door
Peter_K » di 27 jan, 2015 14:27
miro schreef:Hallo Peter,
Een spaak breekt meestal omdat de spaakspanning te laag is. Volgens mij Ave Gone heeft de beste advies voor jouw situatie.
Hallo Miro,
Mijn situatie is dat ik nog nooit problemen heb gehad met spaken: noch gebroken spaken, noch door de velg heen getrokken spaken.
Ik ben het eens dat een spaakspanningmeter een heel mooie oplossing is. Echter, als ik problemen krijg is dat meestal tijdens een vakantie, omdat mijn fiets dan veel meer te verduren heeft dan normaal. Ik weet vrij zeker dat ik op dat moment die spaakspanningmeter niet bij zal hebben, net als de rest van de inhoud van mijn gereedschapskist. Dus is het sowieso handig om je spaken op gevoel op spanning te kunnen brengen.
Als je een forse slag hebt in een wiel (komt amper meer voor met die sterke velgen van tegenwoordig) dan zul je de velg met de spaken weer in het gelid moeten zien te krijgen. En kan dan niet anders dan dat de spaken verschillende spaakspanningen krijgen. Je zult dan toch eerst de slag eruit moeten draaien, en daarna controleren of de spaken nog een correcte spanning hebben. Moet je de spanning verbeteren, dan draai je er weer een (kleinere) slag in, die je er weer uit moet halen, etc. De spaakspanning is dan een resultante van het uitlijnen van het wiel.
Bij een gehavende velg zullen de spaakspanningen dus noodzakelijkerwijze uiteen lopen. Het is een kwestie van genoeg spaken in je wiel hebben zodat je genoeg tolerantie daarvoor hebt.
Je wiel zou met veel minder spaken toe kunnen, een stuk of 16 bijvoorbeeld. Krijg je vin zo'n wiel echter een (forse) slag dan betekent dat einde wiel, en einde fietsen als je in verwegistan staat.