Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trigger shifters op race stuur - Forum Wereldfietser

Trigger shifters op race stuur

Beste fietsexperts,

Ik ben nieuw op dit forum en zal dus ongetwijfeld allerlei regels overtreden, maar zit met een vraag die mij al een tijdje bezighoudt.

De achtergrond is als volgt. Ik ben begonnen met vakantiefietsen toen internet nog uit een 14K4 modem kwam, maar heb door 100.000 slechte en minder slechte redenen mijn vakantiefiets zeker 8 á 9 jaar in de schuur laten staan. Sinds een paar maanden zijn wij weer aan het denken om met de kinderen het vakantiefietsen weer op te pakken en heb mijn oude vakantiefiets (klassiek chromo stalen Raleigh met LX groep etc...) weer uit het vet gehaald.

In de tussentijd had ik mijzelf een racefiets cadeau gedaan en moet zeggen dat ik de houding en stuur wel prettig vindt. Voor mij reden om te overwegen om een race cq rando bocht op de fiets te zetten (er zit nu een bijna recht MTB stuur op met bar-ends). En ik geef het toe. Ik vind het ook wel mooi staan op een vakantiefiets.

Een nieuw stuur vraagt iig om nieuwe remgrepen, wat m.i. goed op te lossen is met Cane Creek drop levers voor V brakes. Maar de shifters plaatsen mij voor een dilemma. Ik heb veel gelezen over bar-end en down tube levers bij een race stuur, al dan niet indexed.

Mijn, persoonlijk simple redenering is om gewoon de trigger shifters op het race stuur te zetten. Zo ver mogelijk naar binnen toe te plaatsen. Wordt ongetwijfeld een beetje slordig met kabels. Nadeel is natuurlijk t.o.v. de huidige set-up dat je niet tegelijkertijd kunt remmen en schakelen, maar dat kan met een bar-end of down tube configuratie ook niet. Daarnaast is vakantie voor mij geen wedstrijd, dus snel na de bocht uit accelereren is nu ook niet super noodzakelijk.

Het valt mij op dat ik niemand over deze mogelijkheid hoor. Dus ik zie vast iets heel belangrijks over het hoofd. Ik heb nog niet de moeite genomen te kijken of het qua stuurbuisdiameters e.d. allemaal kan, maar daar zal een mouw aan de passen zijn.

Vraag is kortom, wat gaat er mis als ik mijn good old LX trigger shifters op een racestuur monteer? En wat zou eventueel beste alternatief zijn?

Tips over goede rando sturen zijn altijd welkom. Twijfel nu tussen de Nitto Randoneur sturen (Grand Bois), de Salsa Woodchipper of Cowbell sturen.

Alvast dank

BS
Er is al een hoop over geschreven, ik heb hier ook wel eens naar gekeken, omdat ook ik graag een racebocht zou willen. De problemen waar ik tegen aan liep:
- MTB triggershifters (22.2mm) passen niet op een racebocht (23.8mm), dus daar is geen mouw aan te passen;
(- De remmen, mijn Magura's kunnen ook niet op een racebocht, behalve met de onvindbare/onbetaalbare HS66's;)
- V-brakes kunnen wel met de Cane Creek remhendels, de Tektro RL520's (iets goedkoper) of 'travel agents' (http://problemsolversbike.com/products/travel_agents/);
- Normale racehendels kunnen wél met cantilever remmen, zoals ze in de cyclocross gebruikt worden;
- Rem-schakelsystemen kunnen dus ook gebruikt worden met cantilever remmen, maar je moet wel de juiste vinden voor jouw aantal versnellingen. Daar is ook wel wat over te vinden op dit forum, niet alle combinaties werken goed, maar veel wel;
- Bar-end shifters of downtube shifters vind ik de mooiste optie.

Zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =14985&f=8.
Ik ben zelf erg blij met de salsa cowbell 3. Toch onderin de bocht kunnen zitten en tegelijkertijd niet al te diep zitten.

Voor shifters op het stuur zou ik zeggen ga eens bij m-gineering op de site kijken. Marten heeft dat op tal van vernuftige manieren gedaan. Bij mij zit het bijvoorbeeld op deze manier:
Afbeelding
Dank voor de antwoorden... maar goed dat ik nog geen sturen bested heb.

Antwoorden zijn wel wat m.i. frustrerend (maar mogelijk gevoed door vooroordelen). Ik was ontzettend blij toen ik van mijn allereerste mountainbike kon overstappen van frictie en klik duimschakelaars naar triggers. Het kan natuurlijk gelegen hebben aan de waardeloze derailleur(vermoed shimano sis destijds in +/- 1990), slechte kabels etc op die MTB. Maar ik vond de triggers echt een uitkomst en eigenlijk nog steeds heel prettig werken.

