Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onweer - Forum Wereldfietser

onweer

het hevige onweer van deze nacht heeft mij aan het denken gezet over mijn nakende fietsreis...

hoe veilig is het om in een tent te slapen tijdens een onweer?
en zijn er mensen die veiligheids tips hebben?


kerf

Onweer is altijd onveilig. Maar er zijn grotere risico's in het leven dan een heftige onweersbui op vakantie. Een echt erge onweersbui is nooit leuk, maar bedenk je dat de kans dat je iets overkomt erg klein is. Overdag zoek je gewoon een schuilplaats als er een heftige onweersbui komt. Een bushokje of een cafe oid. Op de camping blijven wij vaak in de tent liggen. Tenzij het echt verschrikkelijk licht. Dan probeer ik tussen het lichten door naar de toiletgebouwen te lopen omdat ik me daar veiliger voel. Of dit ook echt zo is weet ik niet....
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat je als je midden in natuur een onweersbui krijgt, dat je je fiets een paar meter van je af moet leggen en zo min mogelijk contact moet maken met de grond.

Met je kleine tentje is het risico heel gering, zeker als je geen rechtopstaande stokken hebt maar boogstokken. Alleen als je het hoogste punt in de omtrek bent zou je door de bliksem getroffen kunnen worden. Maar als er in de buurt gebouwen, bomen of andere hogere punten zijn is het vrijwel uitgesloten dat precies jij door de bliksem uitverkozen wordt! Slechts in het geval dat je in de bergen boven de boomgrens zou willen kamperen moet je je plekje met zorg kiezen, omdat het risico daar groter is.

De tip van Anouk om je fiets een eindje verder neer te leggen lijkt me heel goed omdat het toch een flinke massa metaal is.
Zo min mogelijk contact maken met de grond geldt wanneer je buiten bent. Dan moet je op je hurken gaan zitten en je zo klein mogelijk maken, met je voeten dicht bij elkaar om het oppervlak waarover je contact maakt met de grond zo klein mogelijk te houden. Dit is echter alleen nodig wanneer je midden in de onweersbui zit en er inslagen vlakbij plaats vinden.

Bedenk dat er elk jaar duizenden, wat zeg ik, tienduizenden mensen in tenten en tentjes kamperen en ik heb nog nooit van een kampeerder gehoord die in zijn tent door de bliksem getroffen was. Dus niet teveel piekeren, maar genieten van je tocht en van je droge schuilplaats als 's nachts de regen neerplenst!

Evert schreef:De tip van Anouk om je fiets een eindje verder neer te leggen lijkt me heel goed omdat het toch een flinke massa metaal is.
Zo min mogelijk contact maken met de grond geldt wanneer je buiten bent. Dan moet je op je hurken gaan zitten en je zo klein mogelijk maken, met je voeten dicht bij elkaar om het oppervlak waarover je contact maakt met de grond zo klein mogelijk te houden. Dit is echter alleen nodig wanneer je midden in de onweersbui zit en er inslagen vlakbij plaats vinden.
Hoi,
Ik heb al menige onweersbui meegemaakt in mijn tent en heb het (bij?)geloof ontwikkeld om toch maar netjes op mijn matje te blijven in plaats van het vochtige grondzeil aan te raken. Met 1,85 m lig in namelijk normaliter met handen en voeten buitenboord.
Leon

In een poging er nog wat wetenschap bij te betrekken....
Electriciteit kiest de weg van de minste weerstand. Dus mocht de bliksem inslaan in je tent dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid via de waterlaag langs je tentdoek naar de grond geleid worden (zo moet je met een boot op het water in een onweersbui ook nooit in de kajuit naast de mast gaan zitten, maar buiten op het dek liggen). In je tent lig je dan op je matje redelijk veilig, immers dat matje vormt weer een flinke weerstand tussen de grond en jezelf.

Of ik het eens ben met het idee dat je jezelf zo klein mogelijk moet maken als je in het veld staat en zo min mogelijk contact moet maken met de grond weet ik nog niet. In het uiterste geval sta je op 1 teen op het veld en als de bliksem je dan raakt, moet al die energie door die teen. Bij een groter oppervlakte wordt de weerstand kleiner en kan de energie die vrijkomt dus beter verdeeld worden. Als je dat toepast moet je dus plat op de grond gaan liggen, liefst doorweekt van de regen.

Verder denk ik er niet zo over na, maar geniet ik meestal van dit mooie stukje natuurgeweld.

groet,
Peter.

Peter Klomp schreef:Of ik het eens ben met het idee dat je jezelf zo klein mogelijk moet maken als je in het veld staat en zo min mogelijk contact moet maken met de grond weet ik nog niet. In het uiterste geval sta je op 1 teen op het veld en als de bliksem je dan raakt, moet al die energie door die teen. Bij een groter oppervlakte wordt de weerstand kleiner en kan de energie die vrijkomt dus beter verdeeld worden. Als je dat toepast moet je dus plat op de grond gaan liggen, liefst doorweekt van de regen.

groet,
Peter.
Lijkt me niet verstandig.
De meeste dodelijke ongelukken (vooral met vee) gebeuren als de bliksem vlakbij in bijv. een boom inslaat. Wanneer de bliksem niet direct de grond in gaat, zal deze zich over het oppervlak verspreiden.
Dan gebeurd het wel eens dat een hele kudde schapen ineens dood is, terwijl de bliksem in het veld insloeg.
Zo weinig mogelijk contact met het oppervlak is dan verstandig. (of op een matje gaan liggen)

Groeten,

Marco

Hoi Peter,

> Electriciteit kiest de weg van de minste weerstand.
> Dus mocht de bliksem inslaan in je tent dan zal
> deze naar alle waarschijnlijkheid via de waterlaag
> langs je tentdoek naar de grond geleid worden
Je vergeet de stokken, vaak van aluminium. Regenwater bevat weinig zout en is daardoor een relatief slechte geleider.


> Of ik het eens ben met het idee dat je jezelf zo
> klein mogelijk moet maken als je in het veld staat en zo min
> mogelijk contact moet maken met de grond weet ik nog niet.
> In het uiterste geval sta je op 1 teen op het veld en als de
> bliksem je dan raakt, moet al die energie door die teen.

Het bekende advies om met de voeten bij elkaar te gaan zitten gaat over het geval de bliksem niet in je kop slaat maar een aantal meters verderop. De electriciteit gaat zich dan rondom de inslagplek verspreiden. En aangezien de toplaag van de bodem net nat is geworden en zouten bevat gaat er veel stroom via deze laag. Als je dan met twee benen "wijd" staat kan er een spanningsverschil zijn tussen het ene en je andere been. De stroom gaat dan je ene voet in en je andere uit - niet prettig 8O :?
Door je voeten bij elkaar te houden sta je quasi op een teen en is het spanningsverschil in ieder geval minimaal.
Dit effect is ook de reden waarom het niet slim is om in het veld te gaan liggen.
Groetjes,
Leon