Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor mijn eerste fietsreis van Apeldoorn naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Advies voor mijn eerste fietsreis van Apeldoorn naar Berlijn

Hallo wereldfietsers.

Ik heb plannen om in de zomer van 2016 naar Berlijn te fietsen. Ik heb nog nooit een fietsreis gemaakt en hoop dat jullie voor mij een aantal goeie tips hebben.

Ik ben bezig met een stappenplan te maken ter voorbereiding van mijn reis. In het plan staan vragen zoals, Hoeveel km ga ik fietsen per dag? waar ga ik slapen? hoeveel geld neem ik mee? Waar ga ik eten? enz enz enz.. en stap 1 om mijn lijstje is informatie inwinnen.. Dit leek me een goede eerste stap! Dus bij deze: Heeft iemand ervaring met fietsen naar Berlijn e.o. en tips/advies waar ik allemaal aan moet denken voor ik vertrek.

En dan heb ik nog een tweede vraag.. Ik wil heel graag sponsors zoeken voor mijn fietsreis en geld inzamelen voor het kankerfonds ( dit laatste omdat, mijn vader sinds een jaar beenmergkanker heeft en ik me toch op een of andere manier ervoor wil inzetten en dit leek me een mooie manier ;) ) De vraag is of iemand weet hoe ik dit kan aanpakken? Heeft iemand ervaring met sponsors en/of fietsen om geld in te zamelen??

Veel liefs van een 29 jarige gemotiveerde meid!

Amber
eerste tip,

Deel 1 en 2 van de Hanzefietsroute ?
deel 3 van de Hanzefietsroute in tegengestelde richting?
meer info Hanzefietsroute

tweede tip
en hier op het forum en op de wiki van de site, heel veel lezen :-)
Amber, geen kaas gegeten van sponsoren zoeken, maar wel van fietsen en we wonen ook nog in hetzelfde dorp. Als je wilt kan ik je helpen bij het beantwoorden van je vragen (stuur even een PB als je af wil spreken), kijk daarnaast eens naar wat er op de http://wiki.wereldfietser.nl/ al geschreven is. Misschien dat heel veel van je vragen dan al beantwoord worden.

De R1 is trouwens een goede manier om rustig naar Berlijn te fietsen.
Via R1 zijn overnachting op campings goed te doen, bij dagadstanden tot ca 90 km waar nodig. De R1 gids van bikeline bevat een prima overzicht aan campings. Alternatieven bestaan uiteraard ook, hotels, jeugdherbergen, etc. Afhankelijk van je eigen voorkeur.

Je kunt bijna overal langs de route geld pinnen uit de automaat, dus overdreven veel contant had ik niet nodig. Pinde meestal ca 100 per keer. Betalen met pin was zelden mogelijk, dus zorg voor contant.

Via hanzefietsroute weet ik het niet, maar wrs soortgelijk.

Wil je overigens zelf koken? Of met name uit eten? Inkopen op zondag is bijv moeizaam, meeste winkels zijn gesloten.
Iets meer naar het noorden dan de andere tips, daardoor ws. ook wat vlakker, en volgens de beschrijving worden de stadscentra niet vermeden, maar juist opgezocht:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info/
Wij gaan hem als het allemaal loopt zoals we hopen, deze zomer (juni) fietsen...
Zie ook dit topic
Wat betreft eten onderweg, in duitsland kun je onderweg goedkoop eten bij eethuisjes z.g.n. Imbiss, en andere gelegenheden.dus gasbrandertjes o.i.d meenemen om te koken is mijns inziens niet nodig. Alleen wat meenemen om broodjes onderweg te eten.
Waarom ga je naar Berlijn fietsen? wil je graag fietsen en daarbij geld inzamelen voor kankerpatienten, of wil je geld inzamelen voor kankerpatienten en dat bereiken door te gaan fietsen? Als optie twee je hoofdreden is, kun je beter bij een evenement als de alpe duze aansluiten.Je kruigt dan meer gegleiding , en het is gemakkelijker om sponsorgeld aan te trekken.

is optie 1 de hoofdreden, ga deze zomer gewoon lekker veel fietsen. Dan kom je er als nel achter welk tempo je klekker licht en kun je inschatten of je rechtstreeks fietst (600 km) of een leuke toeristiesche route neemt (>800 km). daarnaast...wat is je budget, wil je basic of luxe onderweg zijn?
trooper schreef:... dus gasbrandertjes o.i.d meenemen om te koken is mijns inziens niet nodig.
Gasbrandertje mee om te koken is overbodig ja, maar om lekkere koffie te zetten 's morgensvroeg voor je tentje of gewoon een bakkie koffie maken ergens onderweg bij een picknicktafel in het bos ... :wink:
Dagafstand is heel persoonlijk; ik (m 41 jr) rijd meestal zo'n 100km per dag. In heuvelachtig terrein is dat al heel wat. Bij beduidend meer dan 100km per dag kom je in het meer atletische gebied. Ik was er in rond 7-8 dagen, vanaf Rotterdam.

Ik fietste de zgn 'R1', met een Duits bikeline gidsje. Het aantal campings in Duitsland vond ik niet groot, ik heb daardoor ook vaker in hotels en B&B's overnacht dan tevoren gepland.
Rond het weekend en tijdens vakanties wordt er veelvuldig gefietst in Duitsland; veel hotels zijn dan volgeboekt. Ik moest nogal eens een stuk verder om die reden.
Eten is, met name in de voormalige DDR goedkoop; voor 10-15 euro eet je 's-avonds ergens incl een heerlijke halve liter bier. Ook zelf eten inslaan is spotgoedkoop in de diverse Duitse supermarkten.

De route is erg verkeersveilig; in D liggen naast autowegen veelal aparte fietspaden, het verkeersgedrag van Duitsers is ook een stuk beter dan we in NL gewend zijn.

Somber (naar smaak/mening) is het stuk langs de noordrand van de Harz. Qua natuur met afstand het mooist; de Hohen Flämig tussen Wittenberg en Berlijn. Mooie paden door een soort super-Veluwe zonder toeristen.
Berlijn zelf is groot; denk niet dat je er bent bij het passeren van het bordje "Berlin'...
nobbiomatic schreef: Als optie twee je hoofdreden is, kun je beter bij een evenement als de alpe duze aansluiten.
Als je je oriënteert op een eerste fietsreis, ben je misschien niet genoeg op de hoogte van fietsevenementen om hier Alpe D'HuZes uit op te maken.

Groeten,

Carl
Georg schreef: Berlijn zelf is groot; denk niet dat je er bent bij het passeren van het bordje "Berlin'...
Berlijn is zo groot als de provincie Utrecht, dat is dus met recht een understatement.
Hey Amber

Ben net terug van mn eerste "Lange" Fietstocht van Deventer naar Berlijn. Heb zelf de R1 gevolgd, maar vond deze op een aantal stukken nogal pittig. De wegen zijn op een aantal plekken slecht en campings langs de route zijn soms slecht/niet te vinden, waardoor je een hotel/herberg moet nemen. Van te voren uitzoeken kan handig zijn.

Er zijn onderweg genoeg winkels te vinden om eten te kopen. In de meeste grote winkels kan je pinnen. Ik heb op 1 avond na altijd zelf gekookt. Qua geld was ik zo tussen de 20/30 euro per dag kwijt. In de meeste steden zijn wel pinautomaten te vinden. Op zondag zijn bijna alle winkels/restaurants dicht.

Qua navigatie heb ik puur op de GPS gefietst. De boekjes/bordjes/gps tracks kloppen soms niet of zijn verwarrend. Zeker wanneer er een aanvulling/uitbreiding op de route komt. De GPS is dan handiger. Vaak omdat je hierop ook sneller kan zoeken naar winkels/campings/hotels.

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat jezelf en je fiets in goede conditie is... niks is vervelender wanneer je met problemen komt te staan. Als je 100km per dag fiets ben je 9 á 10 dagen ongeveer 6 uur lang behoorlijk inspannend bezig. Dit is best veel en voor mij was het net te doen. Tip: ga in NL eens een aantal lange weekenden fietsen. Probeer je uitrusting en je zelf te "fine tunen". Wat bevalt en wat niet. Niet alleen in de polder fietsen, maar ook bij om de hoek over de veluwe. Heuveltjes pakken met volledig bepakte fiets. De 20kg bagage doet wat met je fiets qua balans en snelheid.

Gr. Bas
Hoi Amber
Ik heb de trip Amsterdam Berlijn gereden in de zomer 2015.(met een omweg van 400km 1200 totaal) en de trein terug. Eerste keer buiten Nederland gefietst.
Waar ik in het begin moeite mee had was het vinden van campings. Wat (niet persé noodzakelijk is) maar wel handig, is een smartphone en in Duitsland een prepay simkaart kopen voor internet verbinding. (50€ 3,5GB en nog over bij thuis komst) ik had een Vodafone kaart. Midden in de Duitse bossen geen telefoon signaal maar wel supersnel g4 internet vebinding.
Na aankomst op de camping potje eten koken en de volgende dag plannen via verschillende camping app s en Google maps, camping in de buurt van..... zoeken.
Navigeren heb ik gedaan met teasi one. Adres invoeren en gaan. Oost Duitsland heeft in dorpen veel kasseiën en vaak op de stoep fietsen. Buiten dorpen en steden is het goed peddelen. Langste afstand fietsen was 125km kortste 40km (zonnesteek)
Langs de rivier 'de elbe' fietsen noord-zuid is een heel leuk. Heeelveel mensen met de fiets. Gezinnen met kinderen en hele kleine fietsjes en papas met heeeelveeel bagage hahahaha.
Veel plezier
PS
Ik heb / had 0,0 conditie bij vertrek
Geen haast hebben is (voor mij) belangrijk
Rikki
Kijk hier eens: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Een goede route met veel informatie is handig, net als een gps track. Duitsland heeft veel prima fietspaden en fietsroutes, maar brede banden zijn wel fijn. Er zijn niet heel veel campings. Het is wel relatief goedkoop om eten te kopen of uit eten te gaan.
Hoewel ik me altijd voorneem te trainen vooraf vertrek ik meestal zonder enige voorbereiding, en dat moest ik ook naar Berlijn enigszins bezuren. Mijn advies dus; vooraf zorgen voor een goede (fiets) conditie vertrekt veel prettiger, zeker in de eerste dagen.
Hoeveel km je per dag doet is persoonlijk, daar is moeilijk iets zinnigs over te zeggen.
Algemeen geldt zo'n 80-100km per dag, als je een beetje rond leest. Zelf kom ik op zo'n 100km per dag gemiddeld, zonder rustdagen, en zonder voorbereiding.
Ga je als atleet van start dan is 130-160km per dag te doen, in heuvelland. Ben je minder fanatiek, dan is 60km per dag ook prima. kortom, hangt helemaal van je persoon en wensen/manier van reizen af.

En, niet onbelangrijk; stel je fiets goed af van te voren; zadelhoogte/stuurhoogte/zadel voor-achterwaards etc. Heel belangrijk anders krijg je pijn in je knieën. (fiets in NL al afstanden zodat je hier feeling mee krijgt, wat prettig fietst)
Koop een goede fietsbroek; essentieel. Zorg voor goede fietsschoenen, met harde zool.
Handschoenen met padding zijn ook aan te bevelen.

NB; probeer zo min mogelijk mee te nemen!
Het bericht van Ambervlinder was van vorig jaar (2015). Het is nog steeds bericht nummer 1 van haar. Heeft iemand nog iets van haar gehoord? Is ze misschien in een boshut in de Harz gaan wonen?