Conclusie is kortweg als volgt:
Proberen de shifters om een race stuur te buigen is een vrij heiloze route. Ik heb even gegoogled om te kijken of er stiekem iemand is die race sturen maakt met een 22,2mm diameter, maar die vond ik niet zo 1, 2, 3.

Dan volgen de volgende mogelijkheden:
1. We gaan toch naar bar-end, down tube shifters of retroshifters (shifters die op de remgreep gezet kunnen worden). Waarbij (als ik het goed lees) de één wel aangeeft dat er compatibility issues zullen zijn en de ander niet of nauwelijks.
2. We hangen dan maar nieuwe derailleurs op met bijbehorende nieuwe remschakelgrepen.
3. Toch maar huidige set up houden. Die op zich prima voldoet.

Elke optie heeft zo haar voor en nadelen (al dan niet gebaseerd op vooroordelen):
Ad 1. Lijkt mij niet ideaal. ik heb zo mijn frustraties gehad met de duimschakelaars. Ten aanzien van de retroshifters. Die zien er mooi uit, maar heb stevige bedenkingen: Volgens mij kun je zo niet lekker remmen met je handen bovenop op de remgrepen. Zo zit je vlgs mij toch het vaakst, of ben ik de enige die dat doet?

Ad 2. Los van dat dit een dure optie is: minimaal nieuwe derailleurs voor en achter, remmen en remschakelgrepen... heb ik toch altijd gedacht dat (pas op vooroordeel) dat de MTB groepen meer 'abuse' konden hebben. Maw. meer berekend op modder, stenen, schudden en schokken?!? Nu ging ik tijdens mijn fietsvakanties wel eens 'off road', maar dat was toch meer karresporen en grindpaden werk.

Ad 3. iig de goedkoopste optie, maar ook een mentale capitulatie.

Of toch stiekem het toch doen. Ik zal iig Marten van M-gineering vragen. Ik zou toch zeggen dat er wel iemand zo gek zijn geweest om dit probleem te willen tackelen (en de handigheid, en toegang tot een CNC machine ) om hier een verloopstukje voor te maken. Ik zag dat er iig iemand een adaptor heeft gemaakt voor SRAM triggers (zelfs voor op het 31,8 brede deel. http://www.paulcomp.com/sramshifteradaptor.html
Dat moet dan voor een Shimano trigger ook kunnen zou je zeggen, maar eerlijkheid gebied te zeggen. Ik heb de shifters nog niet van het stuur gehaald om te zien hoe de body op de montagebeugel vast zit. Of dat ie toevallig aan de brake lever zit (ik heb ze er heel, heel lang geleden er wel eens afgehaald, maar ik kan mij dit echt niet meer herinneren).

Ik neem even de tijd om nog wat uit te zoeken voor ik een beslissing neem. Is toch nóg ingewikkelder problem dan ik dacht?

BS
Dank voor de antwoorden... maar goed dat ik nog geen sturen bested heb.

Antwoorden zijn wel wat m.i. frustrerend (maar mogelijk gevoed door vooroordelen). Ik was ontzettend blij toen ik van mijn allereerste mountainbike kon overstappen van frictie en klik duimschakelaars naar triggers. Het kan natuurlijk gelegen hebben aan de waardeloze derailleur(vermoed shimano sis destijds in +/- 1990), slechte kabels etc op die MTB. Maar ik vond de triggers echt een uitkomst en eigenlijk nog steeds heel prettig werken.

Conclusie is kortweg als volgt:
Proberen de shifters om een race stuur te buigen is een vrij heiloze route. Ik heb even gegoogled om te kijken of er stiekem iemand is die race sturen maakt met een 22,2mm diameter, maar die vond ik niet zo 1, 2, 3.

Dan volgen de volgende mogelijkheden:
1. We gaan toch naar bar-end, down tube shifters of retroshifters (shifters die op de remgreep gezet kunnen worden). Waarbij (als ik het goed lees) de één wel aangeeft dat er compatibility issues zullen zijn en de ander niet of nauwelijks.
2. We hangen dan maar nieuwe derailleurs op met bijbehorende nieuwe remschakelgrepen.
3. Toch maar huidige set up houden. Die op zich prima voldoet.

