Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets of Hybride? - Forum Wereldfietser

Racefiets of Hybride?

Hallo

over 8 weken wil ik met 3 vrienden van Amsterdam naar Barcelona fietsen. We hebben al een mooie route weten te vinden; het grootste gedeelte gaat over "De groene weg" en we hoeven niet veel te klimmen: max. 500 m.

Zelf hebben we nu 2 oude degelijke racefietsen met stalen Reynolds 531 frame. Mijn vader is met zijn vrienden 20 jaar geleden ook op die fietsen 3x op en neer geweest naar Itali? en op een paar lekke banden en spaakbreuk na heeft hij niets naars ondervonden met de fietsen. 2 van de 4 fietsen dus al geregeld zou je zeggen...

Vervolgens gingen wij op zoek naar nog 2 racefietsen. We zijn ongeveer 10 (fiets)winkels afgeweest en telkens kregen wij te horen dat het onverantwoordelijk was om met bepakte racefietsen naar Barca te fietsen. Het zou veel te gevaarlijk zijn en we zouden veel beter nieuwe hybrides kunnen kopen.

Nou hebben wij best geld over voor een nieuwe racefiets, maar niet voor een semi-sportieve hybride. Huren is ook geen optie.

Zelf dachten we erover gewoon nog 2 oude racefietsen te kopen met Reynolds 531 frame, tegen het advies in van de "fietsendeskundigen"; deze fietsen vervolgens voor de reis bij de fietsenmaker af te leveren en er nieuwe remblokjes, banden, etc etc op te laten zetten; en dan gezellig naar Spanje te fietsen

Maar we blijven twijfelen: is het echt zo gevaarlijk om met een racefiets te zo'n lange afstand te fietsen (1950 km)? Of proberen de fietsenmakers ons alleen maar een dure hybride te verkopen?

Graag uw reactie

Ik denk dat ze "zekerheid" willen verkopen.

Wanneer je een (tweedehands) racefiets koopt met:
36 spaaks wielen
mogelijkheid voor bevestiging van bagagedrager

En niet te veel spullen meeneemt, is er niets aan het handje.

Maar het is tegenwoordig wel moeilijk om een nieuwe racefiets met bovenstaande eigenschappen te kopen.

Succes,

Marco de Wit

Inderdaad. Wat vroeger als 'racefiets' verkocht werd was vaak nog heel goed geschikt voor tourgebruik. Zolang er maar wat dikkere banden op konden, was je al een heel eind. Tegenwoordig is dat anders. De racemonsters van nu zijn heel erg gefocussed op racen en niets anders.
Daar komt nog wel iets bij: het verkeer is veel drukker, zodat je op veel smallere wegen moet gaan rijden dan vroeger, en veel steilere heuvels moet nemen. Juist daarom zie je tegenwoordig veel vakantiefietsen met 26 inch (atb) wielen (met slicks, in plaats van stekelvarken banden). Die lijken op mountainbikes, maar hebben wel een veel rustiger geometrie. Voorbeelden zijn de Santos Travelmaster 2,6, de oude Villiger Cabonga, en ook Snel heeft ze in het pakket.
Als je even verder zoekt op deze site vind je heel veel discussies die voor jou de moeite waard kunnen zijn.
succes,
Wim

De huidige racefietsen zijn idd niet echt geschikt voor bepakking.
De trend is tegenwoordig een zo licht mogelijk frame en wielen met zo min mogelijk lieft platte spaken.
Deze fietsen zijn totaal ongeschikt voor bagagedragers en kunnen vaak niet veel bredere banden hebben dan 25mm breed.
Voor een race gerichte fiets die gschikt is voor bagage zal je in de richting van een Herwerde Roadmaster of iets vergelijkbaars van Snel/Vittorio/Avaghon moeten zoeken of in de maatbouw hoek.
Vaak is met maatbouw wel een hoop mogelijk en op je wensen af te stemmen maar daar hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk.
Vroeger hadden merken als Trek standaard een race/tour-fiets in het assortiment met race-stuur, smallen banden en mogelijkheid voor bagagedragers.

Ik heb zelf een keer (met een hybride) de Groene Weg gefietst tot aan Narbonne en heb geen herinnering aan erg slechte wegen. Wat dat betreft moet het dus best kunnen.

Niet teveel meenemen is bij een racefiets nog belangrijker. Ga je kamperen of in pensions o.i.d.? Dat scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid bagage. Met het prijsverschil tussen een tweedehands racefiets en een nieuwe maatbouw hybride/mtb-achtige kun je heel wat keren in een pension slapen.

Lisette

tsjaa... op zo'n speciale reisfiets gaat het natuurlijk het best. Maar ik ben vorige zomer op een 15 jaar oude stalen racefiets naar Marokko gefietst. Geen enkel probleem gehad onderweg, slechts een lekke band (en ik reed nog wel op echte racebanden, dun dus..). Ik zou eens op marktplaats iod kijken voor een mooie tweedehands Gazelle. Zo'n fiets hoeft niet meer dan 100,- te kosten. Kies dan uiteraard wel voor staal en niet voor modern alluminium of carbon (ook veel duurder).

Wel zou ik wat extra spaken meenemen en leren hoe deze te vervangen...

RE:

bedankt voor alle reacties! Volgens mij is het dus nog steeds haalbaar met een oude racefiets.

ik denk dat we het als volgt gaan doen:
we kopen nog 2 oude fietsen met stalen frame en mogelijkheid voor een bagagedrager. Daarop zetten we 25 mm banden met 36 spaken en we vervangen alle versleten onderdelen. De bagage hangen we aan 2 lage tassen achter, misschien 2 voor, en 1 stuurtasje (hoe hoger je de bagage opstapeld, hoe meer gewiebel en hoe meer kans op frame/spaakbreuk)
Natuurlijk nemen we ook reserveonderdelen mee, zoals spaken etc

nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Volgens mij is dit allemaal geen slecht idee, en de goede Reynolds frames uit die tijd fietsen goddelijk. Zelf kan ik op mijn bijna dertig jaar oude 'racefiets' banden tot 35 mmm gebruiken (met spatbord). Hoe dikker hoe beter, is het devies. Ik zou wel een echt stevige moderne bagagedrager monteren (Tubus Logo?, stevig en de tassen hangen laag). Uit eigen ervaring weet ik dat het enorm veel uitmaakt als je deze oude frames uit de tijd van voor de oversized buizen een handje helpt met een heel stijve drager. Als je echt veel bagage bij je hebt kun je ook een bagagekar kopen als de tweewieler van Radical (eenwielers als de Bob zijn een forse belasting voor het frame en het achterwiel).
Veel plezier,
Wim

Kijk op de onvolprezen site van Marten Gerritsen:

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Bouw je fiets om tot vakantiefiets.

Daar staat alles.

niko

Een nuttig accessoire voor zulke minder stijve fietsen is nog de Sugino High Column nut, een 30 mm hoge bovenmoer voor het balhoofdstel. Het geeft extra steun aan je stuurpen als die in zijn hoogste stand staat (dat is bij touren al gauw het geval), en beperkt de slijtage aan het balhoofdstel. De hele voorkant van mijn fiets voelde merkbaar stijver en strakker, vooral met bagage.
Slimme bouwers van traditionele tourfietsen zoals Vittorio hebben dit probleem natuurlijk al lang opgelost door een wat langere balhoofdbuis te gebruiken die een eindje boven de bovenbuis uitsteekt. Bij een bestaande fiets waar dat niet gedaan is helpt de extra hoge borgmoer van Sugino.
Wim

Willem Jongman schreef:Een nuttig accessoire voor zulke minder stijve fietsen is nog de Sugino High Column nut, een 30 mm hoge bovenmoer voor het balhoofdstel. Het geeft extra steun aan je stuurpen als die in zijn hoogste stand staat (dat is bij touren al gauw het geval), en beperkt de slijtage aan het balhoofdstel. De hele voorkant van mijn fiets voelde merkbaar stijver en strakker, vooral met bagage.
Slimme bouwers van traditionele tourfietsen zoals Vittorio hebben dit probleem natuurlijk al lang opgelost door een wat langere balhoofdbuis te gebruiken die een eindje boven de bovenbuis uitsteekt. Bij een bestaande fiets waar dat niet gedaan is helpt de extra hoge borgmoer van Sugino.
Wim
Hoi Wim,
Dit lijk me wel nuttig voor frames in kleine maten (52 en zo), maar voor grote maten denk ik dat je dan tegen het effect op kan lopen dat de steel van de voorvork binnen de balhoofdbuis kan gaan buigen, en dat wil je niet.
Groeten,
Een vraag voor Bram: Waarom hebben jullie wel geld voor een nieuwe racefiets, maar niet voor een hybride? De gemiddelde hybride is immers een stuk goedkoper dan de gemiddelde racefiets. Daarnaast zijn er ook tweedehands hybrides te krijgen.
Groeten,
Leon
Leon