Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arkel tassen - ervaringen draadje - Forum Wereldfietser

Arkel tassen - ervaringen draadje

Omdat er nog geen Arkel tassen draadje is maar eentje aangemaakt. Denk dan komt alle info makkelijk bij elkaar en is het voor toekomstige tassenzoekers makkelijker om info te vinden.

Ik zal de aftrap geven met mijn ervaringen tot nu toe. Alle andere met ervaring graag ook jullie input.

De tassen worden binnen Europa verstuurd vanuit Liverpool (UK) waardoor er geen extra taxes ed. meer bijkomen.

Ik heb sinds afgelopen zomer (2015) de Arkel handlebar bag (L + zwarte uitvoering) op de Lamborghini zitten.
Deze: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beschrijving van de Arkel website:
100% waterproof main compartment. Functional and easy to use, combining RF welded seams and traditional sewing enables us to make a completely waterproof and practical zippered bag. No roll-top closure, just an easy to open zippered main compartment that’s always dry. Features: deluxe shoulder strap, adjustable aluminum mounting bracket (no plastic parts to break), removable waterproof liner, removable waterproof map case, easy access front zippered pocket and two side mesh pockets.

Will fit bars of 22.2 up to 31.8mm.
Additional handlebar mounting brackets available to swap bar bags from bike to bike.
You can protect the front and side pockets from the elements with an Arkel raincover. It’s bright yellow color increases visibility and keeps grime off your bag.
Main compartment completely waterproof.
Weight: 1380 g / 3 lbs (unit)
Volume: 10 l. / 615 cu. in. (unit)

Tot op heden bevalt deze tas me uitstekend - hij is een beetje aan de zware kant in vergelijking met de tassen van bv. Ortlieb maar vind de ophanging veel fijner omdat deze makkelijk is los te halen en de tas zit eraan vast als een huis. Ook de kleinere vakjes aan de tas vind ik erg plezierig en ook deze zijn best heel aardig waterproof. Ik de erbij gekochte raincover tenminste nog niet nodig gehad.
Het materiaal is op wat vuil na - ben nog te lui geweest :wink: om het eraf te halen - nog steeds in nieuw staat.
Mijn reden om voor de grootste variant te gaan is omdat hij ook dienst gaat doen als fototas ( kan 1 dslr in met 2 lezen) en ik een goede stevige tas hiervoor wilde die als ik hem aan een riem heb hangen niet erg opvalt. dat doet hij dan ook niet.

Afgelopen week heb ik met de Arkel Thanksgiving actie (november 2015) mijn andere tassen besteld. Ik heb gekozen voor de Dolphin 48L achter en 32L voor. Dit omdat ik in het verleden prima overweg kon met de Ortlieb Classic tassen maar het wel fijn vind om wat extra zakjes aan de buitenkant te hebben.
Deze:
Afbeelding achtertassen
Afbeelding voortassen
Afbeelding achterplaat met bevestigingsmechaniek

Omschrijving website:
Our Dolphins are the most functional, durable, waterproof dry-bags on the market. The Dolphin 48s are large enough for expedition touring and double as excellent daily commuter workhorses. A toploader with sewn and taped seam technology that offers an Interloc® System that creates a watertight seal by folding the closures one over the other. Then it's roll, clip and go. Two large completely independent waterproof compartments separated by an open access storage pouch that features small laser cut holes at the bottom for drainage - eliminating the need to store wet items inside the bag and doing away with water build up and condensation. Two additional mesh side pockets for convenient quick access storage. Includes our patented Cam-Lock® mounting system - It won’t come off the bike until you want it to! Superior accessibility and the best in dry-bag technology has finally arrived.

Dolphin 48L
Roll top waterproof pannier for 100% waterproof protection
Position: Rear
Weight: 2.16 kg / 4.8 lbs (pair)
Volume: 48 l. / 2930 cu. in. (pair)

Dolphin 32L
Rolled top closure for maximum weather protection
Position: Front or Rear
Weight: 1.8g / 3.9 lbs (pair)
Volume: 32 l. / 1950 cu. in. (pair)

