In de meeste documentatie over e-bikes worden batterijen in een apart hoofdstuk geduwd en niet zonder reden natuurlijk. De autonomie, direct gerelateerd aan de capaciteit van de batterij, is dan ook 'het' item waar bedrijfsingenieurs het meeste vooruitgang in verwachten voor de komende jaren. (idem voor wagens)
De huidige norm (2015) voor een e-bike is 400Wh (36V/11Ah). Hoe hoger de Ampères en de Volts, hoe duurder en zwaarder de batterij. Het record ligt momenteel bij Sparta met een batterij van 36V/27.8Ah met 1000Wh, goed voor 290km in Eco-modus en 100km in Power-modus.
In 2016 zou de 500Wh batterij de standaard norm worden!
Hoe krachtiger de motor, hoe meer elektriciteitsverbruik, vandaar dat zogenaamde HS (HighSpeed) bikes met een 350W motor een veel geringere autonomie hebben dan hun standaard varianten met een 250W motor.
In autonomie uitgedrukt en gemiddeld gezien is de techniek zo ver dat met een standaard e-bike zo'n 75 à 150km kan afgelegd worden in Eco stand en 50 tot 100km in de meest sportieve modus. Voor de HS mag je op 2/3de van de afstanden rekenen...
Ook goed om weten is het feit dat de laders tegenwoordig compact een krachtig zijn en (weeral gemiddeld genomen) de batterijen voor 50% vullen op een uurtje tijd.
De huidige norm (2015) voor een e-bike is 400Wh (36V/11Ah). Hoe hoger de Ampères en de Volts, hoe duurder en zwaarder de batterij. Het record ligt momenteel bij Sparta met een batterij van 36V/27.8Ah met 1000Wh, goed voor 290km in Eco-modus en 100km in Power-modus.
In 2016 zou de 500Wh batterij de standaard norm worden!
Hoe krachtiger de motor, hoe meer elektriciteitsverbruik, vandaar dat zogenaamde HS (HighSpeed) bikes met een 350W motor een veel geringere autonomie hebben dan hun standaard varianten met een 250W motor.
In autonomie uitgedrukt en gemiddeld gezien is de techniek zo ver dat met een standaard e-bike zo'n 75 à 150km kan afgelegd worden in Eco stand en 50 tot 100km in de meest sportieve modus. Voor de HS mag je op 2/3de van de afstanden rekenen...
Ook goed om weten is het feit dat de laders tegenwoordig compact een krachtig zijn en (weeral gemiddeld genomen) de batterijen voor 50% vullen op een uurtje tijd.