Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsbroek: verschil tussen "seat insert" en "with pad" - Forum Wereldfietser

fietsbroek: verschil tussen "seat insert" en "with pad"

Ben aan het kijken voor een nieuwe fietsbroek. Ik zou terug een Gore fietsbroek willen kopen want ik was van de vorige blij tot ik hem scheurde. :? Maar, wat is het verschil tussen seat insert en with pad?
Zoals hier op deze pagina: http://www.bike-discount.de/en/cycling- ... 46/o-preis
Ik zou zeggen dat met 'pad' de traditionele fietsbroek is met een zeem er direct ingenaaid, en met 'seat insert' een meer regulier model korte broek met daarin een binnenbroekje met een pad.

Roef
De termen seat insert en pad duiden beiden op de aanwezigheid van wat vroeger een chamois heette. De term chamois was echter afgeleid van het dier waarvan deze gemaakt werden.

Tegenwoordig is dit niet langer het geval, maar wordt zeem nu in het Engels aangeduidt met chamois, seat insert of pad. Zonder dat het verder ook maar iets zinnigs zegt over inhechting, materiaal keuze, of wat dan ook. Wil je over dit laatste dus wel meer weten, zul je dit moeten afleiden uit de rest van de productbeschrijving of navraag doen bij de verkoper.



Edit: van charmois naar chamois, dank Carl voor de correctie :).
stef.l schreef:De termen seat insert en pad duiden beiden op de aanwezigheid van wat vroeger een charmois heette.
Mocht je willen googlen, het juiste woord is chamois. Charmois duidt zo te zien voornamelijk op plaatsen in Frankrijk.

Carl
En een 'chamois' is een gems, een soort uit de kluiten gewassen berggeit, die steile bergwanden kan beklimmen met een hellingshoek waaraan wij fietsers ons niet wagen...
Ok, iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb een broek besteld, ben benieuwd. :wink: