Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben we wel (anonieme) moderators nodig? - Forum Wereldfietser

Hebben we wel (anonieme) moderators nodig?

Naar aanleiding van het feit dat we nu even alles in de groep gooien en de reacties over de moderators in het al dan niet anoniem posten, wil ik een nieuwe vraag als discussie opwerpen.

Moderators hebben eigenlijk een tweetal taken:
De eerste is een faciliteerde taak zoals eerste posts goedkeuren , berichten sluiten, berichten verplaatsen etc. Lijkt me helder dat we deze nodig hebben.
De tweede is corrigerend, de regels handhaven en de mensen aanspreken op (ongewenst) gedrag.

Ik wil twee stellingen poneren. Je kunt hier met 'eens' of 'oneens' op reageren. Een onderbouwing zou fijn zijn.

1. We hebben geen corrigerende moderators nodig.

2. Moderators mogen niet anoniem zijn.
quote="HansvanderVeeke"

> 1. We hebben geen corrigerende moderators nodig.
Oneens.
Reden: het is gebleken dan het vaak nodig is geweest. Een reden om aan te nemen dat het ineens anders is geworden zie ik niet.

> 2. Moderators mogen niet anoniem zijn.
Neem zelf als team een beslissing. Zo belangrijk is deze kwestie niet. Het staat nota bene al in Kletspraat :)
Er zijn wel belangrijkere discussies binnen deze vereniging om de leden vragen over te stellen.
1. Oneens.
2. "Eens". Mogen is een groot woord in deze. Hoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan moderators die ingrijpen onder eigen naam dan overschakelen naar een anoniem account.
1. moderator betekenis en ja een modarator is wenselijk het gaat niet alleen om corrigeren maar ook om beheer.
Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren.
2. Vind het geen discussie waard, maar mijn niet onderbouwde voorkeur is niet anoniem.

overigens ken ik geen ander forum waar moderators onder een moderator account werken. En dat zou ook niet hoeven met de verwijzing in mijn punt 1 betekenis
1. Oneens

2. Dan* moet er wel bij je naam ' moderator' staan ipv forumlid.
Dat is technisch vast te doen. Ik kan me voorstellen dat je af en toe zonder pet wilt reageren. Dat je ook eens vrij bent. :D
* zoals het nu geregeld is vind ik prima, moderator, het maakt mij niet uit welke moderator mij bijvoorbeeld terechtwijst.
Moderators zijn op ieder forum nodig, ook als ze weinig te doen hebben.

Op andere fora waar ik modereerde, deed ik dat onder eigen naam. Soms lastig, maar nooit echt een groot probleem mee gehad.
Voor mij geldt:
Het lijkt me dat op dit forum (net als elders) wel eens een corrigerende handeling van pas komt. En daar zijn forum-moderatoren toch voor?
- Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee dat moderatoren niet onder hun eigen naam werken. Het moderatorschap is functioneel en hopelijk niet persoonlijk. Op deze manier worden beide werelden duidelijk van elkaar gescheiden. De eerste taak die Hans schetst is sowieso anoniem (al weten we wie de moderatoren zijn) en in de corrigerende functie voert een moderator afgesproken beleid (de normen zijn hier ooit geformuleerd) uit.
Er moet natuurlijk gemodereerd worden, het is zelfs voor bepaalde gevallen wettelijk verplicht.

Andere sites fora die ik bezoek modereren uiteraard óók, daar beperken moderators zich echter tot het al dan niet verwijderen van berichten, of vervelende personen een (IP-)ban te geven. Normaal gesproken gaat dat niet gepaard met communicatie met die forumleden. Verwijderen van berichten zou echter niet snel moeten gebeuren. Er zou wat mij betreft eerder aan de wet gedacht moeten worden, dan aan de sfeer.

Door toch te gaan communiceren met forumleden worden moderators een partij en ontstaan er problemen.

Ik zou voorstellen om zo min mogelijk te communiceren met forumleden, en daar waar dat niet anders kan, dat niet anoniem te doen.

Wat bedreigingen betreft: die lijken tegenwoordig normaal te zijn. Volgens de politie is het zelfs al belangrijk dat men weet dat niet elke bedreiging strafbaar is.
1. Ja, we hebben moderatoren nodig want in verhitte discussie is hij/zij degene die het
hoofd nog koel heeft.
2. Ja, ze mogen anoniem zijn zodat ze ook niet nog een keer op een gezellig weekend
worden aangesproken op hun ingrijpen.
Ik meen me echter te herinneren dat ik een keer van de moderator een bericht kreeg
om mijn advertentie aan te passen (geheel terecht) dat was ondertekend met zijn
naam. Sympathiek, hoeft dus niet.

Loes
HansvanderVeeke schreef:Moderators hebben eigenlijk een tweetal taken:
De eerste is een faciliteerde taak zoals eerste posts goedkeuren , berichten sluiten, berichten verplaatsen etc. Lijkt me helder dat we deze nodig hebben.
De tweede is corrigerend, de regels handhaven en de mensen aanspreken op (ongewenst) gedrag.

Ik wil twee stellingen poneren. Je kunt hier met 'eens' of 'oneens' op reageren.
In brede zin alleen lof over het werk van de moderatoren van dit forum.

1. Je kunt niet zonder moderatoren. Zij zijn in grote mate de sfeerbepalende factor. Om dit forum gezellig en informatief te houden. In de geest van de leden van de vereniging.
Corrigeren alleen voor het verbeteren van dit forum in het algemeen belang en wettelijke regels. Voor het verwijderen van ongewenste onderwerpen en berichten. Vermelding "ongewenst" of "ongepast" is voldoende.
Corrigeren van of discussieren met een deelnemer hierover is zinloos en dus overbodig.

2. Dat zal in het teamoverleg besproken moeten worden. Ik heb een voorkeur voor op naam. Discussie achteraf, op een gezellige bijenkomst, lijkt mij erg klein. Deelnemers waarvan berichten (herhaaldelijk) verwijderd zijn, verwacht ik niet op een gezellige samenkomst.

Piet Vis.
Ha die Hans,

De vereniging de Wereldfietser heeft Hans nodig!
Jij doet echt veel en kan ook veel. Toch mag je best de teugels soms wat minder strak hanteren. Aan de andere kant sneller een signaal af geven als het Peerd de verkeerde kant op dreigt te gaan. Het is lastig, dat begrijp ik, maar er zijn meer kleuren tussen zwart en wit.
Ik hoop dat de vereniging op jou kan rekenen.

Groetjes uit La Rochelle,

Bert
Hoi Hans,
Ik ben heel blij met wat jij en wat elke andere moderator hier doet op de website. Belangeloos, fantastisch! Ga vooral zo door!
Groet, Petra.
Helaas oneens. We zien al jaren dat het nodig is. Heb het op dit forum zelf jaren gedaan.

Oneens. Ik vind het wel jammer dat het na verloop van tijd noodzakelijk is gebleken dit 'anoniemer' te doen.