Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe etrex 20/30x binnen kort leverbaar - Forum Wereldfietser

nieuwe etrex 20/30x binnen kort leverbaar

Ik las net op de site van Bever, dat ongeveer half juni de nieuwe Garmin etrex 20/30X uitkomt.

Deze heeft een Europese osm dekking en een verbeterd scherm met een hogere resolutie. Ook is het geheugen groter. Je kan deze nu alvast bestellen voor 249 en de 20 voor 199 euro.


Mario
Dat vind ik nou leuke nieuwtjes. Misschien wordt het dan eens tijd om mezelf op een nieuwe te trakteren, na 10 jaar 60 Csx...
Het nieuws stond op 13 mei ook al hier:
http://www.mrgps.nl/garmin-etrex-20x-en ... -etrex30x/

Verhoging van resolutie is fijn. Dat van het geheugen voegt weinig toe.

Wel goed dat er überhaupt een opvolger is, want er zijn denk ik maar weinig goede gps devices met verwisselbare batterijen.

Zouden ze nog iets aan de processorsnelheid doen? Het inladen van een track duurt best wel lang. Dat kan toch beter?
Grappig dat in dat mrgps-artikel zo nadrukkelijk wordt vermeld dat de etrex serie is gericht op de 'onderkant van de markt'. Zelfs als ze me gratis aangeboden zouden worden hoef ik geen andere. Waterdicht, klein, en zeer zuinig met batterijen die overal te koop zijn. Eén van de weinige dingen waar minimalistisch en licht goedkoper is ipv duurder. :)

(ik snap ook wel dat een Etrex niet voor iedereen in alle omstandigheden ideaal is natuurlijk, maar m'n punt is vooral dat de etrex anders is dan duurdere gps-apparaten, en niet perse minder.)
Maar vind je het scherm dan niet te klein?

mario
Het scherm zou groter mogen, maar is niet heel veel kleiner dan dat van de 60csx die ik nu heb. Grootste verandering is denk ik de OSM-kaart die erbij geleverd is.
supermario schreef:Maar vind je het scherm dan niet te klein?
Neuh... klein wel, te klein niet. Het gros van m'n navigatieblunders komt door slecht opletten of verkeerd aflezen, niet doordat het ding me te weinig informatie geeft.

willem.m schreef:Zouden ze nog iets aan de processorsnelheid doen? Het inladen van een track duurt best wel lang. Dat kan toch beter?
Mij valt op dat er een groot verschil is tussen batterijen: volle alkaline of lithiumbatterijen zorgen voor een veel vlotter apparaat dan bijna lege oplaadbare cellen. Als dit je echt stoort zou je kunnen overwegen om wegwerpbatterijen te gebruiken. (wel een beetje jammer voor het milieu...)
O ik wist niet dat het type batterij invloed heeft op de snelheid. Weer wat geleerd. Niet dat ik mijn oplaadbare batterijen niet meer ga gebruiken hoor.

Overigens, en dat is al aardig offtopic, valt het me de laatste maanden op dat mijn Etrex 30 af en toe uitvalt. Met (vrijwel) volle batterijen. Laatst 3x op 1 dag. Op zich niet zo erg, hij is snel opnieuw opgestart, maar wel raar. Iets interns in de stroomtoevoer lijkt er mis te gaan. Is dat iets wat wel vaker voorkomt?

Er werd hierboven nog als voordeel genoemd dat er standaard een OSM op zit. Maar is dat echt een voordeel als je die er gemakkelijk zelf op zet?
urje schreef:
willem.m schreef:Zouden ze nog iets aan de processorsnelheid doen? Het inladen van een track duurt best wel lang. Dat kan toch beter?
Mij valt op dat er een groot verschil is tussen batterijen: volle alkaline of lithiumbatterijen zorgen voor een veel vlotter apparaat dan bijna lege oplaadbare cellen. Als dit je echt stoort zou je kunnen overwegen om wegwerpbatterijen te gebruiken. (wel een beetje jammer voor het milieu...)
Kan dat echt de oorzaak zijn???
LHTJoost schreef:Kan dat echt de oorzaak zijn???
Jij gaat toch ook langzamer fietsen op een lege maag? ;) Ik ken de elektrotechnische achtergrond niet, maar probeer het maar eens uit.
willem.m schreef:Overigens, en dat is al aardig offtopic, valt het me de laatste maanden op dat mijn Etrex 30 af en toe uitvalt. Met (vrijwel) volle batterijen. Laatst 3x op 1 dag. Op zich niet zo erg, hij is snel opnieuw opgestart, maar wel raar. Iets interns in de stroomtoevoer lijkt er mis te gaan. Is dat iets wat wel vaker voorkomt?
Hm ja, dat had ik zaterdag nog, maar ik heb nog niet het idee dat het chronisch is bij mij.

En ja, wat Willem zegt, misschien moeten we weer ontopic gaan... Hogere resolutie van de nieuwe x lijkt me wel fijn, maar de upgrade (van 176×220 naar 240×320) is niet heel groot.
willem.m schreef:Overigens, en dat is al aardig offtopic, valt het me de laatste maanden op dat mijn Etrex 30 af en toe uitvalt. Met (vrijwel) volle batterijen. Laatst 3x op 1 dag. Op zich niet zo erg, hij is snel opnieuw opgestart, maar wel raar. Iets interns in de stroomtoevoer lijkt er mis te gaan. Is dat iets wat wel vaker voorkomt?
urje schreef: Hm ja, dat had ik zaterdag nog, maar ik heb nog niet het idee dat het chronisch is bij mij.
Hier dezelfde ervaring maar dan bij de GPSMAP62. (Waarbij mij opvalt dat het vooral gebeurd bij in en uitzoomen).
Ik zei niet dat de OSM-kaaart een voordeel was, ik schreef dat het een verandering was :wink: .

Ik heb daar nog wel een vraag over: hoe makkelijk haal je die OSM kaart eraf en vervang je 'm door een OFM (of wat anders)? Kun je de kaart vanaf dit toestel naar BaseCamp sturen? Ik ben niet bekend met de recentere modellen.

Wat dat uitvallen betreft: er zijn garmins geweest die een issue hadden met het niet goed contact maken van de batterijen. Hoe los zitten de batterijen in het toestel? Klemmen ze stevig?
Ik ben geen expert, maar het voornaamste verschil tussen alkaline & lithium batterijen (lithium wegwerp of NiMh Eneloop oplaadbaar is vergelijkbaar) is dit:

Afbeelding

Beide types zijn AA batterijen, en zijn dus gespecifieerd als 1,5V, maar zoals in de grafiek te zien is:

- Alkaline: nominaal 1,5V maar dropt heel snel
- Eneloop (NiMh) & Lithium (niet oplaadbaar): nominaal 1,2V maar zijn in staat om deze stroom lang te leveren

Zelf zou ik altijd aanraden om eneloop's te kopen, legio voordelen: low self discharge, dus na opladen blijven ze lange tijd goed (ik moet het even opzoeken, maar ik dacht dat het na 12 maanden liggen nog 90% capaciteit was, andere batterijen halen dit bij lange niet)

Goede shop die zowel Eneloop als degelijke opladers verkoopt:

http://sk.nkon.nl/

Sales praatje vanop de site:

Code: Selecteer alles

Eneloop is een van de beste oplaadbare batterijen in de markt. 



De Eneloop batterijen kunnen nu tot wel 2100 keer worden geladen en ontladen. Een jaar na het opladen is de batterij nog steeds tot 90% geladen; en na 5 jaar is de batterij nog tot 70% geladen. Dus, ongeacht wanneer de batterij is opgeladen, zelfs jaren later zijn de batterijen nog steeds geladen. Dit in tegenstelling tot de klassieke batterijen van bijvoorbeeld 2700 mAh, die meestal in een paar weken leeg raken, zeker als ze wat ouder zijn.



Eén van de belangrijkste kenmerken van de eneloop batterij is het hogere voltage ten opzichte van andere Ni-MH oplaadbare batterijen. Veel apparaten schakelen uit of geven een signaal dat een batterij leeg is als het voltage lager is dan 1,1 Volt. Een traditionele Ni-MH batterij zal gelijkmatig zijn spanning verliezen, terwijl een eneloop batterij langdurig meer dan 1,1 Volt blijft afgeven en langer bruikbaar is. Dit zorgt ervoor dat een flitser sneller oplaadt bij gebruik van Eneloop batterijen in vergelijking met andere oplaadbare batterijen. En veel sneller dan bij gebruik van alkaline (wegwerp) batterijen.



Nog een voordeel van eneloop is de prestatie bij lage temperaturen. Zeker als het vriest presteert eneloop beter dan de concurrentie.



Eneloop batterijen kunnen geladen worden met een normale oplader die geschikt is voor Ni-MH batterijen.
Hij verkoopt ook 18650 batterijen, maar dat is een gans ander verhaal...
willem.m schreef:Overigens, en dat is al aardig offtopic, valt het me de laatste maanden op dat mijn Etrex 30 af en toe uitvalt. Met (vrijwel) volle batterijen. Laatst 3x op 1 dag. Op zich niet zo erg, hij is snel opnieuw opgestart, maar wel raar. Iets interns in de stroomtoevoer lijkt er mis te gaan. Is dat iets wat wel vaker voorkomt?
Sorry offtopic, maar denk ik wel belangrijk om te melden. Ik had ook last van opeens uitvallen, met name als ik over stuiterweggetjes ging. In een oud topic op het GPS forum kwam ik tegen dat dit komt omdat oplaadbare batterijen net wat korter zijn dan alkaline batterijen.

Ik heb een leukoplasttapeje om elke batterij gewikkeld. Daarna heb ik er geen klachten meer gehad.
Net als Urje ben ik heel tevreden met de bestaande Etrex, juist vanwege het lichte gewicht en het geringe batterijgebruik. Een chiquer scherm, of een snellere processor zou ik alleen willen als die net zo zuinig met de stroom omgaan. De schermresolutie is namelijk wat mij betreft bruikbaar genoeg (je kunt altijd inzoomen voor meer detail), en hetzelfde geldt voor de snelheid.
Dat sluit dus aan bij mijn relaas.

Nu maar weer over op de eTrex20/30x en eventuele voor- en nadelen van het nieuwe model?
Travelmaster schreef:Ik zei niet dat de OSM-kaaart een voordeel was, ik schreef dat het een verandering was :wink: .

Ik heb daar nog wel een vraag over: hoe makkelijk haal je die OSM kaart eraf en vervang je 'm door een OFM (of wat anders)? Kun je de kaart vanaf dit toestel naar BaseCamp sturen? Ik ben niet bekend met de recentere modellen.
De standaard OSM kaart zit in het interne geheugen, hoef je niet eraf te halen want itt jouw oude Garmin kan je meerdere kaarten op je apparaat zetten. De kaart(en) die op je GPS staan kan je bekijken in Basecamp.

Nadeel van de nieuwe modellen bij Garmin is dat er telkens bugs in zitten. Duurt wel een jaar voordat ze opgelost zijn, als ze al opgelost worden. Je kan beter de oude versie zonder x kopen, want die zullen vast in de uitverkoop gaan. Als je die oude Garmin weer verkoopt op bv marktplaats of hier hoef je er per saldo dus niet veel geld voor uit te geven lijkt me. :wink:
Ja, da's ook mijn beleving, met die bugs. Overigens kan mijn 60Csx ook meerdere kaarten aan, maar die moeten dan wel tegelijkertijd op het toestel worden geladen. Althans, met MapSource was dat zo. Met BaseCamp nog niet geprobeerd. Ook niet nodig, want heel OFM staat erop.

Ik vind die hogere resolutie wel aantrekkelijk, echter. Dus wachten tot de eerste bugs eruit zijn;).

En eens kijken wat een "used, but not abused" 60Csx in het tweedehands circuit mag opleveren;).
Travelmaster schreef:En eens kijken wat een "used, but not abused" 60Csx in het tweedehands circuit mag opleveren;).
25 euro :wink:
Try again... 8) :lol: ! Maar bij serieuze interesse staat m'n PB-Inbox altijd voor je open;).