Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Girona naar Malaga - Forum Wereldfietser

Van Girona naar Malaga

Dit jaar geen grote fietsvakantie voor ons, helaas. maar in de krappe 3 weken willen we toch een stukje gaan fietsen. Gedachte was om, omdat we natuurlijk te laat zijn begonnen met denken, de proefversie van de route van Paul Benjaminse door Andalusie te nemen.
Nu rest de vraag, wie is er bekend in Andalusie, zwaarte van de tocht, mogelijkheden om tussendoor de trein te nemen, etc. We hebben een redelijke conditie maar om ineens continu heuvel op en heuvel af te gaan...
groetjes Martje

Paul heeft een mooie route bedacht: zeker een aanrader!
Er moet gewoon op diverse plaatsen pittig geklommen worden. Hoort er gewoon bij. Je kunt op diverse plaatsen stukjes trein nemen.
Raadpleeg hiervoor mijn speciale spoorboekje DE FIETS IN SPAANSE TREINEN. Zie: www.fietswegen.nl
De fiets kan ook mee in diverse bussen. De regels verschillen echter per maatschappij. Diverse busmaatschappijen hebben helemaal geen regels wat beftreft het meenemen van fietsen: je bent dan afhankelijk van de stemming van de chauffeur. Een beetje onderhandelingsvaardigheid kan geen kwaad.
Ik ben net 1 week terug van deze route en wil je er graag alles over vertellen. (En als je van plan bent te gaan kamperen zoals ik kan ik je wijzen op een paar vervelende fouten: de campings in Segura en Hornos bestaan niet bijvoorbeeld.) Het was inderdaad klimmen en dalen maar de wegen waren opvallend goed. Hier zit duidelijk een flinke europese subsidie op. Op 1600 km heb ik ongeveer 100 km vlak gereden. (Ik ben in Barcelona vertrokken.) Als nieuwkomer in Spanje vond ik het vooral heel erg ruig, dor, droog en verlaten. Ik heb uren gefietst zonder iemand tegen te komen. En in het binnenland ben ik bijna niemand tegen gekomen die fatsoenlijk engels sprak dus een woordenboekje is erg nuttig. Het was ook afwisselender dan ik had verwacht. Je rijdt ook hele stukken door bossen bijvoorbeeld. En wat ik erg typerend vond is dat de meeste huizen gesloten ramen hebben met deuren dicht, rolluiken gesloten en dikke tralies ervoor. Toch heb ik absoluut geen spijt deze route te heben gekozen. EN het boekje vind ik ook erg goed. Mail rdeboer_nl@hotmail.com als je meer wilt weten. Over het treinen kan ik niets zeggen maar er komt wel eens iemand op deze site die een aantal boeken over fietsen in Spanje aanprijst.
Richard

Het is precies wat Richard zegt (ik heb de route 3 jaar terug proefgereden van Barcelona naar Gibraltar).
Veel klimmen/dalen; maar nergens echt steil (muv Gibraltar dan).
Onderweg heb ik nergens getreind; alleen van Algeciras naar Sevilla.
Fiets kon zonder problemen mee; geldt ook voor de bus.
De omgeving is prachtig en het beklimmen van de Pico Veleta is echt een aanrader!

Als je meer wilt weten; mail gerust.
Groet,
Freek

Nou had ik dan nog een vraagje, hoe lang hebben jullie er ongeveer over gedaan en is het in juni niet al te warm om deze route af te leggen?
groeten Martje

14 fietsdagen met tussendoor 2 rustdagen. Vooraf 1 dag Barcelona, achteraf 3 dagen Malaga. Totaal 1600 km gemiddeld 110/dag. In mijn geval werden mijn dagafstanden bepaald door de plekken waar campings te verwachten waren.
Ik heb van 10 tot 16 mei niet zo best weer gehad met dagtemperaturen tussen 9 en 15C. Daarvoor en daarna was het wel zomers. Met de laatste dagen (ruim) bover 30C. Bedenk dat een groot deel van de route tussen 800-1200 m ligt en dus 5 tot 10C kouder is dan aan de kust. Het zal nu wel snel warmer worden. Dagwaarden kun je overal op internet vinden.
Richard

Hallo allemaal,

deze zomer fietsen we deel 2 en 3 van de route van Benjaminse naar Malaga. Errug veel zin in!!! Alleen zal de hitte wel een obstakel vormen..

