Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BB7 schijfremblokjes - Forum Wereldfietser

BB7 schijfremblokjes

Ik zoek nieuwe remblokjes voor Avid BB7 schijfremmen maar zag tot m'n schrik dat er veel keus is: zacht/hard organic, staal/semi-staal maar ook kevlar en zelfs aluminium. En naast Avid remblokken zijn er ook nog andere merken, zoals BBB, Gup, Swissstop, Superstar en Trickstuff.
Las ook dat organic meer remkracht heeft maar minder lang meegaat, dat staal langer meegaat maar meer lawaai maakt (men hoort je op 2km afstand piepend of krakend aankomen) en dat men die laatste in de winter aanraadt (terwijl je dan toch juist je remmen nodighebt??).

Ik vind wel dat de blokjes snel op zijn gegaan, heb geen flauw idee hoeveel km er opzit maar vergeleken met m'n andere fietsen is dat erg weinig en die remblokjes zijn nog redelijk goed. Had eigenlijk toch meer van Avid schijfremmen verwacht .. of is dat een denkfoutje?
Maar iig is net de achterrem in een paar korte dagtochtjes helemaal opgegeten, oftewel 't remt niet meer en tis nu juist reteglad dus ik kan niet meer fietsen. :(
Wil ook op langere tochten reserve blokjes gaan meenemen (o jee dit ruikt naar verstandig worden), alleen welke?
Iemand een idee?

Is er ook verschil in merk of is dat vnl de prijs want bv één setje Avid kost circa10euro en vier setjes Gup 20 euro. En mochten de Gups 2 x sneller slijten ben je toch nog goedkoper uit (maar ben geen voorstander van de weggooimaatschappij dus betaal liever wat meer).
Hoor dus graag ervaringen, en bedankt alvast!

oja, tis voor de fatbike (offroad, berggebied, moeras, sneeuw enzo).

oeps nog een edit: las nl over een piefje waardoor je kunt zien of de blokjes op zijn maar ik zie alleen geen piefje, iemand een idee waar dat moet zitten?
Dat alu piefje zit in het midden van de rode plastic stelknoppen. Als het alu uitsteekt t.o.v. het plastic zijn de blokken nog niet op.
aha, is dat dat dingetje! ik zat heel ergens anders te loeren :D
maar dat piefje steekt nog wel een heel klein stukje uit, 't draaien lukt alleen niet meer. En het remt niet meer, 't klinkt nogal schrapend ..
Maar heb ze nog niet uit elkaar gehaald, eerst maar eens op Youtube kijken ofzo want dit is nieuw voor mij, durf nog niet zo goed. :)
Thanks!
Yopie schreef:aha, is dat dat dingetje! ik zat heel ergens anders te loeren :D
maar dat piefje steekt nog wel een heel klein stukje uit, 't draaien lukt alleen niet meer. En het remt niet meer, 't klinkt nogal schrapend ..
Maar heb ze nog niet uit elkaar gehaald, eerst maar eens op Youtube kijken ofzo want dit is nieuw voor mij, durf nog niet zo goed. :)
Thanks!

Inderdaad gewoon even op youtube kijken/zoeken. Intussen ook op mijn pugs de brakepads vervangen, gewoon met deze, https://www.bike-components.de/en/Avid/ ... -7-p14419/.
Deze toch mijn voorkeur, presteert beter in modderige contidies. Organisch wat minder in modder en natte omstandigheden = Zweden toch? :wink:
http://www.pinkbike.com/news/brake-pad- ... -2009.html

Ook bij mijn fargo een BB7. Het vervangen is supermakkelijk, en het opnieuw afstellen van de BB7 en BB5, is wat moeilijker, maar als je het een paar keer hebt gedaan, heb je binnen 5 minuten je blokje vervangen en caliper (remklauw) gecentreerd.

https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... 08-000.pdf

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... adjustment

succes,
Patrick
eindgebruiker schreef:Dat alu piefje zit in het midden van de rode plastic stelknoppen. Als het alu uitsteekt t.o.v. het plastic zijn de blokken nog niet op.
Ah, dank voor de tip!

