Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob Yak, uitwisselen tussen 26" en 28" fiets - Forum Wereldfietser

Bob Yak, uitwisselen tussen 26" en 28" fiets

Deze zomer maken we een eerste fietsreis met drie kinderen. Daar hoort een flinke tent bij die ik op een bob-kar zou willen transporteren.

Mijn fiets wordt waarschijnlijk een 26" van Santos. Mijn vrouw rijdt met een Batavus 28". Als we af en toe willen wisselen moeten we dus een bob yak nemen met armen voor een 28" fiets.

Heeft er iemand ervaring of bedenkingen bij het rijden op een 26" fiets met een bob yak met armen voor een 28" fiets?

De lengte van een 28 inch-dissel is 2,56 cm langer t.o.v. van een 26 inch-dissel. Dit houdt in theorie in dat er meer kracht op je achteras komt. In de praktijk zul je hier niets van merken. Dus mijn advies: neem er een met een 28 inch-dissel

Ik zou ook de 28" uitvoering nemen.
Ik gebruik deze zelf ook met mijn volledig geveerde mountainbike en heb nog nooit hinder ondervonden van het zeer kleine lengteverschil van de dissel.
De 28" is gewoonweg een stuk allrounder omdat deze op beide maten past zonder te krap te worden voor bijvoorbeeld een spatbord.

Ook wij fietsen en kamperen met kleine kinderen (zie: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html ) en ik vraag me af of je niet beter gediend bent met een tweewiel bagagekar. Daar kan namelijk gewoon meer gewicht en volume op dan op een eenwieler. Ik ben een groot voorstander van lichtgewicht, maar als je optelt wat je allemaal bij je hebt en over twee fietsen moet verdelen.... Wij hebben de ooit door Challenge voor Bever gemaakte kar die de oerversie is van de huidige Radical kar. Die van ons ligt als een huis, kan heel veel bagage hebben, en rijdt zelfs op kleine paadjes prima (de Radical kar heeft 16 inch wielen ipv onze 20 inch en zou dus nog iets beter moeten liggen). Bovendien is een tweewieler een minder grote belasting voor je achterwiel omdat hij zichzelf overeind houdt. De Bob is een fantastische kar, maar voor gezinsgebruik toch wat te klein, denk ik.
Veel plezier,
Wim

Willem Jongman schreef:Ook wij fietsen en kamperen met kleine kinderen (zie: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html ) en ik vraag me af of je niet beter gediend bent met een tweewiel bagagekar. Daar kan namelijk gewoon meer gewicht en volume op dan op een eenwieler. Ik ben een groot voorstander van lichtgewicht, maar als je optelt wat je allemaal bij je hebt en over twee fietsen moet verdelen.... Wij hebben de ooit door Challenge voor Bever gemaakte kar die de oerversie is van de huidige Radical kar. Die van ons ligt als een huis, kan heel veel bagage hebben, en rijdt zelfs op kleine paadjes prima (de Radical kar heeft 16 inch wielen ipv onze 20 inch en zou dus nog iets beter moeten liggen). Bovendien is een tweewieler een minder grote belasting voor je achterwiel omdat hij zichzelf overeind houdt. De Bob is een fantastische kar, maar voor gezinsgebruik toch wat te klein, denk ik.
Veel plezier,
Wim
Bedankt voor de snelle en fijne reacties! De Radical lijkt me inderdaad een hele fijne kar, maar de Vlaanderen fietsroute affietsen met een brede tweewieler schijnt heel vervelend en op sommige stukken soms onmogelijk te zijn omwille van o.a. fietspoortjes. Dat is ook de reden waarom we onze Chariot-kinderkar thuislaten.

Hoe smal die poortjes zijn weet ik natuurlijk niet, maar wat ik wel weet is dat een bagagekar als die van ons heel wat smaller is (spoorbreedte 55 cm, grootste breedte, uitvalas tot uitvalas: 70 cm) dan de kinderkar die we ook hadden. Ik heb er op kleine paadjes nooit problemen mee gehad. Was die kinderkar van jullie heel lastig? Je kunt een kinderkar immers ook als bagagekar gebruiken, mits je er uiteraard bandjes op zet met weinig rolweerstand, in plaats van de goedkope stekelvarkens die er meestal op zitten.
lekker fietsen maar,
Wim

Een 26"beugel kan altijd achter een 28"fiets mits het spatbord niet te laag doorloopt.
Wij hebben een 28"beugel als reserve en hoeven die, tot nu toe, nooit te gebruiken.
Het lijkt mij prettig om het draaipunt van de kar zo dicht mogelijk achter het wiel van de fiets te hebben, maakt het geheel wat strakker.
Groet van Groot41
www.megalos.nl

Er is 1 punt die zeer belangrijk is en die niet uit het oog moet worden verloren bij het doorwisselen van de ene naar een andere fiets enzenz>>>

De speciale standaard achteras van bob kan een afstand bij je achterbrug overbruggen van 126 tot 140mm. Als laat maar zeggen bij de ene fiets die afstand 127mm is en bij de andere fiets 138mm is ben je telkens bezig het "vork-gedeelte" van de bob in of uit mekaar aan het trekken bij het wisselen van fiets. Dit kan bij veelvuldig wisselen breuken geven rond lasgedeelte van het scharnierpunt op de bob-kar zelf. Wees hier zeer alert op, dit is zowiezo een zwak punt van Bob, bij 3 verschillende bob-karren (oudste model) zijn hier bij ons breuken ontstaan. Breuk is overigens goed lasbaar bij deze karren, eventueel is dit "vork gedeelte" ook nieuw weer te bestellen/ verkrijgen.

Voor de rest kan ik zeggen dat ik al jarenlang vele kilometers plezier heb met de kar.

http://www.bobtrailers.com/accessories/bobqrspecs.php

Al enige jaren verhuren wij de BoBkar en tot op heden zijn er geen mankementen geweest.
De meeste fietsen hebben immers een inbouwbreedte 130 a 135 mm.
Het is een kleine kunst om bij een te smal frame enige tussenringen te monteren, wat wij dan ook doen.
Groet van Groot41
www.megalos.nl

Ander invals hoek op deze topic.

Ik wist niet dat er in Nedrland twee soorte dissle geleverd worden. In Engeland wel.
Mijn nieuwsgierigheid is of een 28 dissel op een ATB (26) niet de hoek va het draaipunt op de kar zodanig veranderd dat hij niet zo volgzaam wordt. misschien wordt die volgzamer. Vregelijk dat met voor wiel/vork die kleiner is dan origineel. He t balfoofd krijg dan een andere hoek en de naloop veranderd. Probeer het eens.

Kan iemand mij dat vertellen. wordt de Bob minder volgzaam? Ik heb het eens op een 20" (ligfiets gedaan. Ik kreeg geen gelegeheid om daar op te letten.Schuin in de bocht liepen de voor onder kanten aan. Je wwet wel waar die witte nylon plaatjes zijn.

Fiets ze , Brompting