Het klopt inderdaad dat de Spaanse dagtemperaturen goed op internet te vinden zijn. Ik ben alleen driftig op zoek naar de nachttemperaturen. Daalt de temperatuur over het algemeen sterk 's nachts? Misschein kan iemand hierover meer vertellen, dit in verband met slaapzak/ lakenzak enz.

Bedankt voor de tip over de twee fictieve campings. Scheelt weer gemopper ;)

We zijn van plan ongeveer 100km op een dag te fietsen. Ik ben benieuwd hoe jullie in Spanje de fietsdag indelen ivm de siesta en de afwijkende openingstijden van winkels.

En nog een vraag over het brood. Is er fatsoenlijk brood te krijgen?

Alvast bedankt, groet sander

Ik vond die siësta eigenlijk wel lastig. In stille dorpjes waren de winkels soms alleen in de ochtend een paar uur open en daarna pas in de namiddag weer. Daarom heb ik meestal mijn proviand voor de volgende dag de avond ervoor ingeslagen. (Koekjes en limonade vooral.) Ik had sowiezo niet de indruk dat de siësta keihard aan tijdstippen vastligt al was de middag wel ongeveer zeker voor de siesta gereserveerd.
Wat ik lastiger vond waren de openingstijden van de restaurants. Die gingen vaak pas om 21u soms nog later open. Als je goed en wel gegeten hebt en gaat slapen is het al gauw na elven. Persoonlijk vond ik dat wat laat daarom heb ik meestal zelf gekookt. Ingredienten voor simpele pasta maaltijden zijn overal te koop. De grotere plaatsen met supers hebben ook kant en klaar droogvoer maaltijden voor 2 euro ofzo.
Wat de nachten betreft laat ik de tips graag aan anderen. Als ik het journaal nu zie moet je volgens mij een airco meenemen.
Ritch The Fridge...

Ritch The Fridge schreef:Wat de nachten betreft laat ik de tips graag aan anderen. Als ik het journaal nu zie moet je volgens mij een airco meenemen.
Ritch The Fridge...
Hoi,
Als het droog en helder is heb je in de binnenlanden kans op temperatuurverschillen tussen dag en nacht tot 30 graden, dus de slaapzak moet mee. En omdat een droog voorjaar in Spanje een hete zomer aankondigt lijken me de komende maanden toch wat minder aantrekkelijk.
Groet,
Leon
Ritch The Fridge schreef:Ik vond die si?sta eigenlijk wel lastig. Ik had sowiezo niet de indruk dat de si?sta keihard aan tijdstippen vastligt al was de middag wel ongeveer zeker voor de siesta gereserveerd.
Wat ik lastiger vond waren de openingstijden van de restaurants.
Ritch the Fridge,

Niet klagen en moeilijk doen, je kiest toch zelf ervoor om in Spanje te fietsen!
Of moeten de Spanjaarden de Si?sta maar vergeten omdat er af en toe een (Nederlandse) fietser langs komt? :mrgreen:

Voor alle, ook praktische informatie over fietsen in Spanje: brood, siesta, tijden van maaltijden, verschillen tussen middag- nacht- en ochtendtemperaturen, zie mijn gids Fietsen in Spanje. www.fietswegen.nl

Wat de si?sta betreft, zou je er voor kunnen kiezen, te doen wat de Spanjaarden dan doen. Namelijk een menu del dia nemen in een restaurant. Handig, lekker, goedkoop. En je vermijdt de ergste hitte midden op de dag.