Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies frame, fiets en nog meer... - Forum Wereldfietser

advies frame, fiets en nog meer...

ik heb 2 jaar geleden een fietsreis gedaan, door de ardennen 600 km, het ging echt prima met de gazelle hybride fiets, zelf opgebouwd met wat betere onderdelen.

Afbeelding

ik heb deze (met mijn stomme kop, verkocht) ik wil graag in de toekomst meer fietsreizen gaan maken. Ardennen en Zweden lijken mij erg gaaf. alles meenemen zoals tent en kookspullen. ik gebruikte 5 fietstassen op zelfgemaakte aluminium bagagerekken. werkte uitstekend !! kon er met mijn volle gewicht op zitten :o

nu gaat het weer kriebelen, en wil ik weer een trekking fiets opbouwen. ongeveer zoals de gazelle die ik had. ik wil graag licht gewicht, en een fiets van 10 kg lijkt mij wel mogelijk. budget is max 500 euro. alleen heb ik nog een paar vragen over het frame, wielen en voorvork die ik gevonden heb. is het degelijk genoeg ?

gewicht is totaal rond de 100 a 110 kg. (zelf 75 kg incl kleren / fiets 10 kg / 15 a 25 kg totaal bagage)

is deze wielset betrouwbaar genoeg ? http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-515

aluminium of stalen vaste vork ?
- http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
- http://www.rosebikes.nl/artikel/atb-287 ... /aid:30483

deze frames goed ? of te licht en zwak ?

- http://www.bike-discount.de/en/buy/cube ... wg_id-8679
- http://all4bikes.be/ecom/catalog/frames ... 62621.html


ik ben een ervaren mountainbiker, ik weet goed hoe ik putjes en klappen kan opvangen / ontwijken. ik wil gaan rijden met 35 mm banden.

ik hoor het graag, alvast bedankt voor de reacties !!
Dit lijkt me niet helemaal realistisch. 10 kg is eigenlijk nauwelijks haalbaar, tenzij je geen bagage meeneemt. En 500 euro is ook erg weinig. Lees eerst dit: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
hoi wim,

het gaat alleen om de fiets zelf. niet incl accesoires en baggage. de meeste trekking fietsen zijn nieuw + 800 euro. en zelfs de dure wegen meer dan 16 kg. mijn witte gazelle was (2dehands ) 300 euro en met een lichtere vork erin was hij slechts 12 kg. incl bagagerekken !! hij fietste echt heel fijn zonder enige problemen.

met de onderdelen die ik in gedachten heb, kom ik uit op net geen 10 kg. zonder bagage rekken die maak ik zelf wel :D elke kilo moet je meeslepen, en 6 kg op een fiets zonder prijsverschil vind ik heel veel :wink:

een aantal dingen heb ik nog liggen, sommige kan ik goedkoop aankomen. het betreft o.a. lichte degelijke mtb onderdelen.

lijstje : jammer dat ik de spaties niet er tussen krijg voor een overzichtelijk geheel

rood is het gewicht
frame met balhoofd: 1850 gram € 120 euro (nieuw)
crankset met lagers : 850 € 60
voorvork : 700 € 40 (nieuw)
stuur en stuurpen : 350 € 20
zadelpen : 220 € 20
zadel brooks : 530 € 60 (nieuw)
derailleurs en kabels 460 € 50
shifters : 200 € 20
wielset : 2100 € 75 (nieuw)
remset: 650 € 20
QR: 80
grips: 20
banden: 240 + 760 = 1000 € 50 (nieuw)
pedalen: 250
ketting cassette : 540

totaal 9800 gram.
totaal € 535

ik vraag mij eigenlijk af of het frame, wielen, en voorvork sterk genoeg zijn. of dat ik beter op safe kan spelen, en een 300 gram zwaarder frame zal nemen, en 300 gram zwaardere vork ?
Wim schreef:Dit lijkt me niet helemaal realistisch. 10 kg is eigenlijk nauwelijks haalbaar, tenzij je geen bagage meeneemt. En 500 euro is ook erg weinig.
Dat denk ik ook.
terunky schreef:de meeste trekking fietsen zijn nieuw + 800 euro. en zelfs de dure wegen meer dan 16 kg.
Zou dat ook geen reden hebben? Of denk je dat de fabrikanten van trekkingfietsen ze onterecht veel te zwaar maken?
terunky schreef:
wielset : 2100 € 75 (nieuw)
Ik ben geen kenner en weet ook dat men echt niet altijd het allerduurste nodig heeft. Meer zelf, veel mensen maken fietsvakanties met relatief goedkope fietsen en tweedehands is er ook veel mogelijkheid om geld uit te sparen.

