Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

laat ik me even voorstellen ik ben Stefaan en woon in oost-vlaanderen (België). Ik rijd dagelijks met de fiets naar het werk (+-16 km heen en terug), ik doe regelmatig
kleine boodschappen per fiets en in het weekend hou ik ook wel van een tochtje. Ik had nu een mountainbike en zou graag een trekkingfiets kopen zodat ik fietstassen kan bevestigen, eventueel in de toekomst onze dochter met een zitje achterop kan voeren. Een onderhoudsarme fiets zou wel een voordeel zijn want hier heb ik een hekel aan. Ik heb nu een Norta NT-8 fiets op het oog maar ik sta open voor alternatieve voorstellen of tips bij de aanschaf.

Vriendelijke groeten
Je hebt niet persé een trekking fiets nodig voor jouw gebruik, wel een goed afgemonteerde hybride met een Shimano Alfine 8 of Nexus 8 premium naaf bij voorkeur met Gates tandriem aandrijving. En dan vooral het CDC systeem. CDX raad ik af. Advies op basis van 4 jaar gebruik. Wordt wel zoeken. Santos is weer op Gates CDC overgestapt, maar is eigenlijk voor jouw behoefte veel te duur.
PS. op een mtb kun je ook spatborden, dragers en dus tassen bevestigen..
en 2. de Norta website is volgens Norton een "bekende schadelijke website": dus daar blijf ik even weg, maar een verende vork is echt af te raden voor jouw doel.
Als ik de prijs van de Norta neem als richtprijs (1200,-) lijkt me een Gates aandrijving geen optie.

In de prijsklasse 1200,- is gelukkig zat moois te vinden. VSF heeft in de trekking categorie een heel stel modellen die zelfs daaronder zitten. Norta ken ik niet maar de fiets ziet er best ok uit (maar een VSF TX100 is 400 ,- goedkoper!) . Proefrijden is wel een goed idee.

Een verende voorvork is op zich niet verkeerd, maar je kan heel moeilijk lowriders bevestigen, dus het maakt je wel wat beperkter. Doorgaans wil je voor dit soort doeleinden liever wat dikkere banden en een gewone voorvork. Maar nogmaals, een goede verende voorvork is niet direct een verkeerde keuze, het is zeer zeker comfortabel.
Een vsf T300 met nexus premium 8 naaf en belt voor €999 zou een optie kunnen zijn
De VSFjes hebben toch geen belt, maar gewoon een KMC ketting in een minimalistische chainglider kettingkast?
loknor schreef:De VSFjes hebben toch geen belt, maar gewoon een KMC ketting in een minimalistische chainglider kettingkast?
Op een uitzondering na die niet iedereen verkoopt. T300 met belt
HET probleem met VSF fietsen is, dat je ze niet kunt proberen. Ze zijn overal in bestelling, want al gekocht, en gaan gelijk naar de koper, die de fiets ook ongezien heeft gekocht. Althans dat is Nederland zo. In Duitsland staan ze wel in de winkel. In Belgie weet ik niet.
Als je dat geen probleem vindt en je kunt ergens een geometrie tabel vinden waar je uit kunt opmaken welke maat je nodig hebt (in de dealerkatalogus was hierover niets te vinden), dan bieden ze veel waar voor het geld, al is de spuitkwaliteit niet altijd goed en soms bar slecht. Zelfs na 1 jaar al gebladder. :(
paulusdb schreef:Ik rijd dagelijks met de fiets naar het werk (+-16 km heen en terug), ik doe regelmatig kleine boodschappen per fiets en in het weekend hou ik ook wel van een tochtje.
Daar zie ik geen fietsvakantie of langere reis tussen staan. 't Kan zijn dat je dat op het Wereldfietser-forum zo vanzelf vindt spreken dat je dat doel er niet bij gezet hebt. Het kan ook dat je dat helemaal niet van plan bent. Dan moet je er wel rekening mee houden dat je antwoord krijgt van mensen die wel reisfietsen voor ogen hebben.

Zoals ik je vraag nu lees, zouden mijn gedachten uitgaan naar twee fietsen (waarbij tweedehands misschien een optie is); een snelle fiets (race?) voor forenzen en weekendtochtjes, en een stevige stadsfiets voor de boodschappen en het kinderzitje. Zoals je ziet, denken andere forumleden aan heel andere fietsen. :) Om antwoorden te krijgen waar je echt wat aan hebt, is het denk ik wenselijk je vraag nog verder te speciferen, daar is op dit forum een checklist voor te vinden. Vooral die tochtjes vragen denk ik om uitleg (afstand, snelheid, ondergrond, en 'weekend', betekent dat dat je twee of meer dagen fietst en zo ja, hotelovernachting of moet er een kampeeruitrusting mee).