@Yopie: volgens mij geldt voor alle schijfremblokken dat in natte blubber omstandigheden je remblokken als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog geen duurzamere blokken zijn.

Ik gebruik de gesinterde blokken van Avid. Die schijnen het langst mee te gaan van de Avid-opties. Met andere merken geen ervaring.
Het verslijten van remblokjes is bij schijfremmen nog meer dan bij velgremmen hydraulisch of mechanisch een kwestie van waar fiets ik en hoe veel gebruik ik mijn remmen. Gewoon asfalt en zo nu en dan een stukje onverhard gaan ze bij mij zo een 3000 km mee, 's winters met meer rotzooi en pekel is het na 500 km soms wel bekeken, en dan maakt het niet heel veel uit welke blokjes gemonteerd zijn. Zorg er voor dat ze goed afgesteld zijn, ingeremd zijn (paar keer tot 30km/u optrekken en dan blokkerend remmen) en zorg voor schone schijven dat verminderd het piepen ook aanzienlijk. Als ze op zijn dan hoor je dat meteen, metaal op metaal is niet prettig voor je oren en niet goed voor je schijven. Met gesinterde heb ik zelf de beste ervaringen en als merk swissstop, als deed de originele het ook niet slecht. http://www.swissstop.ch/discbrakes/disc17/organic/

Met de links van de anderen moet het lukken denk ik.
deze ben ik ook wel eens tegengekomen.

http://www.discobrakes.com/?s=0&t=0&c=2&p=85&

Nog meer keus :shock:
zelf geen ervaring mee. Meestal ga ik voor de Avid optie (sintered) bij Bike components
Pat schreef: Inderdaad gewoon even op youtube kijken/zoeken. [..]
Patrick, dank voor de links, scheelt veel zoekwerk, erg fijn. En het ziet er inderdaad niet moeilijk uit, gaat vast lukken.

Waarom heeft trouwnes de BB7 op de Pugsley maar één remblok wat naar buiten wordt geduwd en niet twee zoals op andere fietsen? Want als je nu remt wordt de schijf naar het midden van 't wiel gedrukt (je ziet hem bewegen) en het lijkt me dat twee blokken die de schijf grijpen beter/sneller remt. Of is dat juist iets voor smerige fatbikes en slijten de blokken dan minder hard ofzo? Ja, ik zeg maar wat hoor. :)

ParkTool:
Mechanical disc calipers use two brake pads, one on each side of the rotor. Depending upon the design of the caliper, both pads may move to contact the rotor. However, alternative designs have one pad being fixed, with only one pad moving to contact the rotor. With this design, the rotor will flex to push against the fixed pad when the brake is used.
Pedalero schreef:@Yopie: volgens mij geldt voor alle schijfremblokken dat in natte blubber omstandigheden je remblokken als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog geen duurzamere blokken zijn.
Denk dat bij mij door ijs de blokken heel snel zijn versleten, je zou denken dat zand/blubber erger is maar geloof toch dat ijs/sneeuw dodelijker is. En waar ik woon wordt er niet met pekel gestrooid dus dat kan het niet zijn.
_Peter_ schreef: Zorg er voor dat ze goed afgesteld zijn, ingeremd zijn (paar keer tot 30km/u optrekken en dan blokkerend remmen) en zorg voor schone schijven dat verminderd het piepen ook aanzienlijk.
Dat inremmen wist ik niet, dank voor de tip.
Maar nu heeft men het over verglazen van blokken, dat je ze moet heet stoken door hard fietsen en krachtig remmen maar toen ik net de fiets had ben ik gewoon gaan fietsen en remmen deed ie toch als de beste. Is dat dan niet een beetje een broodje aap verhaal?
Het inremmen zou nu ook niet kunnen, er ligt een pak sneeuw in het bos en op de asfaltwegen is het spekglad daar ga ik niet met 30km vol in de remmen knijpen. Denk trouwens dat ik al blij ben als ik met spikes de 15km haal, nou misschien bergje-af maar dat durf ik nu niet (tis dan ook zo stervenskoud). En zal 't heet stoken als het vriest wel lukken?
Moet denk ik iets anders gaan verzinnen ..