Maar twee nieuwe wielen voor 75 euro die betrouwbaar zijn voor een fietsvakantie klinkt me erg onwaarschijnlijk.
En vergeet de kleine extra kosten niet zoals velglint, stuurlint of handvaten, fietsbel, ...
terunky schreef: ik vraag mij eigenlijk af of het frame, wielen, en voorvork sterk genoeg zijn. of dat ik beter op safe kan spelen, en een 300 gram zwaarder frame zal nemen, en 300 gram zwaardere vork ?
Over merk, type, ... zwijg je. Een onderbouwde reactie (van mensen met meer kennis dan ik) kan je dan moeilijk verwachten.
zoals ik al schreef, mijn vorige fiets van 12 kg was echt perfect !! deed wat hij moest doen. zonder enige problemen. en die was echt goedkoop.

gewicht van 10 kg moet zeker haalbaar zijn, op alle trekking fietsen zitten dingen die ik persoonlijk niet nodig heb, zoals naafdynamo, slot, spatborden, ingebouwde verlichting... simpel kabelslotje en setje fietslampjes is voor mij voldoende.

ik vind inderdaad dat trekkingsfietsen echt te zwaar zijn, ze zijn daarom ook super degelijk. maar ik ben van mening dat het lichter en goedkoper kan.

wielset ben ik ook nog niet over uit, kwaliteit van de componenten zijn prima, maar ik heb liever ook hand gespaakt. worden ze zeker duurder.

de kleine kosten, ik heb heel veel spullen liggen hier. bijna meer dan de plaatselijke fietsenboer haha. omdat mijn hoofdzakelijke hobby mountainbiken is, heb ik mijn eigen fietsen opgebouwd, en heb een schuur vol met gereedschap en kleine onderdeeltjes. en natuurlijk een hoop kennis over fietsen (behalve trekking)

de merk en type zwijg ik ? op mijn begin post staan 5 linkjes van de 75 euro wielset en de frames en vorken die ik gevonden heb. waarvan ik hoopte op een goed advies :wink:
Waarom koop je niet via marktplaats zo'n gazelle terug.
Verbouw hem weer naar wens. En je hebt eigenlijk weer wat je wil hebben.
bedankt voor het meedenken !

om hem dan weer zo te verbouwen zit ik weer aan de + 400 euro. dus liever nieuw opbouwen. dan heb ik gelijk een lichter frame, betere wielen enz...

misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, ik heb 3 vragen.

- of het frame de belasting aankan (misschien mailtje sturen naar webwinkel of de dealer)

- de wielen sterk en betrouwbaar genoeg zijn, wellicht andere tips binnen 150 euro ?

- of ik een stalen of aluminium vork zal nemen. bij hard remmen met zware bepakking komen daar natuurlijk enorme krachten op. zou de aluminium vork van 700 gram dit aankunnen? hebben de duurdere trekkingfietsen ook aluminium vorken ?
Dit frame maakt deel uit van een zogenaamde fitnessfiets: een racefiets met een recht stuur en een iets gestrektere geometrie. Ik ben zelf in het bezit van een equivalent van het merk Radon. Ik ben zelf 10 kilo zwaarder als jij en tot een kleine 10 kilo bagage gaat het prima, daarboven wordt het onstabiel. Of dit aan het frame, de wielen of de vork ligt weet ik natuurlijk niet. Bij jouw gewicht, maximaal 15 kilo bagage, goede wielen en een goed vork zal het wel goed gaan. Het frame zal ook niet bezwijken tijdens het fietsen, maar is door de dunne wanden kwetsbaarder bij het "ruige" werk.
Dit soort projecten hou ik van. Als je zelf wat specifieks wil wat niet de tend volgt moet je het zelf maken! Zo ben ik nu bezig met de mountainbike (7 of 8 speed, gripshifters, disk brakes, 26 inch: bijna niet meer te krijgen tegenwoordig em zo wel is het 9 van de 10 keer zooi).

