Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheidsvest? - Forum Wereldfietser

Veiligheidsvest?

Als kwetsbare weggebruiker zie ik wel direct het nut van zo'n fluoriserend veiligheidsvest (enkele etappes in bergen, mist en regen schieten me onmiddelijk te binnen :? ). Ik heb de aanschaf hiervan dan ook wel overwogen, maar de grammenjager in mij weerhoudt mij hier toch weer van. :?
Wie gebruikt zo'n vest?



Afbeelding

Hallo Peter,

Voor het eerst neem ik dit jaar een veiligheidsvest mee op vakantie.
De hesjes op de afbeelding zien er tamelijk 'zwaar' uit. Mijn hesje komt van Xenos en weegt bijna niets.
Ik heb geen idee hoeveel slechter je zichtbaar bent met zo'n goedkoop en licht hesje, maar misschien is het een goede tussenoplossing?
Ik zou het inderdaad ook wel af laten hangen van de bestemming die je kiest: grote kans op slecht/mistig weer, veel (onverlichte) tunnels etc.

Gudrun

p.s. op dit moment is er bij Xenos een reflecterend jogginghesje in de aanbieding (2,95)

Welnee, die dingen wegen niks. Die van de xenos zijn misschien na een regenbuitje niet oranje meer (zal wel meevallen, maar met alles wat bij de xenos vandaan komt moet haast wel iets mis zijn :-)), maar om de massa hoef je het niet te laten.

Voor hardlopers zijn er vesten van gaatjesmateriaal, en die zijn eerlijk gezegd ideaal. Ze zijn er in geelgroene dayglow, en dat maakt je zeer goed zichtbaar, vooral in de schemering en bij slecht weer. Verder zitten er wat witte strepen op van reflectiemateriaal, zodat je ook in het donker beter zichtbaar bent. De gaatjesvesten zijn voor fietsers veel geschikter omdat ze niet warm zijn. Ze wegen bovendien echt niets.
Je kunt er natuurlijk ook voor keizen je normale kleding in datzelfde geelgroene dayglow te kopen. Ik woon langs een landelijke fietsroute, en daar trainen ook veel wielrenners. Renners in een dayglow shirt zijn op mijlen afstand te zien, ook in de schemering.
In Engeland is het heel gebruikelijk zulke dingen te dragen, en toen ik daar auto reed was ik er eerlijk gezegd erg dankbaar voor.
Wim
Hallo,

Wij gebruiken al jaren lichtgewicht veiligheidsvestjes. Vooral 's avonds op drukke wegen, in de regen en bij veel tunnels doen we aan. Toen ik nog donkere fietstassen had deed ik hem wel om mijn achterbagage.

Peter Horlings
http://www.horlings.tk

hallo, ik heb deze winter een veiligheidsvest gebruikt omdat ik vooral 's avonds ga fietsen (trainen dus). Is aan te raden hoor, iedereen ziet je veel beter, chauffeurs gaan veel voorzichtiger omgaan met je. Al zou ik een niet te grote maat nemen! Ik heb een XL (niet gekocht, gekregen) en dat hangt heel los!

Voor echt in het donker moet je het van reflectiemateriaal hebben. Grote reflectiestrepen op een hesje doen dan veel meer dan de dayglow kleur van het hesje zelf. Uit onze Engelse tijd heb ik grote brede diagonale banden van reflectiemateriaal (een Sam Brown belt heet dat, vermodelijk omdat het op een patroongordel lijkt) die je over je jas aantrekt. Daarmee ben je super goed zichtbaar, zeker als je het nog aanvult met broekbandjes van hetzelfde materiaal. Op de stadsfietsen van de kinderen heb ik de zelfklevende versie geplakt, net als vroeger op de kinderkar. Halfords heeft de nodige keus, net als ruitersportwinkels.
Wim

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een vest bij de Xenos gekocht (met gaatjes idd :wink: ). Voor € 2,95 kon ik 'm niet laten liggen.