Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud en behoud van ketting en tandwielen - Forum Wereldfietser

onderhoud en behoud van ketting en tandwielen

mijn nieuwe peugeot ct101 fiets (uit draadje nieuw en een vraag over schakelen) heb ik woensdag weggebracht voor zijn gratis service beurt.

tijdens deze beurt werd ook gekeken waarom er roestvorming was op de casette en ketting. (inmiddels netjes verholpen)

het bleek dat er veel zand en wat zout tussenzat, nu is dat niet heel gek met het weer van afgelopen tijd, maar ik maak wekelijks de hele fiets schoon, dus had ik verwacht het meeste zand er wel weg te halen.

maar ketting, derailleur en andere tandwielen heb ik nog geen kaas van gegeten.

ik heb al een tijd op google zitten zoeken maar ik kan niet echt een (voor mij) duidelijk artikel vinden waarin een goede manier staat.

wat is de beste manier om voor een complete leek de boel schoon te maken (dus zonder demonteren)? ik wil namenlijk nog een paar jaar met deze onderdelen doen.

ik heb een fietslift, mocht dat nog van belang zijn.
Op het forum kun je zoeken (staat ergens links in het midden). Een recente discussie:http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... g+reinigen
Belangrijk is om vooral nergens vet op te doen, behalve de ketting. Die ketting kun je makkelijk schoonmaken met zo'n apparaatje:
Afbeelding
Goed droogmaken en inspuiten met een spray, of als je heel veel zin hebt, schakel voor schakel een druppel vet. Overnacht laten drogen en dan de ketting droegen met een doek. Dat is belangrijk, want dan plakt er geen vuil aan.

Je kunt ook aan je vriendin vragen of ze het wil doen :P

Afbeelding
Zelfde als wat gios zegt.

Voor wat betreft de cassette en voorbladen gebruik ik zelf soortgelijke borstels als in dit volgende plaatje:

Afbeelding

Gewoon er tegen aanzetten en met de hand fietsen (pedaal draaien). Werkt het makkelijkst indien je een montagestandaard hebt voor je fiets. Anders gewoon even een doek op de grond zodat de fiets niet beschadigd, ondersteboven plaatsen en de rest wijst zichzelf.
bedankt, dat andere topic had ik nog niet gevonden.

weet iemand wel apparaatje goed is? ik zie er een heleboel maar zie ook veel negatieve ervaringen.


ik heb een fietslift, dus vrij draaien is geen probleem.
Dat z.g. "apparaatje met 3 roterende borsteljes" heb ik jaren geleden in de Kliko gestopt. Het verdunt de smering in de ketting en zorgt dat het vuil ontvet tussen de schalmen komt. Elke ontvetter verdunt de smeervoorraad in de ketting.

Bagger spoel ik met water van de ketting en de rest met harde borstel. Als je water gebruikt, de ketting laten drogen voor het smeren. Ik hou de ketting wat langer schoon met TefTec spray, dat tevens de kettingrollen en de tanden van de kettingwielen smeert.

http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/f ... c-ws/3173/

Piet.
PietV schreef:Dat z.g. "apparaatje met 3 roterende borsteljes" heb ik jaren geleden in de Kliko gestopt. Het verdunt de smering in de ketting en zorgt dat het vuil ontvet tussen de schalmen komt. Elke ontvetter verdunt de smeervoorraad in de ketting.

Bagger spoel ik met water van de ketting en de rest met harde borstel. Als je water gebruikt, de ketting laten drogen voor het smeren. Ik hou de ketting wat langer schoon met TefTec spray, dat tevens de kettingrollen en de tanden van de kettingwielen smeert.

http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/f ... c-ws/3173/

Piet.
bedankt, ik zal dat spul eens kopen.
Ik gebruik dat "apparaatje met 3 roterende borsteljes" niet met kettingontvetter maar gewoon met heet water en wat afwasmiddel, tot nu toe naar tevredenheid. Na afloop goed drogen voordat er weer nieuwe kettingolie op gaat.
PietV schreef:Dat z.g. "apparaatje met 3 roterende borsteljes" heb ik jaren geleden in de Kliko gestopt. Het verdunt de smering in de ketting en zorgt dat het vuil ontvet tussen de schalmen komt. Elke ontvetter verdunt de smeervoorraad in de ketting.

Bagger spoel ik met water van de ketting en de rest met harde borstel. Als je water gebruikt, de ketting laten drogen voor het smeren.
+1.

Rotzooi die aan de buitenkant hangt is niet fraai maar zorgt niet voor slijtage; het vangt juist meer rotzooi een voorkomt zo dat de rotzooi binnenin de ketting komt. Alleen binnenin treeds slijtage op*.

Zout loopt als het nat is wél naar binnen. Het mooie is weer dat je het met de tuinslang er ook weer uitspoelt. Zet de tuinslang echter niet vol op de kransjes: het nadeel van water in het freewheel is groter dan andere voordelen.

Zolang het buiten droog is, is er geen reden om je fiets nat te maken, dat geeft alleen de kans voor rommel en zout om zich te verspreiden. Het beste moment voor een speolbeurt is ná de pekelrit of als je het maar één keer per jaar doet: op het moment dat je zeker weet - voor zover uiteraard - dat de laatste pekel van de weg is gespoeld.

* Lees ook: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Ave Gone schreef:
PietV schreef:Dat z.g. "apparaatje met 3 roterende borsteljes" heb ik jaren geleden in de Kliko gestopt. Het verdunt de smering in de ketting en zorgt dat het vuil ontvet tussen de schalmen komt. Elke ontvetter verdunt de smeervoorraad in de ketting.

Bagger spoel ik met water van de ketting en de rest met harde borstel. Als je water gebruikt, de ketting laten drogen voor het smeren.
+1.

Rotzooi die aan de buitenkant hangt is niet fraai maar zorgt niet voor slijtage; het vangt juist meer rotzooi een voorkomt zo dat de rotzooi binnenin de ketting komt. Alleen binnenin treeds slijtage op*.

Zout loopt als het nat is wél naar binnen. Het mooie is weer dat je het met de tuinslang er ook weer uitspoelt. Zet de tuinslang echter niet vol op de kransjes: het nadeel van water in het freewheel is groter dan andere voordelen.

Zolang het buiten droog is, is er geen reden om je fiets nat te maken, dat geeft alleen de kans voor rommel en zout om zich te verspreiden. Het beste moment voor een speolbeurt is ná de pekelrit of als je het maar één keer per jaar doet: op het moment dat je zeker weet - voor zover uiteraard - dat de laatste pekel van de weg is gespoeld.

* Lees ook: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

bedankt, dan doe ik het met water en dat smeermiddel
headlight schreef: wat is de beste manier om voor een complete leek de boel schoon te maken (dus zonder demonteren)? ik wil namenlijk nog een paar jaar met deze onderdelen doen.
Een paar jaar? Dat lijkt me niet verstandig want als je regelmatig op de fiets zit zal je toch rekening moeten houden met kettingslijtage. En als de ketting slijt dan slijten ook de tandwielen.
Die slijtage zal je in de gate moeten houden want als die meer dan 0.75% is raken je tandwielen dermate beschadigd dat je die ook zal moeten vervangen.

Een kettingslijtagemeter kost je tussen de 10 en 15 euro en zal je bij consequent gebruik voor honderden euro's aan cassettes en voorbladen besparen.

Schoonmaken in ieder geval direct nà een modderige al dan niet pekelrit gewoon onder de tuinslang met stromend water. Fiets droog wegzetten en de ketting de volgende dag lichtjes inoliën, klaar.
De tactiek om alles netjes te onderhouden is een heel goede.
Minstends even veel mensen, waarschijnlijk zelfs meer, passen echter de taktiek Krak Is Ho toe. Dan fiets je ergens tussen 4000 en 10.000 km met je vakantiefiets. De laatste 1000 km schakelt het dan steeds slechter. Op een gegeven moent gaat het echt niet meer en dan moet de ketting en alle tandwielen vervangen worden, voor én achter, want de nieuwe ketting slaat dan op de oude tandwielen vreselijk over. Meestal krijgt de fietsenmaker te horen dat het klusje duur is geworden.
Op zich geen slechte taktiek. Als je op vakantie gaat moet je er op een of andere manier wel voor proberen te zorgen dat het krak-moment niet in je vakantie valt.
Ave Gone schreef: Minstends even veel mensen, waarschijnlijk zelfs meer, passen echter de taktiek Krak Is Ho toe.....
....Op zich geen slechte taktiek...
Ik vind dat dus een zeer afkeurenswaardige taktiek. Je koopt een fiets met 3 x 8 van mijn part 9 of 10 versnellingen om comfortabel en met zo min mogelijk gepiep, geknars, pech onderweg, onnodig gestoemp en meer van dat soort malaise zo veel mogelijk kilometers te maken. Als je de aandrijving willens en wetens uitwoon zal je onherroepelijk moeten inleveren op de voordelen die een sportfiets kan bieden: Hoe zinloos kan 't zijn?

Koop dan twee fietsen. Een voor 't eggie die je goed onderhoud en een opoefiets van de Praxis die je naar hartlust zonder scrupules kan uitwonen omdat dat toch een wegwerpproduct is

Ik wil hier tevens een lans breken voor onderhoud (én op souplesse fietsen) omdat je bij tijdig ketting vervangen je geen cassettes en voorbladen hoeft te vervangen en je dus veel goedkoper uitbent
de fiets voor het eggie, komt binnen 4 jaar en zal zeer waarschijnlijk een koga signature worden, welke ik ook mee naar australie ga nemen.

echter is dat momenteel nog ver buiten budget, dus ik heb een relatief goedkope fiets genomen met inderdaad goedkope onderdelen.

dit zou je dus een wegwerpfiets kunnen noemen, maar deze onderhoud ik liever wel goed.

inmiddels heb ik aardig wat info, en verder zal het 7 en 8 maart vast voorbij komen.

bedankt