Succes met de zoektocht,

Carl
sjefke schreef: En dan vooral het CDC systeem. CDX raad ik af. Advies op basis van 4 jaar gebruik.
Wat is het probleem met CDX?
Snel slijtage, hogere weerstand of iets anders?
Hoe vaak moet je een CDX riem en tandwielen vervangen?

Ik wil weg gaan van een ketting aandrijving.
dit winter - twee kettingen en regelmatig smeren - shimano nexus pemium 44/19 ketting aandrijving, chainglider
miro schreef:
sjefke schreef: En dan vooral het CDC systeem. CDX raad ik af. Advies op basis van 4 jaar gebruik.
Wat is het probleem met CDX?
Snel slijtage, hogere weerstand ...
Inderdaad en als je het systeem bekijkt, dan kun je dat ook begrijpen. Op de Santos site wordt dit toegelicht. Het CDX systeem is nog een stuk duurder dan CDC onderdelen, maar de slijtage van de riemen benadert die van een ketting. In mijn gezin rijden twee verschillende fietsen, een van februari 2011 en een van augustus 2011, beiden met CDC. CDX is geintroduceerd in december 2011.
miro schreef:Hoe vaak moet je een CDX riem en tandwielen vervangen?
[/quote]
Zie de Santos ervaring. In enkele maanden tijd heeft Santos zijn keuze voor CDX geheel teruggedraaid naar CDC. Dat zegt genoeg. Het is vooral de riem die kapot gaat. De tandwielen hebben van de tandriem niet veel te lijden. Een CDC riem kost €55,-! CDX is duurder.
Nog een mogelijkheid: een ligfiets! Relatief snel en mogelijkheden voor bagage. Qua mogelijkheden voor een kinderzitje weet ik niet, maar een bezoekje aan Middelburg (M5) kan je daar vast meer over vertellen.
Carl schreef:
paulusdb schreef:Zoals ik je vraag nu lees, zouden mijn gedachten uitgaan naar twee fietsen (waarbij tweedehands misschien een optie is); een snelle fiets (race?) voor forenzen en weekendtochtjes, en een stevige stadsfiets voor de boodschappen en het kinderzitje.

Carl
Hoi Carl,

Uiteraard is er wat te zeggen voor jouw keuze, maar ik vind de keuze voor een trekkingfiets helemaal niet onlogisch.

Als pappa van 2 kleuters heb ik voor het kindervervoer wel degelijk voor een vakantie fiets gekozen.

1. ruimte voor lowrider, wat verdraaid handig is met boodschappen doen als je tweezitjes vol kleuters hebt.
2. stijf+stevig+redelijk gewicht. Stadsfietsen die bestemd voor grotere lasten zijn meestal superlomp. Sowieso zijn er nogal wat stadfietsen die helemaal niet lekker fietsen als ze volbeladen zijn.
3. De onderdelen van de gemiddelde stadsfiets zijn dramatisch. De gemiddelde achterdrager kan tot 25 kg... dat is fors minder dan die van een goede Tubus drager! En dat is dan een zogenaamde "Mamma fiets" :shock:
4. Als je een dagtochtje wil doen met je kleuter is een trekkingfiets een stuk fijner dan een stadsfiets.
5. Neemt minder ruimte in beslag dan twee fietsen.

Ik ben gewoon niet zo'n fan van stadsfietsen en als je dan naar de prijs kijkt is een trekkingfiets veel goedkoper dan een goede stadsfiets+mountainbike (of racer).

Vandaar dat ik de keuze van de eerste poster wel snap, zelfs als je niet de wereld rondgaat is een trekking fiets helemaal ggenen verkeerd idee voor kindervervoer.
loknor schreef:
Carl schreef:Zoals ik je vraag nu lees, zouden mijn gedachten uitgaan naar twee fietsen (waarbij tweedehands misschien een optie is); een snelle fiets (race?) voor forenzen en weekendtochtjes, en een stevige stadsfiets voor de boodschappen en het kinderzitje.
Uiteraard is er wat te zeggen voor jouw keuze, maar ik vind de keuze voor een trekkingfiets helemaal niet onlogisch.

Als pappa van 2 kleuters heb ik voor het kindervervoer wel degelijk voor een vakantie fiets gekozen.
Dat is nu precies wat ik bedoel: met de huidige vraagstelling kun je nog heel veel kanten op. Het gaat er niet om wat jij kiest of ik of wie dan ook, het gaat erom waar de vraagsteller het beste mee af is. Om de antwoorden wat meer in de goede richting te sturen, is meer informatie handig.

Groeten,

Carl
Kijk eens bij AS Adventure in Lochristi, daar staan Santosfietsen aan 30-40 % korting omdat AS Adventure de samenwerking met Santos stopt.
Hieronder vinden jullie mijn checklist

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Dagelijks woon/werkverkeer, geregeld boodschappen en in het weekend een ritje met het gezin.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relaxt de tijd nemen, want ik heb een koersfiets voor als ik wil doorfietsen.
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Maakt niet uit, maar geen racestuur want dat is te sportief.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
De fiets wordt ook in het donker gebruikt ik werk in ploegen dus rijd ik dikwijls in het donker.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Bospaadjes, gravelwegeltjes, en voornamelijk harde ondergrond
Waar gaan de vakanties naar toe?
Vakanties zijn niet echt voorzien, als er al ooit eens een meerdaagse trip zou plaatsvinden zal dit binnen België zijn.
Wat voor vakanties worden dat?
Zoals hier boven vermeld is het niet de hoofdfunctie als dit al zou gebeuren wordt er overnacht in hotel of B&b.
Je lichaamslengte
Mijn lengte is 1 meter 83
Je gewicht
64 kg
Je lichaamsbouw
Normaal gebouwd
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Maximum 20 kg denk ik boodschappen, eventueel mijn dochter in een stoeltje als ze iets ouder is.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Oost-vlaanderen (Gent), België
Wat is je budget?
1000€ - 1500€
Welke fietservaring heb je?
16 km dagelijs totaal woon/werkverkeer en daarnaast nog een beperkt aantal km’s voor boodschappen. Fiets tochten van 40 -60 km gebeuren soms in het weekend.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Mijn maximale afstand is eens 100km geweest, met een gemiddelde snelheid van 20km/u
Welke fietsen heb je (gehad)?
Racefiets – Wordt weinig gebruikt enkel in het weekend als ik alleen eens een tochtje maak
MTB – wordt dagelijks gebruikt maar is versleten en wordt vervangen
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Geen kennis van onderhoud en fietstechniek
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet wegens niet goed kunnen inschatten wat de staat is van deze fiets.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Norta NT-8 http://www.norta.be/fietsen/7/trekking/23/nt-8/
Maar sta open voor alternatieven
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Geen prioriteit
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb geduld
Ik zelf denk aan een Specialized Awol Elite.
http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... awol-elite

Iemand een mening over deze fiets? Is in dezelfde prijs categorie en Specialized wordt toch in meer winkels verdeeld in België. Heeft goede kritiek gehad op www.oppad.nl.
A
FooFaFie schreef:Ik zelf denk aan een Specialized Awol Elite.
http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... awol-elite

Iemand een mening over deze fiets? Is in dezelfde prijs categorie en Specialized wordt toch in meer winkels verdeeld in België. Heeft goede kritiek gehad op http://www.oppad.nl.
Open je nu een nieuw topic of is dit als reactie op TS? Indien het laatste: dan dus níet de AWOL, want die heeft een racebocht. Dat wil TS niet.

TS kan echt alle kanten op. Ik denk dat een eenvoudige crosshybride nog het handigst is. Met of zonder vering te verkrijgen en bijna altijd wel voorzien van oogjes voor een drager. Bijvoorbeeld: http://www.cube.eu/bikes/tour/sl-road/c ... hite-2015/

Of

http://www.cube.eu/bikes/tour/town/cube ... lack-2015/
Ik kan mijn bericht van 27 maart 2015 herzien: VSF publiceert thans op de site een geometrie-tabel van al zijn fietsen, al ontbreken de zit- en stuurhoek. Positief is dat er wel een maximale bandenmaat is aangegeven. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.
momenteel vind ik dit een mooie aankoop een gazelle ultimate C3. Ik denk dat er degelijke onderdelen opzitten. weinig onderhoud met de naafversnelling, kettingkast en magura remmen. wat denken jullie hiervan, net boven mijn budget van 1500euro maar misschien valt er nog een korting te verkrijgen bij de lokale fietshandelaar.
Niet doen! Dan is deze nog beter en veel goedkoper:
http://www.gudereit.nl/gudereit-collect ... tline-sx-s