Als je zo op (buitenlandse) fora rondsnuffelt vind je behoorlijk wat organic-vs-sintered discussies. Vooral downhillers zijn erg op hun remmen gesteld en die zullen het wel weten lijkt mij. Geloof dat de meeste uitgaan van organisch in de zomer en gesinteld in de winter. En er zijn er ook veel die org. als voorrem en sin. als achterrem hebben.
Tja .. nu ben ik maar een suf fatbikertje, nog wel eentje met bagage dus niet echt serieus te noemen en weet dan ook nog niet zo goed wat ik ervan moet denken.

In Das Mountainbike-Magazine staat een test van 15 remschijfblokken: hoeveel materiaal blijft er na 1000 x remmen over? De best in deze test werden de sin. Koolstop, die hadden een dikte van 1.86mm en na het remmen was dat 1.69 mm geworden. De slechtste zijn de Ashuma: 1.92 mm werden 1.21mm. De sin. Avid kwamen er ook niet goed uit, op de 13de plaats, 1.85mm werd 1.21mm.

Organisch of sintered, dat blijkt niet veel uit te maken. Althans als ik zo naar het plaatje kijk:
Afbeelding

En thanks voor de reacties en links, ben weer een stukje wijzer geworden.

edit: vergat de duitse link erbij te zetten, maar kan hem zo snel niet vinden
wel deze: http://www.bike-magazin.de/test_technik ... 23181.html
Inremmen maakt wel degelijk verschil. Overigens doe ik het nu ik de blokjes van discobrakes heb eigenlijk niet meer, ik gebruik de gele gesinterde en die gaan van zichzelf al knap lang mee. Originele organische blokken van Shimano doen het in de Nederlandse winterse omstandigheden (lees: blubber) niet veel meer dan 500 km. En als je bijvoorbeeld in de Loonse en Drunense Duinen rijdt, of in Zuid-Limburgse löss, kan het in 50 (ja echt) km al bekeken zijn.

Overigens ben ik vwb inremmen altijd al lui geweest: ik hield de organische blokjes met een tang in de gasvlam van de kookplaat, en koelde ze vervolgens af in water. Ik stookte ze zo heet dat het ging sissen. Dat een keer of drie herhalen, was mijn recept. En met resultaat: ze gingen véél langer mee. En het gaat sneller dan inremmen op de fiets. Kun je een keertje proberen.
Travelmaster schreef: Originele organische blokken van Shimano doen het in de Nederlandse winterse omstandigheden (lees: blubber) niet veel meer dan 500 km. En als je bijvoorbeeld in de Loonse en Drunense Duinen rijdt, of in Zuid-Limburgse löss, kan het in 50 (ja echt) km al bekeken zijn.
Ja dat heb ik hier ook met de gewone V-blokjes op de mtb: één ritje en ze zijn soms op. Dus eigenlijk is het nog niet zo gek dat ze nu op de fatbike weg zijn.
Travelmaster schreef: Overigens ben ik vwb inremmen altijd al lui geweest: ik hield de organische blokjes met een tang in de gasvlam van de kookplaat, en koelde ze vervolgens af in water. Ik stookte ze zo heet dat het ging sissen. Dat een keer of drie herhalen, was mijn recept. En met resultaat: ze gingen véél langer mee. En het gaat sneller dan inremmen op de fiets. Kun je een keertje proberen.
Ga ik doen! Heb wel geen gas hier maar ik stop ze wel in de houtkachel. Thanks voor de tip!
Je hebt toch kampeeruitrusting...? Zit vast wel een gas- of benzinebrandertje bij:). Maar houtkachel zal ook wel werken!
Travelmaster schreef:Je hebt toch kampeeruitrusting...? Zit vast wel een gas- of benzinebrandertje bij:). Maar houtkachel zal ook wel werken!
Oja dat kan natuurlijk ook! (alhoewel het niet echt gezond geurt en buiten is het zo koud brr..)
Zou je recept ook werken op een electrisch fornuis, met de blokjes een paar keer keer omwentelen? Vast wel, dat lijkt me nl beter dan die minuscule kleine blokjes in een houtvuur leggen en ze er daarna met een lange tang proberen uit te vissen (waar zijn ze gebleven, is dit er eentje? nej das weer een stukje verkoold hout, jävla skit..)