Elke optie heeft zo haar voor en nadelen (al dan niet gebaseerd op vooroordelen):
Ad 1. Lijkt mij niet ideaal. ik heb zo mijn frustraties gehad met de duimschakelaars. Ten aanzien van de retroshifters. Die zien er mooi uit, maar heb stevige bedenkingen: Volgens mij kun je zo niet lekker remmen met je handen bovenop op de remgrepen. Zo zit je vlgs mij toch het vaakst, of ben ik de enige die dat doet?

Ad 2. Los van dat dit een dure optie is: minimaal nieuwe derailleurs voor en achter, remmen en remschakelgrepen... heb ik toch altijd gedacht dat (pas op vooroordeel) dat de MTB groepen meer 'abuse' konden hebben. Maw. meer berekend op modder, stenen, schudden en schokken?!? Nu ging ik tijdens mijn fietsvakanties wel eens 'off road', maar dat was toch meer karresporen en grindpaden werk.

Ad 3. iig de goedkoopste optie, maar ook een mentale capitulatie.

Of toch stiekem het toch doen. Ik zal iig Marten van M-gineering vragen. Ik zou toch zeggen dat er wel iemand zo gek zijn geweest om dit probleem te willen tackelen (en de handigheid, en toegang tot een CNC machine ) om hier een verloopstukje voor te maken. Ik zag dat er iig iemand een adaptor heeft gemaakt voor SRAM triggers (zelfs voor op het 31,8 brede deel. http://www.paulcomp.com/sramshifteradaptor.html
Dat moet dan voor een Shimano trigger ook kunnen zou je zeggen, maar eerlijkheid gebied te zeggen. Ik heb de shifters nog niet van het stuur gehaald om te zien hoe de body op de montagebeugel vast zit. Of dat ie toevallig aan de brake lever zit (ik heb ze er heel, heel lang geleden er wel eens afgehaald, maar ik kan mij dit echt niet meer herinneren).

Ik neem even de tijd om nog wat uit te zoeken voor ik een beslissing neem. Is toch nóg ingewikkelder problem dan ik dacht?

BS
Dat van die sram is dan zo ongeveer wat Marten op mijn fiets heeft gemaakt.
Ik vond het altijd nogal moeilijk ("sponzig") remmen, de combinatie cane creeck/v-brakes. Weet niet of anderen ook die ervaring hebben, maar voor mij was het een reden om de racebocht weer te vervangen door een recht stuur.
m_nu schreef:Ik vond het altijd nogal moeilijk ("sponzig") remmen, de combinatie cane creeck/v-brakes. Weet niet of anderen ook die ervaring hebben, maar voor mij was het een reden om de racebocht weer te vervangen door een recht stuur.
Op mijn fiets (ook een product van Marten) zitten Tektro grepen op een racebocht in combinatie met Shimano V-brakes uitgevoerd met Koolstop remblokken en dat remt net zo goed als de Magura HS33 op mijn ATB. Geen spoor van "sponzigheid".

groet,

Jan
Voor de volledigheid, alle Shimano STI's werken met de BR-CX50/CX70 cross remmen. De CX70 heeft inserts waar ook Koolstop Dura blokjes in gaan.
Ik heb ook mijn MTB-stuur vervangen door een 22.2 mm racebocht. De tektro's RL 520 leveren prima werk. Binnenkort ga ik wel geconfronteerd worden met slijtage van de remblokken. Gezien er geen stelschroef op de tektro zit weet ik niet goed hoe ik dat moet opvangen. Iemand een idee?
Los in line verstellertje.
Wellicht past er een bar end op je stuurpen, dan kan je daar je triggershifter aan monteren. Zoals ik gedaan heb:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ck#p263889
Je LX groep is waarschijnlijk een oudje. Tiagra is 9-speed en Claris is 8-speed. Ik heb ze beide gehad en geen problemen. (de Claris heb ik nog en gebruik ik dagelijks, er zitten rubbertjes op die wel lastig doen, ik heb deze eraf gehaald en sindsdien is schakelgevoel perfect).

Afhankelijk van hoeveel wielruimte je hebt, kan je ook mini-vbrakes gebruiken. Voor rond de 100 euro + stuur moet je conversie te doen zijn.
Wim schreef:Los in line verstellertje.
Dat klinkt als iets wat ik nodig heb. Zoiets dus?

http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... s/03070570
Ik had vroeger deshifters van mijn vittorio net boven het balhoofdstel zitten, op het verticale deel van de stuurpen.
Als ik dan aan het klimmen was, stond de rechter handel naar mij toe, effe uit het zade komen om extra kracht te zetten resulteerde knie tegen de handel, en dus Schakelen naar een zwaardere versnelling. Ik schakel nu me campanolo ergoshifters (dus rem en schakeling in een). Werkt perfect.
(Zie evt. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... go#p121194)