Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Robens Prima Core 9.0 ervaringen? - Forum Wereldfietser

Robens Prima Core 9.0 ervaringen?

Ik wil mijn grote (ook qua pakmaat) Thermarest vervangen door iets dikkers en kwam deze tegen: http://www.slaapzakstore.nl/product/567 ... -0-cm.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Voor iets meer dan 6 tientjes lijkt het me het proberen waard maar hoor graag ervaringen.
Hoewel je elders op het forum kunt lezen dat er wel eens iets is met een Exped UL zou ik je toch deze aanraden:http://www.slaapzakstore.nl/product/418 ... ifications
Volgens mij is de Robens niet geïsoleerd, wat betekent dat je het door luchtcirculatie in de mat snel koud krijgt. Ik hoop overigens dat de webshop beter is als de site, ze zijn erg spaarzaam met informatie.
Volgens Robens zit er "PrimaLoft Infinity" isolatie in, maar aangezien ze geen temperatuurbereik (of beter: de R-waarde) opgeven is het afwachten of/wanneer je het koud gaat krijgen.
Dan was ik te vlug in mijn oordeel, verder echter inderdaad weinig informatie. Ik zou nog steeds voor het Exped-matje gaan, dan weet je in ieder geval dat je een nieuwe krijgt als hij kapot. (Misschien gaat de Robens wel niet kapot, als je wil mag je het natuurlijk ook uitproberen en ons dan informeren!)
Nou is Robens wel ok als merk, maar ik zou niet zo snel een mat kiezen welke ongetest is, zeker als er zoveel goed 2ehands spul is voor goede prijzen.

Als de pakmaat een issue is kan je op MP naar een Thermarest trail pro zoeken(altijd wel een paar te koop), die verpakken echt verrassend klein en de prijs is goed. Ze zijn 5cm dik, dat is minder dan die 9 van de Robens, maar ze liggen helemaal niet verkeerd.

Nieuw kan je kijken naar Thermarests Neoairs (supercompact) of Expeds (velen vinden ze heerlijk liggen), maar dan heb je het wel over hele andere bedragen.

Maar goed, aan de andere kant is Robens een prima merk, en zijn de specs intrigerend, dus ik ben ook wel benieuwd. Het is een soort kruising tussen een Exped en een hele dikke Neoair, maar echt veel primaloft kan er niet inzitten. Ook is 30D stof de helft van de dikte van een Neoair (wel weer iets meer dan een Synmat UL), dus dat is vrijwel zeker kwetsbaarder.
loknor schreef:
Nieuw kan je kijken naar Thermarests Neoairs (supercompact) of Expeds (velen vinden ze heerlijk liggen), maar dan heb je het wel over hele andere bedragen.
Kickje.

De neoair trekking of synmat UL 7 LW zliu wat voor me zijn, maar dat vind ik erg veel geld voor een matje. De Robens is te koop voor 89,95...

Ik heb deze review gevonden. Misschien zijn er meer ervaringen op het forum inmiddels?
Een alternatief kan de Vaude Norrsken zijn. Zowat dezelfde prijsklasse. Daar zijn wel reviews over te vinden.
Die is weer een stuk dunner en in de Large uitvoering ook duur... thanx voor de tip anyway!
Thermarest self inflatables liggen erg comfortabel (omdat het schuim is deformeren ze bijvoorbeeld niet aan de randen).

Voordeel is dat je ze heel schappelijk tweedehands kan scoren.
Ik heb een thermarest ;-) daar wil ik vanaf :D
loknor schreef:Thermarest self inflatables liggen erg comfortabel (omdat het schuim is deformeren ze bijvoorbeeld niet aan de randen).
Heel veel mensen zijn de laatste jaren overgestapt van 'zelfopblazende' matjes naar luchtmatjes zoals de Neo-Air of de Exped-matjes en dit vaak naar volle tevredenheid. En die tevredenheid heeft in veel gevallen zowel te maken met een lager gewicht en volume (de reden dat de TS net een ander matje zoekt) maar vaak ook met de ervaring dat het comfort van die luchtmatjes als minstens zo goed of zelf veel beter wordt ervaren dan het comfort van een zelfopblazend matje.

De algemene stelling dat zelfopblazende matjes erg comfortabel liggen vind ik dan ook wel heel kort door de bocht. En wat dat comfort te maken heeft met het niet deformeren aan de raden is me ook niet duidelijk.

Renaat
Hoi Renaat,

Allereerst, de vraagsteller vind selfinflatab;es van TAR blijkbaar niks, dus mijn verhaal is voor de kraaien :lol:

Toch nog even mijn motivering omdat er meerdere vraagstellers waren: Ik ben dol op TAR/Exped matjes van het nieuwste soort, maar let op de vraag!

1. De prijs is een beletsel. Vandaar dat ik dacht aan tweede hands TAR selfinflatable omdat die goed en goedkoop te krijgen zijn.
2. De TAR selfinflatable range scoort goed op comfort.
http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping- ... ns-Reviews

Ik zeg dus zeer zeker niet dat selfinflatbales allemaal goed liggen. Ik zeg wel dat TAR selfinflatables volgens velen goed liggen, dat is een belangrijk verschil.

Betreft collapsing sides, dat is een bekend probleem (ik heb er geen last van, mijn vrouw wel): Als je bij een Neoair aan de rand ligt heeft de rand de neiging te deformeren waardoor je eraf kan rollen. En ja, dat heeft invloed op je comfort :)

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=co ... gws_rd=ssl

En nee, ik zeg niet dat Neoairs niet lekker liggen, ik heb er zelf tot volle tevredenheid ook één gehad, maar ze zijn niet voor iedereen even prettig. Het is voor sommigen ook een van de redenen om de Exped fijner te vinden omdat de side-baffles hoger zijn waardoor je er niet af kan rollen. Een selfinflatbale heeft dit probleem ook niet, dat is dus weer een klein voordeeltje.

Resumerend: als je het kan betalen is een nieuwe Exped/Neoair uiteraard de beste keuze, maar als je budget het niet trekt is een tweedehands TAR TrailPro echt geen verkeerde keuze.
loknor schreef: Toch nog even mijn motivering omdat er meerdere vraagtsellers waren: Ik ben dol op TAR/Exped matjes van het nieuwste soort, maar let op de vraag!
Maar de vraag was net naar iets kleiners dan de zelfopblazend matjes van Thermarest. Hij (zij?) heeft trouwens niet gezegd TAR maar niets te vinden, de vraag was wel naar iets compacter.
loknor schreef: 1. De prijs is een beletsel. Vandaar dat ik denk aan tweede hands TAR selfinflatable omdat die goed en goedkoop te krijgen zijn.
Hoe goedbedoeld ook, het advies was totaal naast de kwestie omdat de TS net iets kleiners wilde.
loknor schreef: 2. De TAR selfinflatable range scoort goed op comfort.
http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping- ... ns-Reviews

Ik zeg dus zeer zeker niet dat selfinflatbales allemaal goed liggen. Ik zeg wel dat TAR selfinflatables goed liggen, dat is een belangrijk verschil.
En toch blijf je te kort door de bocht gaan. In het beste geval kan je stellen dat veel mensen die matjes comfortabel vinden. Dat lijkt misschien op hetzelfde als zeggen dat die matjes comfortabel zijn, maar dat is het wel degelijk niet. Een verwijzing naar de test van één persoon/enkele personen waarin bijna enkel zelfopblazende matjes van Thermarest worden getest wijzigt daar niets aan.

Als zo goed als elke gebruiker zo'n zelfopblazende matjes van Thermarest als comfortabel zou ervaren zou je je stelling, hoewel nog steeds te kort door de bocht, kunnen verdedigen. Maar er zijn echt wel te veel mensen die het comfort van die matjes een pak minder vinden dan het comfort van de moderne luchtmatjes om je uitspraak als correct te beschouwen.
loknor schreef: En nee, ik zeg niet dat Neoairs niet lekker liggen, maar ze zijn niet voor iedereen even prettig.
Je zal mij dan ook nooit horen beweren dat Neo-airs voor iedereen lekker liggen. Dat zou immers even fout zijn als zonder enige nuance beweren dat zelfopblazende matjes van Thermarest comfortabel liggen.
Snap je mijn punt?
loknor schreef: Resumerend: als je het kan betalen is een nieuwe Exped/Neoair uiteraard de beste keuze, maar als je budget het niet trekt is een tweedehands TAR TrailPro echt geen verkeerde keuze.
En nu ga je in de andere richting uit de bocht.
De kan is behoorlijk dat vanuit het oogpunt van comfort, volume en gewicht een Exped/Neoair één van de betere (mogelijk zelf de beste) keuze is voor de TS, maar zeker is dat ook helemaal niet. Het woordje uiteraard is hier niet op zijn plaats. Het woordje 'mogelijk' of in het beste geval 'waarschijnlijk' wel.

En volgens sommige zal dat wel gezeur zijn over wat woordjes, maar er zouden heel wat mensen minder teleurgesteld zijn over de beslissingen die ze maken op basis van adviezen, als in die adviezen die verschillen wel zouden gemaakt worden.

Renaat
Johojo schreef:Ik wil mijn grote (ook qua pakmaat) Thermarest vervangen door iets dikkers en kwam deze tegen: http://www.slaapzakstore.nl/product/567 ... -0-cm.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Voor iets meer dan 6 tientjes lijkt het me het proberen waard maar hoor graag ervaringen.
Geen ervaring, maar als je tijd hebt zou ik eerder op zoek gaan naar een tweedehands matjes van Exped of Thermarest NeoAir al is het alleen maar vanwege de goede garantie van die merken.

Renaat
Nou, ik heb de Robens besteld. Hier in Duiven bij Four seasons hadden ze alleen de 6.0 maar dat zag er al verdomd goed uit, en lag ook goed.

Ik zie dat veel leveranciers dit jaar een hogere prijs vragen (109,-) gelukkig nog 1 voor 90 euro weten te bestellen.
Johojo schreef:Nou, ik heb de Robens besteld. Hier in Duiven bij Four seasons hadden ze alleen de 6.0 maar dat zag er al verdomd goed uit, en lag ook goed.

Ik zie dat veel leveranciers dit jaar een hogere prijs vragen (109,-) gelukkig nog 1 voor 90 euro weten te bestellen.
Ik ben superbenieuwd naar je ervaringen tzt. Altijd goed wanneer zich meer opties aandienen dan de usual suspects van ThermArest en Exped. Komt de innovatiekracht alleen maar ten goede!
Ik kan alvast vertellen dat de Robens van fijner materiaal is gemaakt dan sommige expeds of Neo airs. Er zat er 1 tussen die het lawaai maakte van zo'n alluminiumfolie-achtige heliumballon (neo air geloof ik). Maar goed, ik zal verdere ervaringen hier posten.
Wat is er dan fijner aan het materiaal?
Minder lawaaiig. Sommige slaapzak-luchtbed combinaties zijn echt waardeloos! De neoair maakt gewoon een takkeherrie bij de minste aanraking!

Bij de Thermarest inflatebles geen last van, die waren van ander materiaal.
Ik heb bij mijn neoair ook geen last van herrie. Misschien met het "bouwjaar" te maken?