Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ontevreden met mijn avaghon - Forum Wereldfietser

ontevreden met mijn avaghon

Hallo,

2 jaar geleden heb ik een Avaghon s28 Shimano LX afgemonteerd gekocht. De fiets rijdt heerlijk, maar toch kan ik niet 100% genieten omdat ik het gevoel heb dat de 2150 euro die ik heb neergelegd voor de fiets te veel was.

Om maar een voorbeeld te geven. De upgrade van deore naar deore lx kost 200 euro. Maar als ik de prijzen vergelijk van de shaminao deore met de deore lx ondedelen dan zit er maar een verschill tussen van 90 euro. Dit komt omdat ze de fiets met een alivio cranck afmonteren, of je nou deore lx neemt of niet. De alivio cranck kost 40 euro en de shimano lx cranck 130 euro. Ook heb ik voor een son naaf dynamo gekozen, dus de deore lx voornaaf heb ik niet bijgekregen. Toen ik de cassette zelf had vervangen na een jaar, kwam ik erachter dat ze een deore cassette erin hadden gestopt en niet een deore lx cassette.

Ook heb ik voor 35 mm breedde banden gekozen terwijl ze 65 mm brede sks spatborden erop hadden gezet. Die breedde spatborden zijn totaal niet in verhouding met de breedte van me banden. Nieuwe set sks bluemels heeft me 22 euro gekost.

Ik heb niet voor alle bovenstaande klachten bike4travel mee geconfronteerd. Dat komt deels omdat er nog veel meer klachten waren. Hiermee had ik ze wel mee geconfronteerd en die hadden ze ook zonder problemen verholpen. Op een gegeven moment durfde ik simpelweg niet meer terug te gaan voor de zoveelste klacht.

Doel van deze post is om te weten of er mensen zijn die ook zulke ervaringen hebben met bike4travel, of dat sommige ook hun avaghon te duur vinden of dat sommigen bewust geen avaghon genomen hebben wegens de hoge aanschafprijs?
Bike4Travel levert ook fietsen van Fahradmanufactur die scherper geprijsd zijn. Er is dus kennelijk en reden voor jou om wat meer geld uit te geven. Wat was die reden?

Er zijn nog wel duurdere fietsen, zoals de Idworx. Daar zit en prijskaartje aan die in mijn ogen te hoog is voor een fiets. Maar er zijn genoeg mensen die het geld er wèl voor over hebben.

Dit heeft dus veel te maken met je eigen perceptie. Wat voor de een normaal is, is voor de ander een ergernis.

Ikzelf koop ook wel eens wat bij Bike4Travel, ik er heb ook eens een fiets van Fahradmanufactur gekocht, en ik ben tevreden.

Ik denk dat je met al je klachten terug moet blijven gaan naar Bike4Travel. Pas als ze je daar de deur uitgooien zou je dit soort berichten moeten plaatsen.
IK heb mijn Santos Travelmaster bijna 7 jaar geleden gekocht bij bike4travel, en ben er daarna nog een enkele keer terug geweest voor (groot) onderhoud. Ik heb geen enkele reden om ontevreden te zijn.
Peter_K schreef:Pas als ze je daar de deur uitgooien zou je dit soort berichten moeten plaatsen.
Helemaal mee eens.
Hier wordt een bedrijf misschien wel onterecht in een kwaad daglicht gezet omdat één klant niet duidelijk heeft geweten wat hij wilde.
Zijn sympathieke en serieuze mensen bij Bike4travel ik vind het dan ook onterecht dat je voordoet alsof ze niet eerlijk handelen.
Antwoord gevend op je vraag: ik ken bike4travel alleen via hun webshop. En daar hebben ze me altijd prima geholpen, erg meedenkend.

Even advocaat van de duivel spelen hoor: zou het kunnen dat je misschien nú pas goed weet wat je toen eigenlijk zelf al had willen weten, en dat het dus een gevalletje niet-weten-wat-je-wilde is geweest...? Dat van die spatborden is niet zo raar toch? Als jij later weer bredere banden had willen monteren had je dán weer nieuwe moeten kopen. En bij een set banden zit geen set spatborden.

Ik ken de rest van de afmontage niet, maar ik heb zelf een Deore en LX afgemonteerde Santos Travelmaster 2.6 van €1.600,-, om je een vergelijk te geven.
Naar mijn idee dekt de kop van het bericht 'Ontevreden met mijn Avaghon' de lading niet want het essentiële zinnetje is; 'de fiets rijdt heerlijk', en daar gaat het om.

Wat betreft de vragen over de LX afmontage weet ik geen antwoord, je zou ook een LX cassette verwachten inderdaad.
Wat betreft de spatborden; dat lijkt me nauwelijks een 'klacht' waard; men is er waarschijnlijk van uit gegaan dat er in het gebruik ook wel eens brede banden onder kunnen komen, dan zijn de spatborden daar alvast op voorbereid. Enne, maar liefst 22 euro voor een setje extra spatborden....kom op zeg.