Eerst het verhaal van je wielen. Ik zie dat je voor 28 inch wielen gaat. Prima keuze lijkt me zo voor een vakantiefiets, alleen zou ik zelf voor 36 spaken gaan. Hoeft niet veel meer te kosten en het scheelt weer iets in degelijkheid. En ook goedkope wielen kunnen goed zijn. http://www.rosebikes.nl/artikel/atb-wie ... aid:716642 Die al eens bekeken? 36 spaken, 28 inch en stevig genoeg lijkt me zo. Rosebikes heeft nog meer mooie wielen trouwens.

Voor de voorvork zou ik zelf voor de stalen variant gaan. Mijn ervaring met M-wave is dat het meestal zooi is.

Wat het frame betreft maakt het volgens mij niet veel uit. Het is allebei een budgetframe en een Astro frame is ook gewoon prima.
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 6&t=103603
^daar zijn wat ervaringsdeskundigen.

Zelf zou ik voor het Astro frame gaan, omdat het er een stuk gaver uit ziet zo geborsteld aluminium en zonder merkstickers. Maar dat is persoonlijk.

Stevigheid van het frame zou ik me niet zo druk om maken. Vorig jaar heb ik de gravelwegen van Zweden verkend op 32 mm bandjes op een stalen frame uit de jaren 70 zonder al te veel na te denken. Sindsdien nog meer tochten gemaakt en het frame houdt het prima.
Eventueel kun je ook nog op marktplaats kijken. Er zijn wel vaker mensen die een goed frame weg doen voor een mooie prijs.

En dan voor de mensen zeggen dat het niet kan:
Inderdaad. Je bouwt geen koga, santos of idworx voor €500, maar voor een basis reisfiets kom je al een heel eind. Helemaal als je alles zelf kan monteren.
Ik mis een heel belangrijk punt: de inbouwhoogte van de vorken en die zelfde waarde waar het frame voor ontworpen is, gegeven de geometrie. Iemand die spreekt over "standaardinbouwhoogte" is niet te vertrouwen.
Het totale beoogde gewicht is beslist aan de lage kant. Ik zou zeker kiezen voor een gedegen vork: Kinesis. En dan zul je nog de spuit beurt of poedercoat erbij moeten tellen
Ik ben een liefhebber van lichtgewicht, en veel vakantiefietsen zijn nodeloos zwaar. Wel is het zo dat het goedkoper en makkelijker is om op je uitrusting gewicht te besparen dan op de fiets zelf. Met 12 kg bagage en een 14 kg fiets ben je heel wat realistischer.
Voor de rest zou ik toch ook kijken naar fietsen met bredere banden. Die zijn breder inzetbaar.
dank je wel allen !! hier kan ik wel wat mee :P

de wielen van rose zijn beter dan bike-discount ? rose heeft ook mooie wielen. 36 spaaks heeft ook mijn voorkeur.

frame is dus goed, alleen de voorvork, zal ik wel staal nemen. noodstop + berg af + 110 kg = enorme krachten. wil het risico niet lopen dat het knak zegt.

compleet met bagagerekken en alles erop en eraan. met stalen vork moet 11 kg wel te doen zijn. bijna alle kampeer spullen heb ik al en daar ga ik niet nog eens in investeren lichter te maken. ik ben nog wel opzoek naar een fietstassen set.

mijn tent weegt een 4 kg :oops: maar ik houd van de ruimte. en er kunnen nog meer mensen in slapen (ik ga niet alleen, ben nog opzoek naar mede fiets genieters)
matje 785 gram - slaapzak 775 gram enz..

oke ik ben een stukkie wijzer. frames zijn goed, stalen vork. alleen de wielen weet ik nog niet. ik kan ook bij een vakman wielen laten spaken voor 150 euro. die bij rose 100 euro kosten. moeilijke keuze...
Ik zou niet zeggen dat de wielen van rose beter zijn, maar ik vind de website wel makkelijk en ze geven alle details. Ik kon daar ook zo snel even 36 spaaks wielen vinden. Maar ze hebben daar meer opties welke ook 36 spaken hebben en niet al te duur zijn.

Overigens weet ik niet wat je kunsten met betrekking tot spaken van wielen zijn? Als je wielen besteld zou je namelijk even zelf de spakenspanning kunnen controleren. Weet je zeker dat het goed is.

Sjefke, ik vind persoonlijk €100 voor een vork nogal aan de prijzige kant. Tuurlijk, hij is lichter, maar ik denk niet dat een goedkopere vork er zomaar mee op houdt.
Waar zit volgens jou het grote voordeel dat de €75 goed maakt?
Al jaren zijn mijn Kinesis vorken sterk genoeg (en met een stalen vork haal je de 11kg nog niet).
90 euro meer (dan de stalen vork bij rose) voor een gewichtswinst van 200 a 250 gram... is het mij niet waard.

zelf spaken kan ik niet, ik heb ook geen spaakspanningsmeter. op de juiste manier een slag eruit halen kan ik wel. dus natrekken ook een beetje met behulp van google.

11 kg niet haalbaar ? ik ga geen loodzwaar vlinder stuur erop zetten of een verstelbare stuurpen, verende zadelpen enz... allemaal lichte spulletjes. zoals in mijn lijstje. ik heb een mountainbike gehad die sterk genoeg was voor jumps van 1 meter hoog. deze was maar 8.5 kg :wink:
Ik heb het lastige gevoel dat je alleen wilt horen wat je wilt horen. Je hebt gelijk dat veel vakantiefietsen nodeloos zwaar zijn, maar dat wil echt niet zeggen dat ultralight ook heel blijft of goed rijdt. Light, strong and cheap: pick any two. Als we het hebben over heel blijven dan zijn er twee dingen die traditioneel het eerste stuk gaan: het achterwiel en de dragers. Voorwielen hebben weinig te lijden, dus daar kun je een goedkope van kopen. Achterwielen hebben het zwaar, en een handgebouwd achterwiel met stevige velg en Deore naaf kost iets van 125 euro. Alles blijft makkelijker heel als je minder meeneemt, en als je bredere banden monteert.
Bovendien speelt er bij een vakantiefiets nog meer dan de vraag of het heel blijft. Zoals Bert al aangaf moet zo'n fiets ook voldoende stabiel zijn als je er bagage op ligt. Racefiets achtige frames zijn dat niet als je 20 kg bagage bij je hebt. Daarnaast wil je, vind ik althans, ook bredere banden kunnen monteren. Op het soort wegen en paadjes waar je als vakantiefietser komt heb je dat gewoon nodig. Met 35 mm en 20 kg bagage zit je echt vast aan het betere asfalt.
Je schrijft ook ergens over iemand die met een racefiets uit de jaren 70 tochten maakte. Dat deed ik toen ook. De goede frames uit die tijd konden zeker flink wat hebben. Ik weet echter ook nog heel goed dat er best het nodige kapot ging (wielen vooral) en dat die fietsen ongeschikt waren voor de kleine paadjes waar je tegenwoordig onvermijdelijk op terecht komt.
Tot slot ben ik wel benieuwd wat voor aandrijving je voor ogen hebt. Een triple met een 34t cassette weegt best redelijk wat. En 850 gram voor een crankset van 60 euro is ook erg licht.
Maar nogmaals, lichtere bagage is veel makkelijker te realiseren dan een lichte fiets. Beide kost helaas geld.
Naar mijn gevoel is 10 kg onhaalbaar, maar minder dan 12 kg moet wel lukken. Ik zou voor het frame op de eerste plaats letten op de aanwezigheid van schroefdraadogen om de drager(s) te bevestigen. Dat is veel solider dan klemmen. Vervolgens op de ruimte voor bredere banden (42 mm). De eigen frames van bike-components lijken me zeer geschikt en waar-voor-het-geld : http://www.bike-components.de/de/Vortri ... en-p38738/

Qua wielen wordt er op dit Forum, vind ik, vaak overdreven. Een goede rijstijl, anticiperend op kuilen en drempels door goed sturen of even uit het zadel komen, reduceert de dynamische belasting op de wielen sterk. MTB-ervaring komt daarbij van pas. Brede, niet te harde banden reduceren die schokbelasting verder en rijden ook nog comfortabeler. De 32-spaaks trekking wielen met Deore naven van Rose lijken me prima, ook voor off-road gebruik met bepakking.
Zo'n trekkingframe van Bike-Components.de, maar dan merkloos, heb ik opgebouwd als do-it-all-fiets, een soort van semi-29-er die ook nog lekker fiets op de weg, zeg maar. Ik heb 'm net even gewogen en kom op 11,6 kilogram. Dit is kaal, opgebouwd met redelijk basic onderdelen, een Surly KM voorvork en een degelijk wielsetje. De banden die er om liggen zijn een Specialized FastTrak 2.0 voor en een Renegade 1.8 achter.

Qua banden is er aardig wat gewicht te winnen als je 35 mm wilt gaan rijden (Vittoria Voyager Hyper, bijvoorbeeld) en ook de overige spec is niet uitgezocht op gewicht, dus ook daar zit wel ruimte. Zodoende denk ik dat je een heel eind in de richting van de 10 kilogram kan opschuiven.

Op de banden, remmen en het stuur na heb ik alle onderdelen tweedehands gekocht of ergens uit m'n schuur getrokken, dus budgettair was het zeer verantwoord, een kleine €400 totaal. Ik heb wel mazzel gehad bij de aanschaf van het frame, weliswaar tweedehands, maar nooit gebruikt voor €25.

Ik zou voor een fietsvakantie er wel een ander achterwiel voor (laten) maken, dus dat krikt het totaalbedrag weer met 30% omhoog, maar het blijft betaalbaar.
Wim schreef:Ik heb ... helaas geld.
Wim, je hebt meestal goede uitspraken, maar hier ben ik het soms even niet mee eens. Ik wil hieronder even wat verder op ingaan.

Allereerst, degene die tourt met een fiets uit de jaren 70 ben ik. En je hebt gelijk. Ik heb soms wel wat meer werk aan mijn fiets. Maar op den duur krijg je een band met je oude vertrouwde fietsje en wil je niet anders. Je hebt er zelf ook op gereden lees ik, dus ik neem aan dat je het gevoel ook wel begrijpt ;).

De driehoek van Light, Strong en Cheap klopt helemaal. Daarom weegt mijn fiets ook ongeveer hetzelfde als een Hummer.

Echter heb ik het idee dat de achterwielen hier gemaakt moeten worden voor een tank. Zelf opletten op de lijnen die je kiest kan al een heel groot verschil maken. Vermijd grote kuilen en zorg goed voor de fiets. Ik ken ondertussen een behoorlijk aantal mensen die op verschillende goedkope wielen rijden, waarvan veel ook al oud zijn en geloof me, ze zijn er behoorlijk lomp mee. Ik ben er zelf ook niet al te voorzichtig mee en ik ken ook niemand die last heeft van gebroken spaken of naven die er vroeg mee op houden.

Bredere banden is gewoon wat een persoonlijke voorkeur. Ik snap de trend best dat mensen graag wat bredere banden willen. Als ik zelf een keer een écht dedicated fiets ga bouwen voor reizen ga ik het zeker proberen. Neemt niet weg dat ik momenteel met 32mm bandjes ook de onverharde paden (gravel in Zweden bijvoorbeeld) kan nemen. Ik moet wel wat inleveren op de snelheid en comfort, maar het rijdt als ik op asfalt rij wel een stuk lekkerder naar mijn mening. Ik ga er dan ook vanuit dat de 35 mm banden die Terunky van plan is ook wel goed moeten lukken, maar zoals ik al zei, dat is persoonlijke voorkeur. Met 35 mm banden moet je wel wat comfort inleveren in vergelijking met de ballonbanden van 50 of zelfs 60 mm.

Neemt niet weg dat ik het eens ben met de algehele stelling dat je misschien wat minder moet focussen op gewicht en daardoor rare fratsen moet gaan uithalen.
de onderdelen die ik heb uitgekozen (behalve het frame vork en wielen) zijn licht goedkoop en sterk !! bijv een shimano xt crankstel (trapaslagers heb ik nog liggen) kan je 2de hands scoren voor soms 50 euro met een beetje mazzel. en die wegen compleet 850 gram. de groep is een ''oud'' sram xo groep 3 x 9 speed. met grip shifters. die zijn ook vet goedkoop op marktplaats. en wegen niet veel, iedereen wilt de nieuwe 1 x 11 speed op de mtb. de banden, Vittoria Voyager Hyper had ik ook in gedachten. + 1 reserve mee natuurlijk.

als het sterk genoeg is voor mountainbiken, zal het sterk genoeg zijn voor de trekkingsfiets. de frames die ik heb opgezocht heb ik wel vertrouwen in. vork word de stalen. alleen de wielen. daar moet ik gewoon nog over denken. ik heb tijd zat. dus wellicht kan mijn budget nog wat hoger.... later... goedkoop voorwiel, goed gespaakt sterk achter wiel, klinkt logisch.

de dragers die ik van aluminium U profielen had gemaakt waren echt super sterk. heb dan zeker goede oogjes nodig aan het frame.