgemeester die alles beslist (de gemeenteraad heeft toch het laatste woord?) om de fietsers het leven zuur te maken en zijn stad maar vol verstoppen met autofiles.
Dit hier: http://www.npo.nl/2doc-bikes-vs-cars/02 ... ON_1195999
Hee niet verklappen, moet 'm nog kijken!
Martin E. van Doornik schreef:Die uitzending heb ik bekeken. Ik heb vroeger vaak in Toronto gefietst, maar gossie wat is het daar nu veranderd. Wat een blaaskaak, die Donald Trump-achtige burgemeester die alles beslist (de gemeenteraad heeft toch het laatste woord?) om de fietsers het leven zuur te maken en zijn stad maar vol verstoppen met autofiles.

Dit http://www.nu.nl/buitenland/3764817/oms ... icken.html verklaart enigszins de vreemde anti-fiets besluitvorming van de oud burgemeester van Toronto.
Ik vind de ene persoon in het midden die rare dingen wil nooit zo interessant. Interessant vind ik de velen die er omheen staan en het laten gebeuren.
Een treurig beeld van de wereld met klein beetje hoop om aan vast te houden. En het besef dat Nederland toch een soort fietswalhalla is.
Wat wil je ook met een burgemeester die 'Ford' heet. In Colombia hebben ze nu een president die 'Santos' heet, ik ben wel benieuwd wat ze daar met de fietspaden gaan doen.
LHTJoost schreef:En het besef dat Nederland toch een soort fietswalhalla is.
Daarom ben ik hier blijven wonen :D
Shane schreef:
LHTJoost schreef:En het besef dat Nederland toch een soort fietswalhalla is.
Daarom ben ik hier blijven wonen :D
En Denemarken is ook een fijn fietsland (maar vreselijk duur)

Afbeelding
Ik fiets toch niet graag over het trottoir. Of.. Oh wacht... Is dat lappendeken het fietspad?!
Ik vind Noord Duitsland super meevallen en Denemarken een tikkie overrated als fietsland (kwaliteit infrastructuur).

Ach ja, zoveel mensen zoveel meningen.
Het soort fietspaden zoals hierboven op de foto ben ik ook in D veel tegengekomen. Het fietst erg matig, veelal verkoos ik de (auto)weg.
NL is inderdaad een fietsparadijs, het strakke rode asfalt is hier de standaard.
In het buitenland geef ik de voorkeur aan de kleinste stille lokale (auto)wegen. Of bospaden natuurlijk. De zogeheten 'voies vertes' zoals die tegenwoordig in de fietsgidsen veel voorkomen zijn aardig bedoeld maar naar mijn smaak heel saai en erg losstaand van het land en de steden/dorpen.
bladerdeeg schreef:Ik fiets toch niet graag over het trottoir. Of.. Oh wacht... Is dat lappendeken het fietspad?!
Inderdaad is het een fietspad. De foto is genomen in Nykøbing op het eiland Falster ( https://www.google.nl/maps/@54.7656066, ... 312!8i6656 ). Kijk maar naar het fietssymbool in het rode asfalt recht voor mijn fiets. Ik was per auto onderweg naar Zweden en overnachtte in de jeugdherberg (Danhostel Nykøbing Falster) die wat verderop rechtdoor voorbij dat kruispunt staat en ik had mijn fiets mee, dus een mooie avond 20 kilometer op Deens grondgebied rondgetoerd, heerlijk!
Maar toch is het niet overal in DK zo. Slechte fietspaden komen ook in NL voor. Het fietspad langs m'n werk in stad Groningen is ook een lappendeken van asfalt met bij slecht weer enorme regenplassen erop. Fietste ik 'n aantal jaren geleden van station R'dam-Alexander naar Krimpen a/d Lek: overal schots en scheef liggende stoeptegels met driemaal een lekke band als gevolg!
Georg schreef:Het soort fietspaden zoals hierboven op de foto ben ik ook in D veel tegengekomen.
D is Duitsland en DK is Denemarken zoals op autostickers. :wink:
Over Duitsland en toch weer een toertje terug on topic:

Wat ik in Noord Duitsland ervaar is eigenlijk super logisch.

Het relatief open, rustige Noord Duitsland, 25 km van de kust heeft heel veel vriendelijke automobilisten (rustig inhalen, voorrang krijgen, etc) en mensen die je graag even op weg helpen (plasje, weg wijzen, camping eigenaar die je een prachtig plekje toont inclusief een fantastisch verhaal over de omgeving vertelt).

Ga je langs de kust (zeker in het hoogseizoen) wordt er vervelend gereden, zijn camping eigenaren vaker bars/bot en wordt je op een terras weggekeken omdat de volgende alweer zitten moet (beetje gechargeerd, maar toch ook echt meegemaakt)

De verstandhouding tussen mensen en dus ook Automobilisten en Fietsers wordt grotendeels bepaald door de bevolking- en verkeersdruk. Als je heel veel mensen bij elkaar prakt zonder een goede infrastructuur om dat in goede banen te leiden krijg je irritaties en frustraties.

