Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Conflicten op de Fietsostrada Antwerpen- Mechelen - Forum Wereldfietser

Conflicten op de Fietsostrada Antwerpen- Mechelen

Tussen Antwerpen en Mechelen is onlangs de Fietsostrada geopend. Een voor Belgische begrippen "fietssnelweg", die voor een flink deel langs de spoorbaan loopt en bij Duffel ook over een uitkraging van de spoorbrug over het kanaal gaat. De breedte is echter beperkt en zitten wat rare slingers en bajonetten in.
Toch zijn er nu al klachten over de snelheden van de wieltoeristen op hun rankje karretjes.
Zie de volgende video:

http://atv.be/nieuws/2015-06-08/wielert ... Xa1_Ngw8uJ
Bij ons in de buurt lossen ze dat op door nieuwe fietspaden aan te leggen in grof losliggend split of halfverhard. Dat blijven de wielrenners vanzelf weg.

In het filmpje is overigens in het geheel niets te zien van een probleem, hadden ze waarschijnlijk op zondag moeten filmen. Maar allez, dan zijn ze er zelf aan het fietsen natuurlijk!

Ik was een paar dagen geleden overigens bij knooppunt 41 in As (B), daar hebben ze voor een paar miljoen een fastastische verkeersbrug gemaakt voor fietsers. Alleen als je eraf komt aan de westkant moet je ervoor gestudeerd hebben om de weg te vinden en tegelijk levend de oversteek te maken.
De video van ATV is onrealistisch en in scene gezet om één groep te viseren. Ik rijd wekelijks op deze fiets-o-strade en zie nauwelijks problemen. Het is een route die, zeker tijdens de week, gebruikt wordt door forenzen die er gemiddeld een redelijk hoge snelheid op na houden, maar niets abnormaals. De paar velomobielen die je hier ziet vormen ook geen probleem.

In het weekend zijn er wel veel dagjes mensen waarvan er wel wat zijn die zwalpen over het fietspad of stilstaan op de gekste plaatsen. Combineer dat met hetzelfde soort toeristen die zich in spandex pakken hebben gehesen en je zal wel hier en daar vonken krijgen, maar beide groepen zijn gelukkig beperkt in omvang en maken geen deel uit van de vaste gebruikers.

Waar deze reportage niet op focust maar wat al wel aanbod is gekomen, is het feit dat deze zogenaamde fiets-o-strades worden aangelegd als leuk toemaatje voor de fietser, maar dat op elk conflict punt er niet geraakt wordt aan koning auto en je dus lekker comfortabel van gevaarlijk punt naar gevaarlijk punt kan fietsen. Conflictvrije kruispunten, overal volwaardige breedte en aanpassingen aan goeie zichtbaarheid vielen/vallen helaas buiten budget.
Inderdaad jammer dat ze het niet duidelijker in beeld hebben gebracht, vind dat de meeste racefietsers grof arrogant weinig rekening houden met de andere fietsers.
Wat weegt een bel :shock:
Maar ook oudere mensen die wel vooruit gaan, zonder te hoeven trappen :shock:
Of mensen zoals ik zelf, die het hele fietspad nodig hebben, dromen niet altijd opletten snel afgeleid zijn "" mooi zootje "zo alles bij elkaar genomen op de fietspaden.
EnriceV schreef:Ik rijd wekelijks op deze fiets-o-strade en zie nauwelijks problemen.
En als er al een probleem is, is het simpel op te lossen door in plaats van over een 'fietsostrade' te spreken over een niet al te breed fietspad. Dan zijn de verwachtingen in lijn met de realiteit en weet de gebruiker waar men op moet rekenen, wat een hoop frustratie scheelt. ;)

Carl
Carl schreef:
EnriceV schreef:Ik rijd wekelijks op deze fiets-o-strade en zie nauwelijks problemen.
En als er al een probleem is, is het simpel op te lossen door in plaats van over een 'fietsostrade' te spreken over een niet al te breed fietspad. Dan zijn de verwachtingen in lijn met de realiteit en weet de gebruiker waar men op moet rekenen, wat een hoop frustratie scheelt. ;)

Carl
Dit is Vlaanderen en daar zijn de verwachtingen wat minder dan in Nederland
bert sitters schreef: Dit is Vlaanderen en daar zijn de verwachtingen wat minder dan in Nederland
Dat zou de overheid vast fijn vinden. Maar de realiteit is dat veel Vlaamse fietsers ook wel eens in Nederland fietsen en dus best wel weten wat er mogelijk is en hoe kwalitatieve infrastructuur er uit moet zien.

Als men dan als overheid erg hoge verwachtingen creëert en daar niet aan kan voldoen dan krijgt men al snel stank voor dank.
Revanho schreef:
bert sitters schreef: Dit is Vlaanderen en daar zijn de verwachtingen wat minder dan in Nederland
Dat zou de overheid vast fijn vinden. Maar de realiteit is dat veel Vlaamse fietsers ook wel eens in Nederland fietsen en dus best wel weten wat er mogelijk is en hoe kwalitatieve infrastructuur er uit moet zien.

Als men dan als overheid erg hoge verwachtingen creëert en daar niet aan kan voldoen dan krijgt men al snel stank voor dank.
Beste Renaat,

Wellicht dat jij als CEO van de Fietsersbond afdeling Antwerpen kan zorgen dat de beleidsmakers van de provincie Antwerpen en schepen (in Nederland het dat wethouder) Koen Kennis van de stad Antwerpen aanwezig zijn bij de opening van de fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen: het RijnWaalpad op 4 juli a.s. : http://www.rijnwaalpad.nl/

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef: Wellicht dat jij als CEO van de Fietsersbond afdeling Antwerpen
Ow, ik wist niet dat vrijwilligers het tot CEO konden schoppen :wink:
bert sitters schreef: Wellicht dat jij als CEO van de Fietsersbond afdeling Antwerpen kan zorgen dat de beleidsmakers van de provincie Antwerpen en schepen (in Nederland het dat wethouder) Koen Kennis van de stad Antwerpen aanwezig zijn bij de opening van de fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen: het RijnWaalpad op 4 juli a.s. : http://www.rijnwaalpad.nl/
Zo ver gaat mijn invloed spijtig genoeg niet. Overigens weet men bij de Provincie Antwerpen prima hoe een ideale fietssnelweg er uit moet zien. Maar zij zijn weliswaar een belangrijke radar in de aanleg van fietssnelwegen, maar ze zijn zeker niet allesbepalend.

Wat commentaar op het Antwerps fietsmobiliteitsbeleid en de kennis van goede fietsinfrastructuur bij Koen Kennis betreft beperk ik me op dit ogenblik tot de vaststelling dat er heel veel goede ideeën op papier staan, maar het voorlopig nog wachten is op de uitvoering.
Veel meer hierover in het Fietsrapport Antwerpen 2015 dat ergens in het najaar verschijnt. (En wie wel eens in Antwerpen fietst of er wel eens komt en een zinvolle inschatting kan maken over het fietsen in Antwerpen kan ons altijd een handje helpen door het invullen van de volgende enquête: www.fietsersbondenquete.be/ (ai, mag dat wel op deze plaats :twisted: )
bert sitters schreef: aanwezig zijn bij de opening van de fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen: het RijnWaalpad op 4 juli a.s. : http://www.rijnwaalpad.nl/
Ziet er (voor zover in te schatten via de link) behoorlijk goed uit. Het doet me denken aan de herkenbare fietsdepressie waar recent iemand uit Gent over schreef:
https://fietsbult.wordpress.com/2015/05 ... depressie/
Een gigantisch deel van de conflicten tussen fietsers onderling en fietsers en voetgangers (ook op de fietssnelwegen) zijn terug te brengen op gebrekkige infrastructuur. Natuurlijk is nog een deel te wijten aan het asociale of op een andere manier verkeerde gedrag van fietsers, maar dat is echt niet de meerderheid.

Zoals het wordt voorgesteld op ATV is zwaar overdreven en ik vraag me af welke idioot er achter dat filmpje van de wielrenner met absurd gedrag zit. Zo'n gedrag is toch echt wel uitzonderlijk.

Renaat
Daarnaast is het bon ton in Vlaanderen om het kleinste eindje fietspad op te blazen tot "fietssnelweg". Klinkt goed en geeft de indruk dat de overheid goed bezig is. Veel fietsers slikken dit ook als zoete koek.
Het gevolg: het begrip "fietssnelweg" (of het afgrijselijke fiets-o-strade dat in Antwerpen nogal populair lijkt) wordt gedevalueerd.
Ik heb trouwens nooit begrepen hoe je over een "snelweg" kunt spreken indien je bij elke kruispunt voorrang moet verlenen aan de automobilisten.
Mwah, zo is het fietspad langs de N44 tussen Wassenaar en Den Haag recentelijk ook gebombardeerd tot Via44 - fietssnelweg. Maar eigenlijk is er niet veel veranderd: er is wél een stuk opnieuw geasfalteerd, maar er is afgelopen maand ook een verkeerslicht bijgeplaatst. Waarschijnlijk wel goed voor de verkeersveiligheid, want automobilisten letten niet allemaal even goed op als ze het fietspad willen oversteken om op de N44 te geraken. Maar om nou te zeggen dat het verkeerslicht standaard voorrang verleent aan de fietsers?

What's in a name.