De tassen zijn zojuist gearriveerd :D :D en de 1e indruk na het uitpakken is dat ze van net zo een sublieme kwaliteit zijn als de stuurtas. Ze voelen heerlijk degelijk aan. Cordure materiaal is lekker dik en de achterplaat is goed robuust. De inhoud komt zo het oog ook met de opgegeven inhoud overeen. Ze zijn iets dieper en hoger dan de classics van Ortlieb maar dat is mn door het extra voorvak wat op de 48L tassen zit (Arkel 48cm hoog en 21cm diep, breed 33cm en Ortlieb hoog 30, diep 14cm en breed 25cm). De 32L oogt niet veel groter dan de Ortliebs van 25L. De Arkels zijn alleen ietsje langer - 25cm Ortlieb tegen 33 cm Arkel. De diepte en breedte zijn nagenoeg gelijk.
Enige wat ik momenteel als nadeel kan bedenken is dat ze wat duurder zijn dan Ortliebs in de aanschaf echter daar staat levenslange garantie tegenover en een hele goede service (al weet ik dit laatste niet uit eigen ervaring maar van alle reviews).

Nu wachten op voor mij de 1e mooie en warmere dagen zodat ik ze in de praktijk kan gaan uitproberen want "the proof is in the pudding", nietwaar? Zodra ik aanvullingen heb al ik ze hier melden.
Ik zou ze nú juist testen! In lekker warm weer voldoet alles wel, maar in regen wind en andere narigheid weet je pas wat echt goed werkt - of niet.

Maar ik lees sowieso je ervaringen met belangstelling hoor. Altijd goed om een ander geluid te horen.
Daar heb je helemaal gelik in - alleen mij nu veel te koud om weer voor het eerst met de tent ed op pad te gaan

Komende zomer in Engeland krijgen ze hun regendoop wel.

Heb nu in het acherhoofd de wintertrektocht in 2017 dus kennis maken met koude gaan ze vast ook nog wel doen.

Heb geduld Travelmaster... :wink:
Inge1 schreef:Daar heb je helemaal gelik in - alleen mij nu veel te koud om weer voor het eerst met de tent ed op pad te gaan
Dat kan ook op je dagtochtjes zonder tent mee te nemen :-)
tent stop je toch niet in je tassen....
Zoals eerder op dit forum gemeld heb ik begin 2014 de dry-lites aangeschaft.
Omdat ik ze als voortassen wilde gebruiken was de klittenband"overgooi"bevestiging niet funcioneel en daarom heb ik ze omgebouwd tot normale tassen met een complete ortlieb-hakenset QL1. De totaalprijs was daardoor best fors.
Resultaat zijn fijne voortassen. Ze zijn 100% Waterdicht en al ca. 6 vakantieweken getest waaronder ook erg natte dagen.
Ze zijn iets kleiner dan Ortlieb-voor(!)tassen en minder vierkant. Dat kwam mij goed uit.
Ze zijn vooral heel erg licht. Dat vind ik erg fijn want tassen van Ortlieb en Vaude zijn mij al zwaar genoeg; nog zwaarder vind ik geen leuke optie.
Ik heb destijds een tip doorgegeven naar Arkel in Canada dat er volgens mij in Nederland een markt is voor lichtere tassen dan die Ortlieb en Vaude. Ik kreeg een uitgebreid dankjewel, maar kennelijk hebben ze er bij Arkel geen behoefte aan om lichetre tassen op de markt te brengen. Klanten betalen kennelijk liever nóg meer voor nóg zwaardere tassen.
Zien er mooi uit. Maar persoonlijk toch maar liever tassen zonder extra vakjes aan de zijkant. Veel te aantrekkelijk voor handige dievenhandjes.
Leon - misschien tof om wat foto's van je custimized tassen te plaatsen. Ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar.

Berger - je moet in die zakjes dan niet iets echt waardevols doen :wink: Maar zonnebrand, appeltje zijn ze ideaal. Misschien past een branderfles ook nog wel. Het grote extra voorzakje krijg je ook niet zo maar open - zit met een rolsluiting goed vast.
Een zware brandstoffles aan de buitenkant is niet handig, want het verstoort je balans. Zelf doe ik mijn zware brandstoffles lekker laag in het zwaartepunt van de fiets onder het frame in een bikebuddy. Dan gaat je tas ook niet stinken. Die plek onder je frame is sowieso niet een erg frisse plek voor je drinken, al kun je dat wel wat verbeteren met een bidon met kapje.
Zien er mooi uit. Maar persoonlijk toch maar liever tassen zonder extra vakjes aan de zijkant. Veel te aantrekkelijk voor handige dievenhandjes
als of de rest van je tassen lekker dieven proof zijn :shock:
ze komen overal zo in als ze willen
een extra vak kan zeker handig zijn voor spullen die je snel wil kunnen pakken
bodhi schreef:als of de rest van je tassen lekker dieven proof zijn :shock:
Gelegenheidsdieven zijn in sommige landen net zo vervelend als echte dieven, vooral omdat ze zich vermomd hebben als kleine kinderenen groot in aantal zijn. Gelukkig snijden ze je tassen niet open maar als er een ritsje aan zit is dat aanlokkelijk.

