Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen Surly Disc Trucker - Forum Wereldfietser

Vragen Surly Disc Trucker

Beste WF'ers,

Mijn 19 jaar oude koga Randonneur (mt 57 cm) ga ik vervangen. Om voor de komende jaren qua banden en aandrijflijn zo flexibel mogelijk te blijven koop ik waarschijnlijk een Surly Disc Trucker frame (58cm).

Aangezien de kinderen nog jong zijn (6-8-10) wordt de fiets vooral gebruikt voor het dagelijkse werk (20 km) en kortere lichte fietstochtjes (allebei in combi met een aanhangfiets, de kar is de deur uit :-) ).

Ik heb de volgende configuratie bedacht:

Groep: Shimano Deore M615 (dubbel 38/24), 160 mm schijven
Wielen: nader te bepalen 36 spaaks (ik denk een Xtreme set van Rose, heb ik nu ook en kunnen veel hebben)

Verstelbare hoek stuurpen (lengte 10 cm)
Vlinderstuur (twijfel wel over een beugel, maar de combi met kinderen is niet optimaal, en door de vlinder vlak af te stellen kan ik wel diep genoeg als ik daar behoefte aan heb, bovendien is remmen en schakelmateriaal voor Deore groep lastiger cq duurder te monteren op een beugel)

Kettingscherm (heb ik nu niet en mis ik wel soms): als ik bij diverse webshops kijk kom ik uit op een AXA Scope II maar ik sta open voor suggesties...

Pedalen, zadel en pen zelfde als ik nu heb maar dan nieuw.

Spatbord: ik twijfel tussen de SKS Velo (übersimpel en daardoor fijn) of SKS Bluemels.

Banden: Vittoria Randonneur of Conti Travel Contact (42 of 50mm)

Slot: AXA met kettingmogelijkheid

En de laatste vraag die bij mij speelt, welke standaard is mogelijk en fijn icm de disc......

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en opmerkingen.

Groeten
Eric
Eerste tip: monteer voor dat beetje reserve aan de voorkant een 180mm schijf als de vork het toelaat.
Dat was ook mijn gedachte, maar als ik de specs vh frame goed intrepeteer is dat niet mogelijk....
Ik heb zelf net een LHT opgebouwd, zij het met een ietwat andere opbouw (racebocht). Mijn tips:
- vlinderstuur combineert slecht met stoeltjes vooraan, vooral omdat het deel dat terug naar je toekomt, te dicht bij de voeten komt. Als je dat wil moet je riserbar ofzo kiezen. (racebocht werkt ook niet :-))
- spatborden: SKS longboards! Ik heb ze als experiment gemonteerd en de voordelen overtreffen de nadelen voor mij ruimschoots. (voordeel: ketting blijft veel properder, in regen blijven je voeten ook langer gespaard en bij het rijden met een kinderkar spet je veel minder op, vooral bij het gebruik van enkel het gaas is bij mijn vriendin onze dochter helemaal vuil van het stof en bij mij vrijwel niets. Bij een aanhangfiets verwacht ik hetzelfde effect)
- standaard: met schijfremmen zou ik met de hebie mounting plate een middenstandaard monteren.
-er zijn geen gaatjes voor een typisch AXA slot, dus check even de bevestigingsmogelijkheden.
- 38 als zwaarste verzet vooraan zou voor mij te klein zijn. Ik heb zelf de stronglight impact triple 26-36-46 en ik zit meestal vlak op 46-15. Bestaat overigens ook in een dubbel, dus misschien het overwegen waard.

succes!
Hm, ik zie het inderdaad:

Brake type: 51mm I.S. disc caliper mounts, 160mm maximum rotor diameter
EnriceV schreef:Ik heb zelf net een LHT opgebouwd, zij het met een ietwat andere opbouw (racebocht). Mijn tips:
- vlinderstuur combineert slecht met stoeltjes vooraan, vooral omdat het deel dat terug naar je toekomt, te dicht bij de voeten komt. Als je dat wil moet je riserbar ofzo kiezen. (racebocht werkt ook niet :-))
Stoeltjes zijn niet meer nodig :-)
EnriceV schreef:- spatborden: SKS longboards! Ik heb ze als experiment gemonteerd en de voordelen overtreffen de nadelen voor mij ruimschoots. (voordeel: ketting blijft veel properder, in regen blijven je voeten ook langer gespaard en bij het rijden met een kinderkar spet je veel minder op, vooral bij het gebruik van enkel het gaas is bij mijn vriendin onze dochter helemaal vuil van het stof en bij mij vrijwel niets. Bij een aanhangfiets verwacht ik hetzelfde effect.
Welke banden- en spatbordmaatmaat heb jij gemonteerd? Ik heb op mijn huidige fiets Buemels, maar bij vochtige lemige paadjes lopen die spatborden in no-time vol en heb ik er meer erger dan plezier van....
Bij een aanhangfiets is een spatbord minder kritisch dan bij een aanhanger. Het kind zit hoger/korter op de fiets waardoor het niet hoger dan de schoot komt....
EnriceV schreef:- standaard: met schijfremmen zou ik met de hebie mounting plate een middenstandaard monteren.
-er zijn geen gaatjes voor een typisch AXA slot, dus check even de bevestigingsmogelijkheden.
Thx!
EnriceV schreef:- 38 als zwaarste verzet vooraan zou voor mij te klein zijn. Ik heb zelf de stronglight impact triple 26-36-46 en ik zit meestal vlak op 46-15. Bestaat overigens ook in een dubbel, dus misschien het overwegen waard.
Hmm... Ik fiets bijna altijd op mijn huidige middenblad (36?) en als ik op Ritzelrechner kijk ( http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 2.6&UN=KMH ) dan komt dat redelijk uit... Als ik harder dan 40 ga (afdalingen oid) dan stop ik met trappen ;-) Bijkomend voordeel bij een dubbel is dat ik verwacht dat een kettingscherm makkelijker te monteren is...

Thx voor je suggesties!
Ik heb nu marathon racers 622-42 en SKS longboards 45mm. Het is echter ook mogelijk 55 mm spatborden te monteren waardoor je nog groter moet kunnen gaan, denk ik. Ik heb alleszins nog wel een dikke centimeter ruimte.

Als je een hoge trapfrequentie hebt zal een 36 inderdaad wel voldoen.

Wat ik nog vergeten was: de LHT heeft een grote BB drop. Ik had eerste een mtb crank met vrij hoge Q factor (195 mm - foutje met de trapas) en 175 mm cranks: op de eerste rit heb ik de pedalen een drietal keer het asfalt in geboord. Daarom nu een vierkante trapas met roadcranks zodat de q-factor nog 168 mm is en cranklengte 170 mm. Desondanks is het soms nog krap (maar ik ben wel nogal hevig in bochten :-)) Het is één van de weinige redenen waarom ik volgende keer een ander frame zou overwegen. (De andere reden is dat ik het frame wat stijf vind, het is goed om met bagage en/kar te toeren, maar om lol te hebben in de stad verkies ik iets levendiger (ik overweeg de soma wolverine)
Thx voor de reactie. Ik zal met de pedaalkeuze even rekening houden met de BB-drop... (en de bochten...)

PS: Mooi frame die Wolverine, hoe lang is de chainstay?
Wolverine:
chainstay 425 mm
bb drop 70 mm

Disc Trucker:
chainstay 460 mm
bb drop 78 mm

De wolverine is wel gemaakt van butted buizen en voelt dus volgens de reviews heel wat levendiger.

Gezien je ander draadje: deze al overwogen? chainstay 460, bb drop 70
EnriceV schreef:Wolverine:
chainstay 425 mm
bb drop 70 mm

Disc Trucker:
chainstay 460 mm
bb drop 78 mm

De wolverine is wel gemaakt van butted buizen en voelt dus volgens de reviews heel wat levendiger.
Met 425 mm krijg ik wel wat problemen ben ik bang..
EnriceV schreef:Gezien je ander draadje: deze al overwogen? chainstay 460, bb drop 70
Mooi frame, maar die kleur :oops:

Thx!
Ik vind rood erg mooi en normaal ben ik een grote fan van blauw (zie de nieuwe kleur op de Surly site) maar voor deze fiets en met deze kleur rood, vergeleken met deze kleur blauw, zou ik voor Maroon gaan.