Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Easy Rohler blijft kraken - Forum Wereldfietser

Idworx Easy Rohler blijft kraken

Zijn er misschien fietsers die het volgende probleem herkennen of opgelost hebben?

Sinds mei 2012 heb ik een Idworx Easy Rohler.
Prima fiets maar sinds de aflevering kraakt en tikt er van alles aan de fiets. Ik vermoed zelf dat het vooral in de eccentrische bracket en/of de achteras zit.

De ER is een aantal keren terug geweest naar Hans Struijk in Den Haag. Dan ben je steeds je fiets en een berg tijd kwijt. En dan kunnen ze het eigenlijk steeds niet vinden. Hans Struijk doet wel van alles in de hoop het op te lossen maar zonder resultaat. Zekerheidshalve smeren ze de hele fiets onder de witte montage pasta (zadelpen, stuur, uitvalnaven etc.). Ze vetten de eccentrische bracket in etc.
Het probleem lijkt steeds opgelost als ik de fiets kom halen maar steeds komt het kraken en tikken weer terug.

Echt alles geprobeerd waaronder nieuwe onderdelen als kettingen, tandwielen, zadel, handvatten, slot, trappers.
Ook heb ik de uitvalnaven strakker en losser gedraaid en ingevet.

Maar niets helpt.

Behoorlijk frustrerend want een krakende fiets is echt niet fijn. Zeker niet als je bedenkt dat het stalen ros maar liefst €4.300 kostte. En uiteindelijk maakt het ding meer herrie dan mijn brakke studentenfiets die al 20 jaar meegaat. Het gekke is dat de ER van mijn vrouw nergens last van heeft. Die kraakt nergens.

Mijn fiets is inmiddels 2,5 jaar oud en het probleem is nooit weg geweest. Ik denk inmiddels aan een productiefout. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zegt Idworx zelf? Ik weet niet hoe toegankelijk zij zijn...?
Travelmaster schreef:Wat zegt Idworx zelf? Ik weet niet hoe toegankelijk zij zijn...?
Dank voor je reactie. Idworx verwijst me naar Hans Struijk, maar die krijgen het niet opgelost.
Dan lijkt Idworx me weer aan zet, toch? Maar daar heb jij nu niks aan. Als alles is bekeken qua kraakjes in gemonteerde onderdelen, en daarin zit het niet... Is een frame-inspectie op z'n plaats. Het is een aluminium model denk ik? Check toch maar eens op kleine scheurtjes, waarvan je misschien nu denkt dat het krasjes zijn.

En wat bedoel je eigenlijk met achteras? De Rohloffnaaf?
Kraken en tikjes kunnen tijdrovende klussen zijn voor een fietsenmaker.
De verkopende partij ( Hans Struijk )moet juridisch gezien het probleem oplossen, aangezien het probleem in de garantie-periode is gemeld.
Zeker voor zo`n dure fiets mag op coulance gerekend worden.

Als je een beetje technisch bent, raad ik je aan om zelf stuk voor stuk mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Dus niet alles tegelijk demonteren en smeren, maar systematisch te werk gaan.
Een handig lijstje is :
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Interessant dat je vrouw ook een ER heeft. Dat opent de mogelijkheid van kruisproeven om het probleem beter te localiseren. Ik zou de volgende volgorde kiezen:
1. Je vrouw rijdt op jouw fiets en omgekeerd.
2. Verwissel zadels inclusief zadelpen.
3. Verwissel pedalen.
4. Verwissel wielen.
5. (ik zou hiervoor Struijk's hulp vragen) Verwissel voorvork.
Mijn ER had een kraakje dat ik niet kon traceren. Bij Bike4travel konden ze dat wel: het was de klemverbinding tussen zadel en zadelpen. De oplossing was het invetten van de zadelbrug.
Bij mij hetzelfde - hoorde het zelf niet - maar de FM bij een proefrit, was ook bij zadel. Overigens ook IDworx ER 2012 - misschien heb je er wat aan
Dank voor jullie snelle antwoorden.

Op zich is het probleem enigszins te beperken.
De ER kraakt namelijk ook als je staand fietst (zonder het zadel aan te raken).
En hij kraakt als je met losse handen fietst.
De trappers zijn al twee keer vervangen.
De traparmen zijn nagespannen met een momentsleutel.
De uitvalnaven ingevet en op allerlei graden van vastheid dichtgeklapt en geprobeerd.
De excentrische trapas is al meerdere keren uitgebouwd ingevet en teruggeplaatst.
De ketting en beide tandwielen zijn vervangen en nagespannen.
En zelfs de olie in de Rohloffnaaf is vervangen... niet dat je het daar verwacht maar op een gegeven moment wordt je een beetje desperaat :wink:

Ik denk zelf dat het iets van doen heeft met de achteras of de excentrische trapas. Struijk dacht dat het het wrikken van de achteras (uitvalnaaf-einden en flensen van de Rohloffnaaf) in de achterpatten was. Vandaar de witte montagepasta.

Het zal in elk geval in de aandrijflijn zitten want het is elke omwenteling een keer.
Het lijkt zelfs licht voelbaar in de trapper.
Het zou nog in de trapas kunnen zitten maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat het zo'n longlife unit is, en het al vanaf het begin speelt. Hans Struijk vond in elk geval dat het daar niet aan kon liggen...
Het ... dat je kan doen is dingen uitsluiten zonder ze te testen. Bij het lezen van jouw verhaal denk ik trapas. En die is nog nooit gewisseld? Ook in long live units zit wel eens een productiefout, hoor. Hoeft zelfs geen fout te zijn die het long live in de wegstaat, maar als het gekraak oplevert, dan is het knap lastig.

Voor je er geld tegenaan smijt zou ik wel eerst een test doen met een andere goedkope trapas.
Vind het altijd lastig om te zeggen: Wissel onderdelen met de fiets van je vrouw.
Daar is niets mis mee. Maar stel dat je daar een probleem mee veroorzaakt :)

Maar idd. Monteer / laat monteren een nieuwe goedkope trapas. Al is het alleen maar om te proberen.

Trappers heb je al vervangen. Dus die zijn het niet.

Ook de crankarmen kunnen kraken. Monteer is andere.

Dit hoeft natuurlijk niet van dat dure spul te zijn. Maar gewoon om te testen. Dan weet je daarna wat het is geweest. En kan je "goede" vervanging regelen.

Ik neem trouwens aan dat alles nog steeds gratis is opgelost / uitgeprobeerd??
jumbo schreef:Zeker voor zo`n dure fiets mag op coulance gerekend worden.
Coulance is als je een gunst van de verkopende partij ontvangt ondanks dat er geen garantie is.
In dit geval is er geen sprake van coulance. Dit heeeft al veel te lang geduurd.

Een nieuw slot... waarom niet het slot gedemonteerd en dan getest?
Het vaststellen dat het ook kraakt als je niet op het zadel zit en het stuur niet vasthoudt, dát zijn de methoden.

Ik heb ook eens een vreselijke kraak gehad in een fiets en toen bleek het in de bevestiging te zitten van de achterdrager :shock:
Dat test je door eerst de betreffende boutjes eens een tikje vaster te draaien en als dat niet helpt de drager te verwijderen. Als dat niet helpt weet je dat het daar niet aan ligt.

Ik vind best dat je de fabrikant mag aanspreken op de deskundigheid van de dealer overigens. Waarom was je je fiets lang kwijt? Heeft de winkelier er een hele week naar zitten kijken? Of had hij andere prioriteiten? Kreeg je tijdens de reparaties een gelijkwaardige leenfiets?

Succes!
Bij mijn ER uit 2008 had ik hetzelfde getik en gekraak na een paar duizend km. Uiteindelijk kwam ik na van alles proberen tot de conclusie dat het de hollowtech buitenboordlagers waren. Die waren op een lange tocht een flink vies geworden door het langdurig rijden door modderplassen op een onverharde weg. Waarschijnlijk is er toen vuil via de afdichting (of wat daarvoor doorging) in de lagers gekomen. Ook zat er hele lichte speling in de afstelling van de trapas, die bij kracht zetten op de pedalen voor gekraak zorgde.
Toen heb ik alles door M-gineering laten vervangen door een SKF vierkante as met een Sugino crankstel. Sindsdien geen geluidje meer en een superstrakke aandrijflijn.
wimmo17 schreef:Bij mijn ER uit 2008 had ik hetzelfde getik en gekraak na een paar duizend km. Uiteindelijk kwam ik na van alles proberen tot de conclusie dat het de hollowtech buitenboordlagers waren. Die waren op een lange tocht een flink vies geworden door het langdurig rijden door modderplassen op een onverharde weg. Waarschijnlijk is er toen vuil via de afdichting (of wat daarvoor doorging) in de lagers gekomen. Ook zat er hele lichte speling in de afstelling van de trapas, die bij kracht zetten op de pedalen voor gekraak zorgde.
Toen heb ik alles door M-gineering laten vervangen door een SKF vierkante as met een Sugino crankstel. Sindsdien geen geluidje meer en een superstrakke aandrijflijn.
Ha Wimmo17,

Dank voor je reactie.
Dan ga ik toch maar eens een andere trapas proberen. Misschien dat daar net een productiefoutje in zit. Klinkt goed zo'n SKF ding.
Heb je de skf die halverwege deze pagina staat? http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm

Nog in reactie op een eerdere opmerking: Dat van die bagagedrager had ik inderdaad al eens gelezen op dit forum. Daarom die ook een tijdje verwijderd (tezamen met achterspatbord). Maar in dit geval bleef de ER vrolijk doorkraken.

Ik ben het inmiddels trouwens maar zelf op onderzoek uitgegaan. Met zo'n fietsenmaker werkt gewoon niet echt bij kraken. Dan is het even weg, kun jij je fiets ophalen en daarna is komt het heerlijk weer terug. En het kost mij ook teveel tijd om elke keer de het permanente verkeersinfarct dat ze Den Haag centrum noemen in te moeten :wink:

Wel bedankt voor het meedenken iedereen!
Super!
Ja Fiets82, die '600' is het, het Sugino DX crankstel staat er bijna naast.
Schijnt overigens dat SKF is gestopt met de productie van deze assen :( . Ze gingen waarschijnlijk te lang mee... Goede kans echter dat Marten (M-gineering) er nog een paar op voorraad heeft en anders een andere, wél werkende oplossing heeft voor je probleem. Een nieuw probleem is dan dat Marten niet naast de deur woont... maar in Kiel-Windeweer.
Zijn werkplaats staat in de Michelingids van de fietsenmakers echter met drie vetgedrukte sterren en is de reis dus zeker waard :D
Wat zit er nu precies op zo'n Easy Rohler dan? Ik heb op de Santos een hele simpele vierkante trapas, en door weer en wind gaat dat ding maar door. Daar heb je geen SKF voor nodig. En feitelijk moet echt élke fietsenmaker dat en een crankstel kunnen monteren. Zelfs ik kan het... misschien een mooie gelegenheid om je wat nieuwe fietsonderhoudtechnieken eigen te maken?
"Traparmen" moeten niet met een momentsleutel, die moeten gewoon keihard vast. Probeer dat eerst maar eens.
Marko schreef:"Traparmen" moeten niet met een momentsleutel, die moeten gewoon keihard vast. Probeer dat eerst maar eens.
Sommige mensen lijke toch heus hydraulische armen te hebben. Keihard vast is dan niet zo'n goed idee.
Marko schreef:"Traparmen" moeten niet met een momentsleutel, die moeten gewoon keihard vast. Probeer dat eerst maar eens.
Heerlijk zo'n opmerking. Keihard, is dat een kwart slag voor het breken of een slag verder na de breuk? Ligt er aan of je lichtmetalen of stalen cranks monteert.

Piet.
Je crankbout breekt ruim voordat je crank beschadigd raakt.