Wat volgens mij (maar dat is amateur psychologie) ook niet helpt is de isolatie van de automobilist in zijn toet-toet. Je hebt niet door hoe hard je rijdt, hebt geen last van het uitlaatgas, merkt niet hoe dicht je op de fietser zit etc. En vooral, je bent de baas over je eigen territorium, het is jouw eigen wereld in die auto. Een voetganger/fietser heeft veel minder eigen ruimte en heeft dus meer contact met het verkeer/medeverkeersdeelnemers.

Maar goed, dat is dus compleet uit de losse pols bedacht zonder gehinderd te worden door enige psycholgische kennis :D
Martin E. van Doornik schreef:
Georg schreef:Het soort fietspaden zoals hierboven op de foto ben ik ook in D veel tegengekomen.
D is Duitsland en DK is Denemarken zoals op autostickers. :wink:
Weet ik, ik bedoelde ook Duitsland.

Als fietser heb ik vaak de pest aan auto's. Als automobilist irriteren fietsers mij wel eens.
Het is net in welke positie je zit, als fietser (en als voetganger) vraag ik me vaak af waarom iemand die comfortabel en droog zit, met slechts de beweging van de rechtervoet als inspanning, voorrang zou moeten hebben.
Als automobilist denk ik; 'kunnen ze niet uitkijken, ik heb voorrang', en 'ik weeg 1600kg, zónde van het milieu om heel die massa tot stilstand te moeten brengen voor een voetganger'.
Het is ook nog de psychologie van de voorwaartse snelheid; dat zie je ook bij wielrenners, enorme frustratie dreigt bij een mogelijke obstructie van de vaart in voorwaartse richting.
Voor veel automobilisten (ergernis tussen auto's onderling dus) lijkt het ook een onmogelijkheid even vaart te minderen voor de ander, bij tegenliggers bij een wegversmalling. Vaak leidt dat tot een soort race naar de versmalling toe, wie knippert het eerst met de ogen; groot & zwaar gaat hierbij vaak voor licht&klein etc. De wetten van de jungle ipv beschaving. Jammer.
En, het valt waarschijnlijk meer mensen op, in NL is de verkeersdiscipline/rijvaardigheid erg matig vergeleken met het buitenland.
Ik vind de verkeersregels best goed. Waar ik me aan erger zijn automobilisten of andere verkeersdeelnemers die absoluut geen voorrang hebben, me recht in mijn gezicht aankijken, denken "die gaat wel aan de kant" en vervolgens op me in rijden. Het gebeurt me dagelijks, zelfs als automobilist.
Georg schreef:Als fietser heb ik vaak de pest aan auto's. Als automobilist irriteren fietsers mij wel eens.
Het is net in welke positie je zit, als fietser (en als voetganger) vraag ik me vaak af waarom iemand die comfortabel en droog zit, met slechts de beweging van de rechtervoet als inspanning, voorrang zou moeten hebben.
Als automobilist denk ik; 'kunnen ze niet uitkijken, ik heb voorrang', en 'ik weeg 1600kg, zónde van het milieu om heel die massa tot stilstand te moeten brengen voor een voetganger'.
Het is ook nog de psychologie van de voorwaartse snelheid; dat zie je ook bij wielrenners, enorme frustratie dreigt bij een mogelijke obstructie van de vaart in voorwaartse richting.
Voor veel automobilisten (ergernis tussen auto's onderling dus) lijkt het ook een onmogelijkheid even vaart te minderen voor de ander, bij tegenliggers bij een wegversmalling. Vaak leidt dat tot een soort race naar de versmalling toe, wie knippert het eerst met de ogen; groot & zwaar gaat hierbij vaak voor licht&klein etc. De wetten van de jungle ipv beschaving. Jammer.
En, het valt waarschijnlijk meer mensen op, in NL is de verkeersdiscipline/rijvaardigheid erg matig vergeleken met het buitenland.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om bij mensen in de buurt te rijden die zo denken als jij voorstelt - levensgevaarlijk!

In mijn beleving (en mijn wereldbeeld) heeft het gros van de verkeersdeel goede intenties en handelt daar ook naar. Als het dan toch niet helemaal volgens de regels gaat, zal dat volgens mij eerder te maken hebben met niet goed opletten. Niet fijn, en ook gevaarlijk, maar zonder slechte intenties. Het begint ook met zelf het goed voorbeeld geven. Als veel mensen dat doen, gaat het al een stuk beter. Als mensen het recht in eigen hand nemen, wordt het chaos. Weg beschaving.

Ik wil nog net niet gaan klagen over al dat geklaag, want dan doe ik er zelf aan mee :wink:
willem.m schreef:Als het dan toch niet helemaal volgens de regels gaat, zal dat volgens mij eerder te maken hebben met niet goed opletten.
Ik vind het wel vervelend dat ik steeds vaker andersmans "vergissingen" moet corrigeren. Het lukt me heel vaak, meestal, honderden en honderden keren per jaar. Ik ben echter bang dat als het mij ooit een keer niet lukt om de zoveelste stomme fout van een ander te corrigeren dat juist ik dan er aangesproken wordt dat ik niet uitgekeken had.