Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het weer: fijn fietsen met kerst/nieuw in Spanje? - Forum Wereldfietser

Het weer: fijn fietsen met kerst/nieuw in Spanje?

Hoi,

Als mijn eerste fietsvakantie van Maastricht naar Parijs bevalt wil ik in de winter ook een keer gaan fietsen (weekje/2 weken), maar dan graag wel bij een beetje aangename temperatuur (15 graden is al oke).

Nu zat ik zelf te denken aan Spanje ((een stuk van) de route van Barcelona naar Sevillia).

Weet iemand iets van het weer in Spanje rond de jaarwisseling? Zijn er nog andere mogelijkheden (landen) die relatief dichtbij zijn?

Hoe is het fietsen in Spanje uberhaupt? Zijn er veel campings? Heeft iemand nog nuttige tips?

Groetjes,

Jos
Hoi Jos,
Heb je de landeninfo van Spanje (enm Belgi? en Frankrijk) op deze site al gelezen? Gewoon op de pagina http://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php in het eerste vakje landeninfo AND spanje invullen.

Over in de winter in Spanje fietsen moet je weten dat de dagen er dan ook best kort zijn. Zelfs in de zomer is het 's nachts in het binnenland soms 7 graden dus een winterochtend waarbij de zon pas om negen uur een beetje begingt te stralen is vast en zeker best fris.
Het meeste dat er in de winter in Spanje wel gefietst wordt is in het uiterste zuiden in Andalusi?. Daar is het dan het beste weer vanwege de invloed van de zee.
Leon

Ik ben eens met kerst/O&N in Andalici? wezen fietsen. De dagen zijn inderdaad niet bijster lang, en ik heb er 's nachts nachtvorst gehad, overdag temperaturen tussen 10 en 20 graad C.

Beste Jos,

Afgelopen kerst en O&N heb ik een Spanje gefietst, Andalucia wel te verstaan. Dat is, bij mijn weten, ook de beste regio om in deze periode te gaan fietsen en kamperen. Maar zoals al gezegd is; neem een warme slaapzak mee, het kan 's nachts behoorlijk koud worden.

De route van Barcelona naar Sevillia lijkt me rond deze tijd noet zo'n goed idee, in het noorden kan het goed koud worden!

Nuttige tips? Ga lekker Tapa's eten :D !

Aan de Costa Blanca en de Costa del Sol (en wat er tussen ligt) kun je de hele winter in principe fietsen. Er zijn wel regendagen, maar je kunt eind december ook nog dagen met 20 graden treffen. Ik maak vanuit Denia (tussen Valencia en Alicante) het hele jaar door dagtochten. Het binnenland is minder geschikt, vanwege grotere kans op regen en kou. Dus ik zou een route kiezen die zoveel mogelijk de kust volgt. Dan kun je bovendien op veel plekken onderweg kamperen. In het binnenland zijn bijna alle campings dicht. Het is 's winters om ca. half 6 donker.

Alternatief voor Spanje zou b.v. Madeira kunnen zijn. Moet je wel van klimmen houden want geen meter vlak. Wij zijn daar in januari geweest en dan is het korte-broeken-weer! Aan twee weken heb je dan genoeg om het eiland te verkennen. Leuk wandelen ook, dus wandelschoenen mee!

Tip:
Van Alicante naar Malaga, of zelfs verder naar Sevilla of Faro(Portugal).

Niet langs de kust (te druk) maar er even vanaf, Niet te ver de bergen in (koud, regen en sneeuw). Zoek voor Almeria even de kust op bij de Gabo de Gata. Vol overwinteraars: geen mensen, maar vogels! Zie verder mijn gids Fietsen in Spanje: www.fietswegen.nl