Voor Inge1: een paar foto's van mijn Arkeltassen: http://www.leonpoels.nl/arkel.jpg (groot plaatje met zes tegelijk, heb het mezelf even makkelijk gemaakt)

Ik hoor ondertussen dat Arkel wel bezig zou zijn met lichte grotere tassen.
Duidelijke foto Leon. Top!

Voordeel van deze vakken is dat ze ritsloos zijn.
Hoi,
Ik vind het erg interessant om te lezen. Zelf enorm tevreden met mijn Vaude-tassen, maar vooral de lite versie vind ik interessant, dat scheelt wel wat kilo's. Ik vraag me wel af of ze stevig genoeg zijn.

Reactie op berichtje van Jasmon: ik stop mijn tent altijd in een van mijn achtertassen. Voorkomt dat ie nat wordt, voorkomt dat ik teveel spullen meeneem :lol: en daarom hoef ik ook niets op mijn bagagedrager te doen.

Groet, Petra.
Petra - dat vind ik een super argument om hem jn de tas te doen. Allen is in mijn ervaring de tent regelmatig nat en een natte tent in de tas vind ik niet fijn. Ik doe dus net als Jasmon om die reden mijn tent op de achterdrager in een compressiezak.
Maar waarom in een compressiezak? Het foudraal waarin de tent zat toen je hem kocht is toch genoeg? Daarin is mijn tent ook nooit echt nat geworden. Die Arkel DryLite tassen zijn natuurlijk minder degelijk dan een stel Ortlieb Classics, en ik denk niet dat ik ze mee zou nemen op een woeste tocht door Mongolia. maar voor een tochte in Europa zijn ze in mijn inscahttimng goed genoeg. Probleem is dat ze zo klein zijn.
Wim - daar heb je helemaal gelijk in maar ik vind het fijner om de zak waarin hij geleverd is in goede staat te houden en heb gemerkt met mijn vorige tent die ik inderdaad in de eigen foudraal op de drager had deze links en rechts toch kapot ging. Vandaar de compressie zak om het foudraal heen.
bodhi schreef:als of de rest van je tassen lekker dieven proof zijn :shock:
ze komen overal zo in als ze willen
een extra vak kan zeker handig zijn voor spullen die je snel wil kunnen pakken
Ik weet niet of je wel eens omcirkelt bent door tientallen toeschouwers in India/ Afrika, maar dan begrijp je wat ik bedoel. Zonnebrand of benzine kan overigens ook behoorlijk waardevol zijn als het ongemerkt gestolen is en je ontdekt dat pas ergens in de woestijn ver van de bewoonde wereld.
Mijn ervaring betreft de Drylites; eenvoudige kleine achtertassen, geschikt voor een dagtrip of een weekendje weg, zonder kampeeruitrusting. Hoteltasjes dus eigenlijk, en als zodanig heel geschikt want erg licht en toch mooi gebalanceerd tussen links en rechts op de achterdrager. Maakt ook erg eenvoudig vast aan beide kanten (onderaan een haakje), en blijft dan goed rammelvrij klemvast zitten.

Een goed lichtgewicht alternatief voor een zwaardere Ortlieb oid voor dagtochten of korte trips zonder tent.
Precies, dat is ook mijjn oordel over de DryLites. De maat viel me tegen, en daardoor niet erg geschikt voor kampeervakanties (misschien net voor een zomerweekend). Voor de rest nette tassen, en perfect voor de hotelreiziger.
Ik weet niet of je wel eens omcirkelt bent door tientallen toeschouwers in India/ Afrika, maar dan begrijp je wat ik bedoel. Zonnebrand of benzine kan overigens ook behoorlijk waardevol zijn als het ongemerkt gestolen is en je ontdekt dat pas ergens in de woestijn ver van de bewoonde wereld.
ja hoor
en dan moet je eigen ook nog je fietscomputer en pomp op je lichaam binden
ken het
maar snelle handjes krijgen ook je ortlieb of ander tassen wel open als ze willen
want je bent zo even afgeleid
Yep, als ze willen is geen enkele tas veilig, helaas. :( :(