Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met m'n neus op de gepekelde feiten.. - Forum Wereldfietser

Met m'n neus op de gepekelde feiten..

1000 km terug, voor de pekelperiode, m'n hele aandrijflijn vervangen. Sindsdien de boel redelijk goed schoon en gesmeerd gehouden. Gisteren naar huis gereden en er kwam een lichte tik in de aandrijflijn... Ik verdacht een pedaal of trapas, maar een snelle inspectie leverde niks vreemds op. Vanmorgen op weg naar kantoor weer getik, weer niks ontdekt... Tot ik terug naar huis na 6km optrok na een verkeerslicht en de hele boel begon over te slaan. Plotseling trapte ik wel heel licht, maar kwam ik geen meter meer vooruit: ketting gebroken!

Zou dit kunnen komen door de pekelperiode? Ik heb namelijk nooit een gebroken ketting en er komen geen grote krachtsverschillen op de ketting tijdens woon-werk. Nu fiets ik een winter door de pekel en pats, daar ligt-ie.

Ik vertrouw de ketting ook niet meer nu... Je weet niet hoe hij op de rolletjes is.
Pekel is slecht, erg slecht, maar tegelijk moet ik zeggen dat ik nog nooit een gebroken ketting heb gehad. Mijn stadsfiets van de laatste jaren (een mooie tweedehands Koga uit 1988) heeft ook een derailleur en alles gaat nog steeds goed. Dat geldt ook voor de Travelmaster van mijn vrouw die ze ook voor woon werk gebruikt, en voor de schoolfiets met open ketting van mijn zoon. Ketting en tandwielen vervangen doe ik juist vanwege de pekel echter in het voorjaar. Onderhoud beperk ik tot af en toe wat olie erop. Je gebruikt toch niet toevallig iets als WD40?
Ik zou weleens willen weten wat er onder een gebroken ketting wordt verstaan. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en ik kan het me ook niet voorstellen dat een schakel in het midden breekt. Wat ik wel ooit heb gehad, is dat (door slechte montage?) een schakel losschoot en daardoor de ketting "brak".
Ik rij al jaren met mijn fietsen (zonder kettingkast) door de pekel. Het belangrijkste is dat hij altijd droog staat. Dat je daarnaast ook nog smeert af en toe is mooi meegenomen.
WD40 komt niet op mijn ketting. In de winterperiode gebruik ik finishline voor voor natte omstandigheden.

Mijn ketting is nu gebroken langs het gaatje waar de pin doorheen gaat. Ik weet de technische termen niet :lol: . Niet precies middenin een schakel dus, maar langs een draaipunt.

Mijn fiets staat altijd droog maar ziet wel regen en dus ook natte pekel. Eenmaal op kantoor gaat dat opdrogen, ik kan het daar niet afspuiten.

Kan ook gewoon een gevalletje domme pech zijn, natuurlijk. Gelukkig heb ik nog een nieuwe ketting liggen. Ik had overigens gehoopt met de vorige set de winter te kunnen uitzingen maar die was na 7000 echt te ver heen. Volgende keer beter timen;).
Ik heb twee keer meegemaakt dat een ketting brak bij mensen waar ik mee fietste, beide keren was het een kwestie van verkeerd schakelen.
Bij mij niet. Zoals ik al schreef kwam het tijdens een rit opzetten, dus het was geen plotselinge breuk. Het optrekken (niet in dezelfde versnelling als waar ik op kruissnelheid mee rij) zal wel de druppel zijn geweest.

Overigens kan dat bij jouw fietsmaten ook het geval zijn geweest. Want hoe weten zij dat er niet al een breukje zat?
Het enige dat ik echt weet was dat ik degene was die de ketting moest repareren en verder moest fietsen met smerige handen :D
Gebroken ketting komt echt niet door pekel. Ik zou gewoon een nieuwe ketting monteren. Dat kan makkelijk als je pas 1000km met de tandwielen hebt gereden.
Weet ik Gios, daarom staat dit ook in kletspraat en niet in een technieksectie;). Ketting ligt al klaar. Maar ik ben niet overtuigd, zout heeft knap vervelende eigenschappen icm water (corrosie, uitzetten). Het zal in ieder geval niet hebben geholpen....
Ik verwacht niet dat je de ketting schoongemaakt hebt met een zuur schoonmaakmiddel. Ik hou het op domme pech. Gelukkig is er geen ongeluk mee gebeurd en ben je met een paar tientjes weer klaar. Bovendien heeft de ketting zijn ergste 1000 km van het jaar gehad dus de totale schade is heel klein.
Denk ik ook! En gelukkig was die ketting nog geen 15,- dacht ik. Of zou het daaraan liggen :lol: ? Was er een uit de HG50 serie volgens mij.
Travelmaster schreef:Denk ik ook! En gelukkig was die ketting nog geen 15,- dacht ik. Of zou het daaraan liggen :lol: ? Was er een uit de HG50 serie volgens mij.
Daarvan heb ik er al tientallen versleten, nooit breuk gehad.
Mwah, ik vind het niet zo raar hoor. Pekel is zout met water en dat geeft roest, in landen waar dagelijks flink met zout wordt gestrooid gaan fietsen en auto's ook heel wat sneller naar de sloop. En elke keer met zoet water spoelen gaat natuurlijk niet.
Ik heb zelf veel gevaren en van zout naar zoet water betekende altijd het hele schip afspoelen, echt helpen deed het alleen niet en vooral de fietsen aan boord werden vreselijk snel opgegeten. Niet alleen de onderdelen maar ook de lak en het frame (van binnenuit). Ook brakwater en zeelucht geeft corrosie, funest voor alle metalen, vooral bewegende delen want daar kruipt het zout tussen. Je ziet het niet en een laagje olie erop werkt ook niet.
Ik wil niet zeggen dat daarom Travelmasters ketting gebroken is maar het is zeker niet raar. Zoek maar eens op buitenlandse fietsfora.
Maar eigenlijk weet ik helemaal niet hoe vaak er in NL wordt gestrooid dus kan beter m'n mond houden. :D
Naar mijn mening iets te vaak op het traject Katwijk - Den Haag :lol: . En qua zilte zeelucht heb je gelijk. Als je je fiets een nachtje of wat buiten laat staan gaat het al harder dan in het binnenland... Eigen observatie:).
Misschien het is een toeval maar gisteren had ik voor eerst een schade op mij woon werkverkeer fiets gemakt. Resultaat – pitting in Shimano deore voornaaf conus. De vet was bruin ipv rood. Gelukkig de naaf is makkelijk te repareren. Nieuwe conus en ballen, vet in, instellen en klaar voor volgende dag.
Terug naar de vraag.
Ik lees dat een shimano ketting gerukt. Gebruik je de shimano aansluiting pin of doe je met een powerlink?. Ik heb niet geleerd hoe kan ik een Shimano ketting pin aanzetten. Ik gebruik altijd een Sram Powerlink of een KMC ketting.
BTW Ketting breuk in MTB wereld is bekkend fenomeen. Dat gebeurt wakker naar een klap van voorbladen tegen een rots. Gellukig in Nederland hebben wij steenen allen in de winkels.;-)
Miro, deze ketting was voorzien van een SRAM 9 speed Powerlink (de gouden), maar daar is-ie niet op gebroken. Shimano kettingen pons je ook zonder Powerlink eenvoudig in elkaar, met een breekpinnetje dat je bij de ketting krijgt.

Overigens lees ik ook niet heel vaak dat MTB-kettingen breken door rotsen. Ik denk dat die kettingen ook in deze discipline vaak breken door verkeerde schakelacties, vaker dan een klap tegen een rots...
Ik rijd al jaren door de grootste troep naar het werk. Een ketting gaat tussen de 3000 en 6000 km mee afhankelijk van de weersomstandigheden. Ook bij mij is een ketting nog nooit gebroken. Dus ik sluit me aan bij de pech hypothese.

(ik heb overigens wel al gehad dat de "rolletjes", die rond de asjes zitten in een ketting hier en daar verdwenen waren. Vermoedelijk door vorst open gebarsten, maar ook dan dus nooit gehad dat de ketting zelf brak.)
De vorige ging 7500 mee, dus ik klaag niet (echt).
Met mijn blauwe Batavus, nieuw gekocht in februari 2007, fietste ik dagelijks door de stad Groningen naar m'n werk, zomer en winter. In voorjaar 2009 droeg deze fiets zware tassen voor mijn werk als postbode, tot wel 50 km per dag! M'n werk is op 4 december 2014 dicht gegaan. Nadien heb ik m'n abonnement van de NS-stalling Groningen opgezegd en deze fiets naar de schuur bij mijn huis verplaatst. Gedurende al die jaren zijn er wel remblokjes, banden en spaken enz. vervangen, maar de ketting is nog steeds origineel gebleven!!!

Afbeelding