Mijn ervaringen met Bike4travel zijn uitstekend, al kocht ik er nog geen fiets. Naar mijn gevoel en ervaring wel één van de zeldzame goede 'fietsenmakers', en ze hebben vrijwel alles.
Ik heb onlangs een avaghon s28 gekocht. Bewust gekozen voor deore afgemonteerd, derailleur en v-brakes. Geen moment spijt.
Inderdaad de standaard spatborden zijn breed ook voor 42 mm banden, maar ze zijn makkelijk verwijderbaar en ik zal er echt nog wel eens bredere banden op zetten. De deore schakelt iets minder soepel, maar dat wist ik vooraf. en omdat ik niet vies ben van onderhoud of af en toe zelf afstellen is dat voor mij acceptabel. Voor het geld dat ik voor een fiets over heb, heb ik er een met een prima prijs-kwaliteit verhouding. Je kan met deze fiets eenvoudig zelf onderdelen aanpassen, reparaties uitvoeren en onderhoud plegen en dat vind ik fijn.

Wat mij betreft geen kwaad woord over bike4travel

Hartger
Het verbaast me dat je:

- twee jaar na aankoop met klachten over een aankoop komt over de configuratie van een fiets
- deze klachten op een publiek forum zet zonder dat je de winkel de kans hebt gegeven om te reageren
- dat je de vraagstelling aan het einde net wat anders formuleert alsof je de klachten zelf niet meer wilt bespreken (maar de boodschap is dan wel duidelijk)
Ik zou zelf ook voor een deore cassette gekozen hebben ipv een lx omdat lichter materiaal door de bank genomen minder slijtvast is.
Ja ook ik vind dit een wat onwellevende post. Je schreef eerder dat je aanvankelijk een Fahrradmanufaktur model op het oog had, maar dat dat niet zo snel leverbaar was. Je hebt nu in het volle bewustzijn van wat je deed een duurdere en betere fiets gekocht. Mooi toch? Een vergelijkbaar afgemonteerde Santos of Koga had je nog meer gekost (en ik zou liever een Avaghon gehad hebben, maar dat is persoonlijk). Dit is gewoon een scherpe prijs voor een heel mooie fiets, met ook nog eens een chique SON naafdynamo. Dat daar Alivio cranks op gemonteerd zijn geeft alleen maar aan dat ze bij Bike4travel weten wat ze doen. De duurdere Deore LX cranks hebben onbetrouwbare externe lagers, terwijl je nu een veel degelijker vierkante as hebt. Hetzelfde geldt voor Deore cassettes: minstens zo degelijk voor minder geld. Zelf monteer ik die ook. Tot slot: het is voor een vakantiefiets juist een voordeel als er brede banden op passen. Jijzelf hebt met de keus voor smalle bandjes een rare beslissing genomen voor een vakantiefiets. Kortom, je hebt geen gelijk. Gelukkig fietst je fiets heerlijk, dus ga daar dan nu maar van genieten.
Ik ben het eens met de andere reageerders.

> 2 jaar geleden heb ik een Avaghon s28 Shimano LX afgemonteerd gekocht.
Dat is vast een mooie fiets.

> De fiets rijdt heerlijk
Prijs je gelukkig, dat lijkt me uiteindelijk datgene waar het om gaat.

> kan niet 100% genieten omdat ik het gevoel heb dat de 2150 euro
> die ik heb neergelegd voor de fiets te veel was.
Voor een paar honderd euro zulke zorgen? Koop eens een keuken, eens huis of een tweedehands auto...

> Dit komt omdat ze de fiets met een alivio cranck afmonteren
Dat doen ze om de reden die Wim zegt en waarschijlijk mede omdat het op dit forum zo vaak ter sprake is gekomen.

> Ook heb ik voor 35 mm breedde banden gekozen terwijl ze
> 65 mm brede sks spatborden erop hadden gezet.
> Die breedde spatborden zijn totaal niet in verhouding met de breedte
> van me banden.
Ik ben het met je eens dat zulke spatborden veel te breed zijn voor banden van 35 mm breed, maar je was er toch zelf bij toen je de fiets kocht? Had je het binnen een weekje verteld dat hadden ze je met plezier andere spatborden gemonteerd. Maar om er nu nog mee aan te komen?

> Doel van deze post is om te weten of ... sommige ook hun
> avaghon te duur vinden
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe vakantiefiets gekocht en de diverse merken zo exact mogelijk vergeleken met dezelfde onderdelen.
Avaghon was toen net iets goedkoper dan Snel en Santos.
Een nog niet genoemd punt is het volgende; tegenwoordig is via internet, en met name op de alhier bekende vaak Duitse webwinkels vanuit de luie stoel het laagste prijsniveau te vinden waarvoor de diverse fietsonderdelen worden aangeboden. Het is naar mijn idee niet in orde om hier een Nederlands bedrijf op af te rekenen, in orde van grote van enkele tientallen euro's.

Het valt niet mee om een zaak als bijvoorbeeld Bike4travel winstgevend te runnen. Denk alleen al aan de fikse huur voor het bedrijfspand, de personeelskosten etc.
Uiteraard willen de eigenaren en de mensen die daar in dienst zijn een prettige boterham verdienen, en het is ze van harte gegund mede gezien de kwaliteit van de zaak. Daar hoort een gezonde winstmarge bij, anders kan de zaak wel sluiten, of is de zaak veroordeeld tot een marginaal bestaan. Het gevolg van de tegenwoordig dominante tendens alles voor het laagste bedrag te willen hebben is in alle winkelstraten zichtbaar; leegstand.

Niet iedereen heeft kennis van wat er bij het runnen van een eigen onderneming komt kijken, maar dit mag toch ook wel in het verhaal worden meegenomen.
Ik wil reageren op een aantal reacties om een aantal zaken te verduidelijken.

Het klopt dat ik niet zo veel kennis had van (vakantie) fietsen toen ik die fiets kocht.

Zoals ik zei heb ik een hele goede fiets geleverd gekregen en hebben ze nooit moeilijk gedaan met mijn eerdere klachten. Dus mijn intenties waren zeker niet om ze in een kwaad daglicht te stellen. Ik kan enkel onderstrepen dat ze vriendelijke en bekwaamde vak mensen zijn.

Ik ben het eens dat een deore casette meer dan voldoende is al dan niet beter is.

Mijn beperkte kennis zorgde ervoor dat ik niet wist dat er ook dunnere spatborden te krijgen was bij die fiets, ik kon tenslotte niet voor de breedte van de spatborden kiezen bij de aankoop van de fiets.

Het klopt dat ik de prijzen heb vergeleken op een duitse website. Maar dat heb ik ook gedaan voor de shimano deore group. Mocht ik de prijzen hanteren van nederlandse webshops dan valt mijn 'schade' enkel hoger uit. :)
Peter_K schreef:Bike4travel levert ook fietsen van Fahradmanufactur die schepper geprijsd zijn. Er is dus kennelijk en reden voor jou om waar meer geld uit te hebben. Wat was die reden?.
De eerste keer dat ik die winkel binnen liep was voor een VSF fiets, maar ik werd omgepraat. :)
En denk je nu nog dat je teveel hebt betaald, gezien onze reacties? Geloof me: is niet nodig. Gewoon lekker fietsen!
Travelmaster schreef:En denk je nu nog dat je teveel hebt betaald, gezien onze reacties? Geloof me: is niet nodig. Gewoon lekker fietsen!
Jullie reacties doen mij idd denken dat ik moeilijk doe om niks.
Dat denk ik wel. Je hebt een mooiere fiets gekregen dan een Fahrradmanufaktur. Die laatste is ook goed, maar niet zo goed als een Avaghon. Afgezien van het feit dat je een Avaghon aangepast kunt krijgen aan individuele wensen, krijg je vooral een veel mooier gemaakt frame, en degelijker handgebouwde wielen in plaats van fabriekswielen. Of dat allemaal nodig en fijn is mag iedereen zelf uitmaken, maar het is een verschil, en het verklaart ook het prijsverschil. En zoals diverse mensen hier gezegd hebben, andere aanbieders zijn duurder. Nu nog bredere banden monteren.
Ik ga vanmiddag naar Bike4travel met mijn nieuwe Avaghon voor een servicebeurt. Mijn S28 Avaghon die verleden week is afgeleverd een heerlijk fiets. Het is al de derde fiets die wij bij Bike4travel kochten en al die jaren dat we daar komen zijn we uitstekend geholpen.

Als je klachten hebt is de aangewezen weg teruggaan naar het bedrijf waar je het product kocht en met elkaar tot een oplossing zien te komen. Als je klachten gegrond zijn weet ik zeker dat Bike4travel met een bevredigende oplossing zal komen.

Het geeft geen pas om een bedrijf op dit forum aan de kaak te stellen.

Gelukkig zijn heel veel positieve reacties die jou ervaringen logenstraffen.

Ronald van der Perk
Ik vind dit topic een goed voorbeeld hoe het ook kan gaan op een forum. Blijkbaar heeft de winkel bike4travel een goede reputatie opgebouwd, en terecht, waardoor forumleden met ervaring en argumenten in staat zijn het verhaal adequaat een andere wending te geven. En waardoor TS bij zichzelf te rade gaat.