maar ik moet opschieten, snel een keuze maken en bestellen want zo schiet 't natuurlijk niet op ..
Pedalero schreef: Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog geen duurzamere blokken zijn.
Ja en waarom zijn er geen blokken die al zijn ingeremd? Lijkt mij iig ideaal!
Tja, het is maar wat je inremmen noemt. Als je fietst en gewoon remt zoals altijd, raken de blokken ook wel ingeremd, al zal dat in heuvelachtig gebied sneller gaan dan op het vlakke. In ieder geval niet blokkeren, want dan beweegt de schijf niet over de remblokken en wordt er dus niets ingeremd.

Mijn ervaring is ook dat je binnen 50 km door je blokken kunt zijn, in de juiste omstandigheden. Je hoort de rem dan ook constant aanslepen, ook als de boel goed is afgesteld. Eigenlijk is het natuurlijk vreemd dat dat anno 2015 nog kan. Maak die remblokken voor mijn part van asbest of zo. Remschijven zijn vervangbaar, dus heb ik liever blokken die langer meegaan en de remschijf dan maar wat meer slijten. Aan de andere kant gaan schrijfremblokken in droge omstandigheden inderdaad schier eindeloos mee.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat alleen sneeuw en ijs voor zo'n snelle slijtage zorgen. Dat is immers gewoon water. Zonder zand/modder/oid is dat toch niet zo'n probleem, zou je denken.
IJs is wel heel hárd water hoor :lol: .
Even overheen pissen. Zo kreeg een vriend van me een remklauw weer aan de praat die onderweg was vastgevroren.
Ik heb het een keer moeten doen met een vastgevroren freewheel. Zaak is dan wel om daarna in één keer door naar huis te kachelen om vervolgens het wiel bij de kachel te zetten om het water eruit te laten verdampen.

Het ontlokte mij toen, als reactie op iets te enthousiaste clubgenoten, de volgende reactie: "Er zeikt er maar één over mijn fiets en dat ben ik!".

Maar dat terzijde :wink: .
Travelmaster schreef:IJs is wel heel hárd water hoor :lol: .
Als je met een stuk ijs een kras in een stalen plaat krijgt ben ik het we met je eens :D
Ik zal even kijken of er nog een overlevende van de Titanic is die je kan overtuigen.
Travelmaster schreef:Ik heb het een keer moeten doen met een vastgevroren freewheel. Zaak is dan wel om daarna in één keer door naar huis te kachelen om vervolgens het wiel bij de kachel te zetten om het water eruit te laten verdampen.

Het ontlokte mij toen, als reactie op iets te enthousiaste clubgenoten, de volgende reactie: "Er zeikt er maar één over mijn fiets en dat ben ik!".

Maar dat terzijde :wink: .
:D In het geval van die vriend was het juist wel een clubgenoot (niet ik) die voor de grap informeerde of hij er even overheen moest pissen.
Pedalero schreef:Kan me eigenlijk niet voorstellen dat alleen sneeuw en ijs voor zo'n snelle slijtage zorgen. Dat is immers gewoon water.
Ja dat dacht ik dus ook. Maar na een dag fietsen door sneeuwscooterpaden en stromend water waren vaak de v-remblokken van de mtb helemaal op. Waarschijnlijk zit er dan toch zand/steentjes in het ijs, moet wel. En ik had altijd van die goedkope euroknallerssetjes, telt vast ook mee.
En staal is harder dan ijs maar ook ketting en cassette hebben het dan zwaar; dat kraakt, krast, slipt, slaat tandjes over, valt eraf en soms moet je zelfs duwen. Maar heb het dan wel over bospaden plus extreme kou (-20 enzo) en niet över asfaltwegen en wat ijzel. :wink: