Mijn vriendin en ik zijn van plan om in 2006 een eindje te gaan fietsen. We zijn (onder andere) van plan om de "gebruikelijke" route Mexico-Chili te doen, dus globaal langs landen aan de westkust (met uitzondering van Colombia). We zijn toch een beetje benieuwd naar de veiligheid daar als fietser. En dan bedoel ik veiligheid op het gebied van de minder goedaardige mens. Op de fiets loop je toch wat meer risico in mijn beleving. De informatie die ik van andere reizigers vind op het internet is nogal oud. Het gaat dan meestal om reizen gemaakt in de jaren '90 tot circa 2003. Is er iemand die recentere ervaringen kan delen?
Hoi,
Ik ben in mijn 1-tje(!!!) van Ecuador naar Bolivia gefietst. Nooit is er iets noemenswaardig gebeurd. De grote steden zijn nog wel de plaatsen om het meeste op te letten (zoals Quito, Lima, en La Paz mochten jullie daar komen). Op het platteland juist de leukste tijd gehad, en dan met name op de onverharde (dus minder verkeersdrukke) wegen. Wel altijd opletten dat je natuurlijk zo onopvallend mogelijk kampeert, of als je in een hostal slaapt dat je altijd de fietsen in je eigen kamer zet of door het hotel"management" laat beheren.
En verder gewoon genieten als je juist niet overvallen wordt maar juist als eerste toeristen in een plaatsje door de burgemeester verwelkomd wordt en gratis mee mag eten!
Buiten Venezuela en Colombia hoef je je dus niet echt zorgen te maken in die arme landen op het platte land.
mvg,
Robertjan